ادامه روند افزایش حجم نقدینگی +جدول

۰۸م اسفند ،

بینا- بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی حجم نقدینگی موجود در جامعه از مرز ۴۳۸ هزار میلیارد تومان عبور کرد.
براساس بینا به نقل از نامه، در شرایطی که کمتر از یک ماه به پایان سال ۹۱ باقی مانده است باز هم شاهد افزایش حجم نقدینگی موجود در جامعه هستیم به طوری که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان دی ماه را ۴۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با رشد ۲۴٫۴ درصد نسبت به پایان اسفند ماه ۹۰ اعلام کرد.
اما براساس آمارهای بانک مرکزی حجم نقدینگی در فروردین سال ۸۳ رقمی معادل ۵۱ هزار میلیارد تومان و در اسفند همان سال به ۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده و این حجم در فروردین ۸۴ به رقم ۶۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافته، اما در اسفند ۸۴ دوباره به افزایش ۹۲هزار میلیارد تومان رسیده و در فروردین سال ۸۵ حجم نقدینگی به ۹۱ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
حجم نقدینگی در فروردین ۸۶ به رقم ۱۲۷ هزار میلیارد تومان و در اسفند همان سال به ۱۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ این رقم ‌در فروردین سال ۸۷ به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۸۷ به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، در فروردین ۸۸ به ۱۸۸ هزار میلیارد تومان و در اسفند همان سال به ۲۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
حجم نقدینگی در اسفند ۸۹ به رقم ۲۹۴ هزار میلیارد تومان در بهمن ۹۰ به رقم ۳۳۹ هزار میلیارد تومان و در فروردین ۹۱ به رقم بی‏ سابقه ۳۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در نهایت هم اکنون در شرایطی که در روزهای پایانی آذرماه سال ۹۱ هستیم رئیس جمهور حجم نقدینگی را ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.
نگاهی کوتاه به آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم نقدینگی از اول سال ۴ تا تا کنون ۶ برابر شده است.
همچنین بررسی آماری رشد نقدینگی از سال ۶۸ تا کنون نشان می‏ دهد که دولت‌های نهم و دهم رکورد‏دار افزایش نقدینگی در کشور بوده است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.