ارائه بیش از دو هزار و ۵۰۰ نوع گیاه دارویی در اولین جشنواره داروهای گیاهی ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دوازده تا پانزدهم شهریور (ماه جاری) قراره در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برای اولین بار ، جشنواره و نمایشگاهی برگزار شود که در آن اجتماع رنگارنگی از انواع گونه ها و گیاهان داروئی و صمغ های نباتی ؛ ضمن نوازش چشم ها و نگاهها ، فضای نمایشگاه را نیز عطرآگین کند.

به گزارش ممتاز به نقل از سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، صمغ های نباتی و صنایع وابسته ، در این جشنواره و نمایشگاه بیش از دو هزار و ۵۰۰ نوع گیاه داروی و گونه دارای خواص عطری، ادویه‌ای، آرایشی و بهداشتی، رنگ دهنده، طعم دهنده و مکمل غذاییو همچنین انواع داروهای گیاهی تولید شده و دستگاه ها و تجهیزات مدرن تبدیل و تولید داروهای گیاهی در معرض دید متخصصان و عموم قرار خواهد گرفت .

نخستین جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، صمغ های نباتی و صنایع وابسته ، با اهداف معرفی گونه های گیاهی ایران ، ارتقاء سطح دانش عمومی در زمینه کشت، استخراج، بسته بندی گیاهان دارویی، طب سنتی، تهیه محصولات ارگانی ، معرفی و نمایش انواع عرقیات، عطر، اسانس و محصولات ارگانیک نظیر زعفران، عسل و ادویه جات برپا می شود.

گفتنی است معرفی و تقدیر از برگزیدگان در زمینه های صادرات ، کار آفرینی ، بسته بندی داروها و شناسایی ظرفیت های موجود در زمینه های صادرات ، کار افرینی ، بسته بندی داروها و شناسایی ظرفیتهای موجود در زمینه گیاهان دارویی و ارتقاء سطح عملکرد عاملین این صنعت در کشور و تبدیل آن به ثروت در راستای جهاد اقتصادی ، از دیگر اهداف این جشنواره است

سرزمین ایران از نظر تنوع گیاهی، به خصوص از منظر گیاهان دارویی، جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد. تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود ۸۰۰۰ گونه است و تحقیقات دانش‌پژوهان کشور نشان داده است که از این تعداد ، حدود۳۰۰۰ گونه دارای خواص دارویی است .

هنوز دست آوردهای علمی علما و دانشمندن بنام و کم نظیر این مرز و بوم بویژه شیخ الرئیس ابوعلی سینا از منابع معتبر علمی و دروس دانشگاهی کشورهای پیشرفته محسوب می گردد.
تنوع اقلیمی، تنو ع گونه ای و ذخایر ژنتیکی از ویژگیهای بارز این سرزمین بوده و با بهره گیری از هشت هزار گونه گیاهی ، همواره استفاده از گیاهان دارویی و تأمین دارو از منشاً گیاه از ویژگیهای بارز

طب ایرانی محسوب می گردد .

علیرغم این پیشینه تاریخی درخشان و قبل پرافتخار، عملاً جایگاه ایران امروز در این دانش از موقعیت مناسب و مطلوبی در جهان برخوردار نیست، لذا تمهیدات لازم برای احیاء و بازگرداندن این سیادت فراموش شده و ارتقاء اهداف متعالی طب ایرانی که گیاهان دارویی سنگ بنای آن را تشکیل می دهد، امری

اجتناب ناپذیر است .

هم اکنون حجم تجارت جهانی گیا هان دارویی بیش از ۴۳ میلیارد دلار است و پیش بینی می شود درسال ۲۰۵۰ ، به ۵ تریلیارد دلار برسد.

نخستین جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، صمغ های نباتی و صنایع وابسته؛از ۱۲ تا ۱۵ شهریورماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آماده بازدید علاقمتدان است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.