اردوغان بازگشت مجازات اعدام در ترکیه را خواستار شد

۲۲ آبان ،

alghods alarabi-14.jpg

نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت، کشورش ممکن است مجازات اعدام را برای بعضی جرایم نظیر اقدامات تروریستی و قتل مجددا به اجرا درآورد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی وقت، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مسیر بازگشت به کشورش از برونئی به خبرنگاران گفت: این مجازات ممکن است برای جرایم سیاسی در نظر گرفته نشود، اما مطمئنا ممکن است در ارتباط با جرایم تروریستی و کشتن اشخاص مورد بحث قرار گیرد.

ترکیه در سال ۱۹۸۴ مجازات اعدام را عملا کنار گذاشت و در سال ۲۰۰۲ نیز در جهتی بسته اصلاحات خود به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا مجازات اعدام در وقت صلح را لغو کرد و در سال ۲۰۰۴ نیز لغو رسمی این مجازات را در همه شرایط حتی وقت جنگ اعلام کرده و آن را با مجازات حبس ابد جایگزین کرد.

نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا برقراری مجدد مجازات اعدام منجر به آسیب دیدن تلاش‌های ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد شد، گفت: جامعه بین‌المللی تنها از اتحادیه اروپا تشکیل نشده است. مجازات اعدام در آمریکا، چین، روسیه و ژاپن نیز وجود دارد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که نمی‌تواند درک کند چطور مقامات قضایی نروژ آندرس برینگ بریویک را به خاطر کشتار ۷۷ تن در اسلو تنها به ۲۱ سال زندان محکوم کرده‌اند.

اردوغان هفته قبل نیز در سخنرانی در خود در مجمع دموکراسی در شهر بالی اندونزی از حکم صادر شده علیه بریویک انتقاد کرده بود.

اردوغان افزود: من پرسیدم چطور فردی که ۷۷ تن را کشته می‌تواند به ۲۱ سال زندان محکوم شود؟ به من گفته شد که او زندان را ترک نخواهد کرد و مقامات بهانه‌ای برای مجازات او در ۲۱ سال آینده پیدا خواهند کرد.

وی افزود که به این مجازات اعتقادی ندارد و این که باید این مشکل حل شود. نخست وزیر ترکیه همچنین عنوان داشت که مجازات اعدام گاهی اوقات توجیه‌پذیر است.

اردوغان همچنین در مورد برقراری نظام ریاست جمهوری در ترکیه گفت: من تاکیدی بر این که نظام ریاست جمهوری آمریکا را بپذیریم ندارم. من پیشنهاد می‌دهم که ما همه نظام‌ها را بررسی کنیم و یک نظام ترکیه‌ای خلق کنیم. چرا جنبه‌های مثبت همه نظام‌های ریاست جمهوری دیگر را نگیریم و خصوصیت‌های نامطلوب آنها را رها نکنیم؟ ما می‌توانیم به این طریق درباره ایده‌آل‌ترین نظام برای ترکیه تصمیم بگیریم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.