ارزش جهانی بانکداری سایه به ۶۷ تریلیون دلار رسید

۲۹ آبان ،

ارزش نظام بانکداری سایه که عامل تشدید بحران مالی جهانی نیز دانسته می گردد، به رکورد بالای ۶۷ تریلیون دلار در سال میلادی قبل رسید.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بررسی‌ انجام گرفته از سوی گروه رگولاتوری اف.اس.بی نشان داد که بانکداری سایه فراتر از کنترلهای رگولاتوری به رشد خود ادامه خواهد داد.

مقامات کمیسیون اروپا نظارت دقیق‌تر بر بخش بانکی را برای جلوگیری از تکرار بحران مالی مهم می دانند اما بر اساس این بررسی، بانکداری سایه در مدت پنج سال تا سال ۲۰۰۷ که بحران مالی آغاز شد، بیش از دو برابر رشد کرد و به ۶۲ تریلیون دلار رسید. اما اندازه کل این نظام به ۶۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۱ رشد کرد که بیش از کل تولید اقتصادی همه کشورهای تحت بررسی است.

آمریکا با حاویی‌هایی به ارزش ۲۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۱، مالک بزرگ‌ترین نظام بانکداری سایه است و پس از آن منطقه یورو با ۲۲ تریلیون دلار و انگلیس با ۹ تریلیون دلار قرار دارند. البته سهم آمریکا در نظام بانکداری سایه جهانی در سالهای اخیر کاهش یافته و در عوض سهم منطقه یورو و انگلیس افزایش یافته است.

به گزارش تفسیری رویترز، فعالیتهای چند تریلیون دلاری صندوقهای سرمایه گذاری و شرکتهای نوپا اغلب به عنوان نمونه‌هایی از بانکداری سایه ذکر می شوند اما این اصطلاح شامل صندوقهای بازار ارزی و حتی شرکتهای ثروتمندی می گردد که اوراق قرضه دولتی به بانکها وام می دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.