ارتباط استرس و دیابت

یابت از بیماریهایی است که در دهه اخیر شیوع روزافزونی یافته است. عوامل متعددی در بروز و شدت یافتن علائم دیابت نوع ۲ دخیل هستند. دانشمندان پژوهشهای متععدی را برای یافتن عوامل موثر بر کنترل قند خون انجام داده اند.

دیابت از بیماریهایی است که در دهه اخیر شیوع روزافزونی یافته است. عوامل متعددی در بروز و شدت یافتن علائم دیابت نوع ۲ دخیل هستند. دانشمندان پژوهشهای متععدی را برای یافتن عوامل موثر بر کنترل قند خون انجام داده اند. یکی از عوامل موثر در بالا رفتن قند خون در دیابتی های نوع ۲ بروز استرس است. برای کنترل قند خون در این بیماران یکی از راهها، بررسی عوامل روانی موثر در نوسان قند خون می باشد.

در مطالعه ای که اخیرا توس دانشمندان ژاپنی انجام شده است، پژوهشگران پاسخ ۲۹۰ زن و مرد ژاپنی به پرسشنامه های طراحی شده را مورد بررسی قرار دادند. این افراد بطور میانگین ۶۱ سال سن داشتند و حدود ۱۲ سال مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند.در شروع مطالعه و یکسال بعد از آن، این گروه تحقیقاتی برای کنترل قند خون، سطح هموگلوبین گلیکوزیله شده (HbA1c) افراد مورد مطالعه را اندازه گیری کردند.

نتایج این مطالعه نان داد که بیمارانی که از پرسشنامه رضایت از شیوه درمانی دیابت (DTSQ)، نمره خوبی کسب کردند، بهتر می توانستند قند خون خود را کنترل کنند. بر اساس نتایج  این مطالعه،  زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ،  استرس کمتری نسبت به دیابت خود دارند و از رژیم درمانی شان راضی هستند، بهتر می توانند قند خون خود را کنترل نمایند.در مقایسه با این افراد، بیمارانی که استرس بیشتری نسبت به دیابت خود داشتند به درستی نمی توانستند قند خون خود را کنترل کرده و از عوارض بیماری رنج می بردند. این یافته ها،  برای بیماران و متخصصین حائز اهمیت است و نشان می دهد که جنبه های روانشناسی مرتبط با درمان دیابت، بر کنترل قند خون اثر گذار است.

نتیجه عملی: از عوالم موثر بر کنترل قند خون در افراد دیابتی علاوه بر رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دریافت به موقع داروها، کم نمودن استرس می تواند موثر باشد. البته تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوانیم به صراحت  اثر مستقیم فاکتورهای روانشناسی در کنترل قند خون را بیان کنیم.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.