«ارزآور»ترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟

نزدیک به یک سوم از کل صادرات ایران در پنج ماهه نخست امسال مربوط به ۱۰ قلم کالای صادراتی بود.

بر اساس آمار گمرک ایران پروپان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری، بوتان مایع شده، کود اوره، قیرنفت، متانول، سیمان، زیورآلات و جواهرآلات، سنگ آهن و کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده ۱۰ کالای عمده صادراتی ایران در پنج ماهه نخست سال بودند.
مجموع ارزش صادرات این ۱۰ قلم کالا در مدت زمان یاد شده به بیش از ۳٫۹ میلیارد دلار معادل ۳۱٫۳ درصد از کل صادرات ایران رسید.
همچنین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد سهم ۲۰ قلم کالای عمده وارداتی ایران در پنج ماهه نخست امسال از کل واردات به ۴۵٫۴ درصد و سهم ۳۰ قلم کالای اول نیز به ۵۴٫۴ درصد رسید.
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که انواع محصولات پتروشیمی و وابسته به نفت، محصولات معدنی و صنایع معدنی، جواهرآلات و قطعات آن، فرش و محصولات غذایی و کشاورزی ارزآورترین کالاهای صادراتی ایران در پنج ماهه نخست امسال بودند.
از ابتدای مردادماه امسال براساس تصمیم دولت قرار شد تنها به مواد غذایی و دارو ارز مرجع برای واردات اختصاص یابد و سایر کالاها برای واردات باید ارز خود را از بازار تامین کنند که این کار در چند روز گذشته به مرکز مبادلات ارزی واگذار شده است. البته تامین ارز از این مرکز توسط متقاضیان اجباری نیست.
همچنین دفتری در مرکز مبادلات ارزی قرار گرفته که وظیفه آن خریداری ارز صادرکنندگان است. هرچند آن طور که از شواهد پیداست صادرکنندگان نسبت به فروش ارز خود در این مرکز ابراز تمایل نکرده‌اند.
به گفته محسن بهرامی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با توجه به این که بخش خصوصی ارز خود را با زحمت فراوان وارد کشور می‌کند، دلیلی ندارد آن را در اتاق ارزی با دو درصد زیر قیمت بازار به فروش برساند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.