اذعان گمرک به قاچاق گسترده سوخت/چراغ قرمز برای تانکرهای نفتی خلافکار!

۲۹فروردین۱۳،

1-1876.jpg

گمرک ایران در تازه‌ترین بخشنامه خود با اذعان به قاچاق سوخت از کشور اعلام کرد که گمرک‌های سراسر کشور باید نظارت خود را بر تانکرهای حاوی فرآورده‌های نفتی که قصد خروج از کشور را دارند، بیشتر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گمرک ایران اعلام کرده است که با توجه به گزارش‌های واصله، تعدادی از تانکرهای حاوی فرآوده‌های مایع نفت و گاز، اظهاری در گمرک‌های داخلی به قصد خروج از گمرک‌های دوغارون، ماهیرود و میلک دارای پلمپ روی دریچه‌های ورودی و خروجی می باشند اما دریچه‌های بالای محفظه این تانکرها قابلیت اضافه کردن فرآورده را داشته و زمینه برای تخلف و اضافه شدن مواد سوختی یارانه‌ای در طول مسیر از این محفظه بسیار محتمل است.

گمرک ایران با تاکید بر ضرورت پلمپ کردن دریچه‌های فوق از گمرک‌های سراسر کشور خواسته از پذیرش نفتکش‌های خروجی فاقد پلمپ این محفظه و همچنین گواهی کالیبراسیون اجتناب کنند.

پیش‌تر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌ای به نوشته بود که “روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ تانکر مشتقات سوخت از مرز دوغارون صادر می‌شود. این تانکرها از مبدا گمرک در غرب تهران، اصفهان، یزد، زنجان، قزوین، گرمسار و درکه تهران اظهار و از گمرک دوغارون به کشور افغانستان صادر می‌شود.

نکته حائز اهمیت اینجاست که همگی تانکرها در زمان خروج از مرز پلمپ شده می باشند اما دریچه‌های بالای محفظه تانکر قابل دست اندازی به داخل است که زمینه را برای ریختن فرآورد‌ه‌های نفتی یارانه‌ای در بین راه به داخل مخزن فراهم می‌کند.

بنابراین باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که فقط از تانکرهای کاملا استاندارد با نظارت دقیق دستگاه‌های مرتبط استفاده شود. ضمنا در گمرک مقصد (دوغارون) در زمان خروج به صورت رندومی از بعضی از این تانکرها نمونه‌برداری شود.

لازم به ذکر است که ترانزیت سوخت از مرز سرخس به مقصد نهایی افغانستان هم جریان دارد و در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتینر حامل مواد سوخت ترانزیت در مرز سرخس متوقف است که به نوبت از مرز خارج شوند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده با احتساب دو مرز روزانه حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت به صورت صادرات و ترانزیت از دو مرز دوغارون و سرخس به مقصد افغانستان خارج می‌شود.”

اوایل بهمن سال قبل رئیس کل گمرک ایران با اشاره به این‌که تفاوت قیمت سوخت در ایران با خارج از کشور دردسرهای بسیاری برای ماموران گمرک بوجود آورده است، از کشف محموله‌ای به میزان ۵۲ کانتینر گازوئیل قاچاق که تحت عنوان قیر صادراتی به گمرک اظهار شده بود، خبر داد.

به گفته عباس معمارنژاد در بررسی‌های انجام شده از این کانتینرها مشخص شد یک ردیف جلوی آن‌ها قیر گنجانده شده و پشت این قیرها ۸۰۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق پنهان شده بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.