ادامه کشمکش های انتخاباتی فرانسه پس از اعلام نتایج اولیه آرا

به گزارش ایرنا، در پی اعلام نتیجه اولیه انتخابات مبنی بر راهیابی ‘ فرانسوآ اولاند ‘ نامزد حزب سوسیالیست و ‘ نیکلا سارکوزی ‘ رییس جمهوری کنونی فرانسه به دور دوم، کشمکش های انتخاباتی نامزدها با ایراد سخنرانی در میان هوادارانشان ادامه یافت.

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه فرانسوی ‘ لو فیگارو ‘ در گزارشی عنوان کرد، اولاند در اظهاراتی در میان هوادارانش، خود را پیروز دور دوم انتخابات دانست و افزود: امروز من از سوی شرکت‌کنندگان انتخاب شدم تا به این فصل پایان دهم و فصلی جدید رقم زنم .

وی با قدردانی از حضور گسترده فرانسوی‌ها در انتخابات روز یکشنبه،‌ نتیجه انتخابات را نوعی مجازات برای سارکوزی خواند.

نامزد حزب سوسیالیست با بیان قصد خود برای هدایت فرانسه به سوی ‘ آینده‌ای که شایستگی آن را دارد ‘، بر لزوم اتحاد فرانسویان برای ایجاد تغییر تاکید کرد .

بر پایه این گزارش، سارکوزی نیز در اظهاراتی حضور ۸۰ درصدی مردم فرانسه را در انتخابات نشان دهنده اهمیت این مساله در کشورش خواند و اعلام کرد که همه انرژی خود را در خدمت مردم کشورش بکار خواهد گرفت .

وی همچنین با مطرح کردن پیشنهاد برگزاری سه مناظره با رقیب سوسیالیست که از جانب اولاند رد شد، به هواداران خود در مورد پیروزی در دور دوم انتخابات اطمینان داد .

این در حالی است که نظرسنجی ها همچنان اولاند را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معرفی می کنند.

موسسه نظرسنجی ‘ اریس ‘ پیش بینی کرد، فرانسوا اولاند در دور دوم انتخابات با کسب ۵۴ درصد آرا در برابر رای ۴۶ درصدی نیکلا سارکوزی به پیروزی برسد .

این موسسه همچنین پیش بینی کرد که اولاند بتواند در دور دوم انتخابات، ۸۳ درصد از آرای ‘ ژان لوک ملانشون ‘ نامزد جبهه چپ ، ۳۸ درصد از آرای ‘ فرانسوآ بایرو ‘ نامزد حزب مودم و ۱۷ درصد از آرای ‘ مارین لو پن ‘ نامزد حزب جبهه ملی را از آن خود کند .

این در حالی است که سارکوزی تنها خواهد توانست ۴۴ ، ۳۲ و ۲ درصد آرای لو پن، ملانشون، بایرو را به خود اختصاص دهد .

موسسه نظرسنجی ‘ ب. و. آ ‘ (BVA ) نیز نتایج نظرسنجی خود را با پیش بینی پیروزی اولاند در دور دوم انتخابات، به این ترتیب در اختیار رسانه ها قرار داد: اولاند با کسب ۵۳ درصد آرا و با اختلاف ۶ درصدی در دور دوم انتخابات برابر نیکلا سارکوزی به پیروزی خواهد رسید .

این گزارش با بیان این که ۵۳ درصد از فرانسویان معتقدند که در صورت برگزاری دور دوم انتخابات در هفته آینده به نامزد سوسیالیست رای خواهند داد، افزود: پیش بینی می شود که اولاند در دور دوم انتخابات ۹۰ درصد آرای ‘ ژان لوک ملانشون، ۳۶ درصد آراء فرانسوا بایرو و ۲۰ درصد از آراء مارین لو پن از جبهه ملی را از آن خود کند .

این نظرسنجی همچنین حکایت از آن دارد که ۴۵ درصد فرانسویان تمایل دارند، بایرو از اولاند حمایت کند. در حالی که ۲۹ درصد از مردم امیدوارند که بایرو از سارکوزی حمایت کند و ۲۶ درصد فرانسویان معتقدند که وی نباید رای خود را مشخص سازد .

لو فیگارو در خبر دیگری عنوان کرد، در حالی که راهیابی اولاند و سارکوزی به دور دوم انتخابات با توجه به بخت کم مارین لوپن، قطعی به نظر می رسد، نامزد حزب جبهه ملی در اظهاراتی نتایج به دست آمده را حاصل ‘ مداخلات قدرت ‘ دانست و افزود: در صورتی که سارکوزی و اولاند به دور دوم راه یابند از هیچیک حمایت نخواهم کرد.

در حالی که اولاند و سارکوزی در نخستین اظهارات خود پس از انتشار نتایج اولیه از وضعیت اقتصادی فرانسه و تلاش برای بهبود آن سخن گفتند، لوپن اعلام کرد: هر دو نامزد انتخاب شده برای دور دوم انتخابات آماده اند که مردم فرانسه را برای نجات منطقه یورو قربانی کنند . هر دو آنها برنامه ریاضتی را ترتیب داده اند که فرانسه را به وضعیتی مشابه یونان دچار خواهد کرد .

وی که ریاست حزب راستگرای افراطی فرانسه را دارد، سارکوزی را تنها مسوول شرایط بوجود آمده دانست و افزود: سارکوزی دیگر رییس جمهوری نخواهد بود و در حالی قدرت را ترک می کند که آن را تمام و کمال به چپگرایان واگذار کرده است .

این روزنامه فرانسوی در حالی از میزان آرای ژان لوک ملانشون از جبهه چپ با عنوان ‘ سرخوردگی بزرگ ‘ یاد کرد که پیشتر نظرسنجی ها جایگاه سوم را پس از اولاند و سارکوزی برای وی پیش بینی کرده بودند. وی بیش از آن که از پیروزی اولاند و سارکوزی در دور نخست ناراحت باشد از شکست خود در برابر رییس حزب راستگرای افراطی جبهه ملی خشمگین است. وی در نخستین اظهارات پس از نتایج اولیه آرا، گفت: ننگ بر کسانی که به جای کمک، به ما ضربه زدند.

وی همچنین بدون اشاره به نام دو نامزد نهایی دور دوم انتخابات، گفت: یکی تقلید می کند و دیگری بی تجربه است . ما خود را در این نبرد تنها احساس می کنیم .

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیروز ( یکشنبه ) با حضور ۱۰ نامزد و مشارکت حدود ۸۰ درصدی فرانسویان برگزار و نتایج اولیه شمارش آرا نیز ساعاتی پس از پایان آن، اعلام شد.

فرانسوآ اولاند و نیکلا سارکوزی تا بامداد دوشنبه با کسب ۲۸٫۵ و ۲۷٫۱ درصد آرا نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات هستند . انتخاباتی که قرار است روز یکشنبه ۶ مه ( ۱۷ اردیبهشت ماه ) برگزار شود .

مترجمام/ ۹۰۵۳ ** ۱۵۱۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۳۲۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.