ارتقای سرمایه اجتماعی مهمترین رکن پیشگیری از جرایم است

به گزارش خبرنگار ایرنا، ذوالقدر روز سه شنبه در جشنواره ملی مسجد، پیشگیری از وقوع جرم و سلامت اجتماعی در سنندج افزود: جرم و ارتکاب به آن یکی از مهمترین مسایل زندگی بشر امروز به شمار می رود.

وی با بیان اینکه جرم پدیده تازه ای نیست و همواره کجروی ها، عصیان، گناه و انحراف در زندگی بشر وجود داشته است، اظهار داشت: آنچه که امروز آسیب های اجتماعی را به مساله ای مهم تبدیل کرده، کثرت و وسعت جرایم در جامعه است.

به گفته وی، بر اساس اعلام سازمان ملل آمار رشد جرایم پنج درصد عنوان شده که این آمار چند برابر رشد جمعیت جهانی است و اگر این روند ادامه پیدا کند، زندگی بشریت با تهدیدی جدی روبه رو خواهد شد.

ذوالقدر، انگیزه، فرصت انجام و ابزار ارتکاب جرم را سه عامل شکل‌گیری جرم عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین بعد پیشگیری از وقوع جرم، پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی است که انگیزه ارتکاب جرم را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ارتقای سرمایه اجتماعی یکی از ارکان پیشگیری از جرایم است، افزود: سرمایه اجتماعی دارای چهار رکن اعتماد، انسجام، مشارکت و انضباط اجتماعی است که ارتقای آن پیشرفت کشور و جلوگیری از جرایم را به دنبال دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: گسترش جرایم هویت و فرهنگ جوامع را تهدید، امنیت و آسایش مردم را مخدوش و توسعه و پیشرفت کشورها را دستخوش کندی و توقف خواهد کرد.

وی تغییر شیوه زندگی بشر را یکی از دلایل رشد فزاینده جرم در جامعه عنوان کرد و گفت: بشر امروز با روی آوری به فرهنگ منحط غرب زندگی خود را دستخوش تغییراتی اساسی کرده است و این تغییر رویه جامعه را با آسیب های اجتماعی فروانی روبه رو می کند.

ذوالقدر با اشاره به اینکه علم خود بنیاد و بریده از وحی علت اصلی این تغییرات است، خاطر نشان کرد: اگر بشر به عوارض ناشی از این تغییرات آگاهی پیدا نکند، این مساله در آینده به اصلی ترین تهدید برای جامعه و زندگی بشریت تبدیل خواهد شد.ک/۲

۷۳۴۸/۵۳۳**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۶۵۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.