ارایه به موقع بودجه ۹۲ به مجلس/ کاهش ۲۰ درصدی هزینه های جاری در سال ۹۱

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

لایحه بودجه سال ۹۲ با توجه به ملاحظات انجام شده امسال به موقع به مجلس ارایه می شود.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بهروز مرادی معاون معاونت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری در نشست خبری امروز خود با بیان این مطلب گفت: در خصوص نرخ تورم برابر قانون تعیین آن برعهده مرکز آمار و بانک مرکزی است، لذا همهی آمارهای ارایه شده از سوی ما کاملا مبتنی بر آمارهای این دو مرکز است.

مرادی با بیان اینکه کسری بودجه را به هیچ عنوان نمی توان پنهان نمود اظهار داشت: بخشی از کسری بودجه مربوط به حوزه هزینه ای مثل هزینه های آب و برق و بخشی مربوط به هزینه های مزایایی مثل دستمزد و بخشی دیگر مربوط به هزینه های سرمایه ای است که این موضوع در مورد پنهان نمودن کسری بودجه به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. ما به دنبال این هستیم که بودجه سال آینده را براساس کاهش کسری بودجه تنظیم کنیم.

وی در خصوص ارسال به موقع لایحه بودجه سال ۹۲ به مجلس عنوان نمود در خصوص لایحه بودجه برنامه کاری ما از شهریور ماه با ابلاغ دستورالعمل بودجه سال ۹۲ از سوی دولت به دستگاه ها آغاز شده، ضمن آنکه در مورد یارانه ها فصل مربوط به آن در بودجه آغاز شده و ما در حال آماده نمودن آمار و ارقام مربوط به آن هستیم.

معاون معاونت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری در ادامه تصریح نمود: به صورت طبیعی کسری بودجه سال جاری کاهش شدیدی در خصوص هزینه های دستگاه اجرایی داشته که این کاهش در زمینه هزینه های جاری بالغ بر ۲۰ درصد است و در این رابطه باید از قوای سه گانه تشکر ویژه شود که با همکاری خود مانع افزایش کسری بودجه سال جاری شده اند.

مرادی افزود: من به هیچ عنوان آمار و ارقام های ارایه شده در خصوص رقم کسری بودجه به ویژه رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان را تایید نمی کنم.

در حال حاضر حداقل کسری بودجه ما رقمی بالغ بر ۲۰ درصد هزینه های اعتباری کشور است که باید کسری بودجه را براساس آن کاهش بدهیم.

وی در زمینه سهم درآمدهای نفتی و برنامه دولت در خصوص کاهش وابستگی به بودجه نفت تصریح نمود: موضوع کاهش وابستگی به بودجه نفت سالهاست که در دستور کار دولتمردان قرار گرفته ضمن آنکه از مجموع ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری ۶۶ هزار میلیارد تومان ‌آن مربوط به سایر درآمدها است و فقط ۳۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمد حاصل از فروش نفت  است که این موضوع کاهش وابستگی به بودجه نفت در سال جاری را نشان می دهد.

اینکه گفته می شود حجم واردات در سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت باید بگویم که ما ظرفیت های فراوانی در کشور داریم که این ظرفیت ها می تواند مورد توجه جدی قرار بگیرد به طوری که در سال جاری بیشتر توجه مسئولان در بودجه سال ۹۱ متوجه این ظرفیت ها است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.