ارایه بورس تحصیلی به نخبگان و استعدادهای برتر

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور گفت: بنیاد ملی نخبگان هرساله بورس تحصیلی به تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر مقطع کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری ارائه می کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهیممتازنیوز، نسرین سلطانخواه با اشاره به این موضوع گفت: برای کاهش دغدغه دانشجویان و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، بنیاد ملی نخبگان هرساله تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر مقطع کارشناسی ارشدکه شرایط را داشته باشند ، بدون آزمون متمرکز به دانشگاهها برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری معرفی می کند.  
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: ۱۰۶ نفر از نخبگان و استعدادهای برتر، براساس فراخوان انجام شده ،سال به دانشگاهها معرفی شدند، اینها اولین گروهی هستند که بدون آزمون تحصیل در دوره دکتری را شروع می کنند.
 
وی ادامه داد: این افراد مازاد بر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری متمرکز هستند.
 
سلطانخواه با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش بورس بنیاد ملی نخبگان در سال های آینده گفت: بنیاد ملی نخبگان کمک هزینه هایی را به دانشگاه ها برای فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات پرداخت می کند، این بورس برای دانشجو و برای دانشگاه تعهدی ایجاد نمی کند.
 
اشتغال نخبگان و استعدادهای برتر
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان درخصوص جذب و بکارگیری نخبگان واستعدادهای برتر تصریح کرد: زمستان سال ۹۰ آئین نامه تسهیل جذب و بکارگیری نیروی انسانی نخبه به تصویب هیئت وزیران رسید، براین اساس همه دستگاهها موظف بکارگیری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر هستند.
 
وی به فهرست آماده شده ازنخبگان و استعدادهای برتراشاره کرد وگفت: با فراخوان انجام شده در سایت بنیاد ملی نخبگان ، فهرست ۲۶۰ نفری آماده شده و به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ارسال می شود تا جذب و استخدام این گروه در دستگاهها تسهیل شود.
 
جذب نخبگان و استعدادهای برتر در دانشگاهها
 
سلطانخواه ادامه داد: برای تسهیل درجذب نخبگان و استعدادهای برتر به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، براساس مصوبه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی ، هیئت عالی جذب بنیاد ملی نخبگان افرادی را به دانشگاه ها معرفی وآنها ملزم هستند ظرف دوماه نظر خودرا اعلام کنند.
 
وی افزود: این مسیری کوتاه برای جذب و بکارگیری نخبگان و استعداد های برتر در دانشگاههاست.
 
جذب استعداد برتر و نخبه در بخش های خصوصی
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان درخصوص امکان حضور نخبگان و استعدادهای برتر در بخش های خصوصی گفت:براساس آئین نامه هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان، هرشرکت دانش بنیانی که نخبگان و استعداد های برتردر مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را جذب کند، به مدت یک تا دوسال حقوق این افراد را بنیاد ملی نخبگان پرداخت می کند.
 
وی افزود: استعداد برتر و نخبه ای که جذب شرکت دانش بنیان شوند ، سال اول ۱۰۰درصد حقوق مربی پایه یک یا استادیار پایه یک بسته به نوع مدرک( فوق لیسانس یا دکتری)و در سال دوم ۸۰ درصد حقوق از سوی بنیاد ملی نخبگان پرداخت می شود.  
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور گفت :با این کارعلاوه بر امکان جذب نخبگان واستعداد های برتر در بخش های خصوصی دانش بنیان زمینه آشنایی با این حوزه نیز برای آنها فراهم می شود.
 
امکان ادامه تحصیل در مقطع پسا دکتری
 
سلطانخواه با اشاره به آئین نامه تحصیل در مقطع پسا دکتری گفت: نخبگان و استعداد های برتر پس از فراغت از دوره دکتری می توانند در دوره پسادکتری کار پژوهشی خود را ادامه دهند.
 
وی افزود: میزبان محقق پسا دکتری باید استاد دانشگاه باشد و از دوره فراغت از تحصیل دکتری سه سال بیشتر نگذشته باشد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور تصریح کرد : حقوق و مزایای استاد میزبان این محققین جوان پسا دکتری را بنیاد ملی نخبگان تقبل می کند.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت:درحال حاضر حدود ۳۰ نفر در مقطع پسادکتری مشغول به تحصیل هستند و ظرفیت بیش از این است باید در این زمینه وزارتخانه های علوم و بهداشت بیشتر فعال شوند.
 
سلطانخواه همچنین گفت: وام خرید مسکن برای نخبگان و استعدادهای برتردر سطح ۸۰ و ۵۰ میلیون تومان است که از سال ۸۸ پرداخت آن آغاز شده است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.