اردوغان خودرابه سلطان محمدفاتح تشبیه کرده

دولت اردوغان در حالی امروز ناتو را به لشکرکشی علیه سوریه فرا می‌خواند که در گذشته و در مسئله حمله اسرائیل به کشتی مرمره و کشتی نه تن از سرنشین‌های آن علیه اسرائیل اقدام عملی نکرد و بلکه مبادلات تجاری را با آن توسعه داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، «محمد نور الدین» نویسنده لبنانی متخصص در امور ترکیه، امروز در مقاله‌ای در روزنامه السفیر نوشت: اکنون برای همه مشخص شده است که ترکیه «سیاست لبه پرتگاه» را در دستور کار قرار داده است و به این امید است که بتواند غرب، آمریکا و ناتو را برای تجاوزگری به سوریه متقاعد کرد.

این نویسنده با بیان اینکه دست‌کم ۶۰ تا ۹۰ درصد از افکار عمومی ترکیه مخالف دخالت نظامی ترکیه در سوریه هستند، نوشت: مسئولان ترکیه تا چند روز دیگر متوجه خواهند شد که در باتلاق گرفتار شده‌اند و تلاش‌های آنان برای تبدیل مناطقی از شمال سوریه به مناطق حائل یا «بنغازی جدید» در سوریه آن‌ها را هر چه بیشتر در این باتلاق گرفتار خواهد کرد.

نویسنده لبنانی افزوده است: مقام‌های ترکیه متوجه خواهند شد که برون‌رفت از این بحران، نیازمند بازنگری ریشه‌ای و عمیق در همه سیاست‌های ترکیه در قبال سوریه و منطقه است و باید از خیال خام و رویای عثمانی‌گری بیرون بیایند زیرا ملت‌های منطقه دیگر رعیت‌های ترکیه نیستند بلکه کشورهایی مستقل و آزادند.

مقاله نویس روزنامه السفیر در ادامه تاکید کرده است «رجب طیب اردوغان»، رئیس حزب عدالت و توسعه، برای نشان دادن واکنش علیه سوریه خود را به سلطان محمد فاتح (سلطان امپراتور عثمانی) تشبیه کرده است و فراخوان حمایت از ترکیه صادر کرده است.

محمد نور‌الدین افزوده است: اردوغان در حالی در برابر سوریه چنین ژستی به خود گرفته است که سال ۲۰۱۰ نیروهای اسرائیلی با یورش به کشتی مرمره، ۹ تن از شهروندان ترکیه را، که مدافع حقوق بشر بودند، کشتند، اما اردوغان نه تنها علیه اسرائیل اعلام جنگ نکرد و روابط خود را با آن قطع نکرد بلکه روابط با اسرائیل را سال به سال توسعه بخشید به گونه‌ای که حجم مبادلات تجاری ترکیه با این رژیم ۳۵ درصد افزایش یافت.

وی تاکید کرده است که در شرایط آن روز، پارلمان ترکیه نیز برای عملیات نظامی یا هرگونه تهدید نظامی دولت ترکیه علیه اسرائیل هیچ گونه مجوزی صادر نکرد.

محمد نور الدین در ادامه دولت اردوغان را «مهربان با دشمنان و خشن با یاران» توصیف و تاکید کرد: شلیک چند گلوله یا خمپاره کافی است تا ترکیه از ناتو کمک بخواهد.

مقاله نویس السفیر افزوده است: خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در حالی در سفر اخیرش به آنکارا ترکیه را رهبر جهان اسلام معرفی کرد که ترکیه در زمانی که اسرائیل به کشتی مرمره حمله کرد، از یاری طلبیدن از ناتو علیه اسرائیل خودداری


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.