ارز، روغن‌ها را در شناور نگه داشت!

عدم مبادله اسناد مالکیت بین شرکت خریدار ایرانی و فروشنده خارجی به دلیل تامین نشدن ارز، گره اصلی عدم ترخیص روغن خام وارداتی است که تبعات ناشی از آن در بازار داخلی خود را نشان می‌دهد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، طی مدت اخیر بازار روغن با حواشی همراه بوده که افزایش قیمت را نیز در پی داشته است، موضوعی که در آمار مرکز آمار به وضوح دیده شده و شاخص تورم در مهرماه نشان داد که قیمت در گروه روغن و چربی ها نسبت به شهریورماه ۱۶.۲ و در مقایسه با مهر سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش دارد.

این در حالی است که بر اساس شواهد در ماه‌های اخیر محموله های روغن وارداتی در کشتی ها مانده و امکان ترخیص پیدا نکرده است.

بررسی موضوع از این حکایت دارد که مانند بسیاری دیگر از کالاها، مانع ارزی، عامل عدم ترخیص روغن های وارداتی بوده است؛ به طوری که مشکل ارزی بین صاحب کالا و فروشنده موجب عدم انتقال اسناد مالکیت این کالا است.

طبق اعلام لطیفی – سخنگوی گمرک – حتی روغن‌های وارد شده هنوز به گمرک اظهار نشده و فرآیند آن طی نشده است.

به گفته وی باید در مرحله اول بین صاحب کالا و فروشنده اسناد مالکیت مبادله شود که هنوز به دلیل تامین نشدن ارز توسط شرکت ایرانی این کالا امکان انتقال اسناد به صاحب ایرانی را ندارد و این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی در تولید روغن در کشور شده است.

طبق گزارش گمرک در سال جاری تاکنون ۵۲۳ هزار تن روغن ترخیص شده و حدود یک میلیون و ۱۰۶ هزار تن دانه‌های روغنی از گمرکات وارد کشور شده است.

در عین حال که آمار ۶ ماهه نشان می دهد از لحاظ وزنی ۴۰۰ هزار تن روغن خام تامین و وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دارد. در ۶ ماه اول سال گذشته ۸۰۰ هزار تن انواع روغن وارد کشور شده بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.