ارزش معاملات محصولات شیمیایی ۷۱ درصد افزایش یافت

افزایش ۲۳۸ درصدی معاملات خرد و بلوک محصولات شیمیایی در بورس کالا

ارزش معاملات خرد و بلوک صنعت محصولات شیمیایی که ۱۱٫۱۰ درصد ارزش بورس را در اختیار دارد، در سال ۹۱ نسبت به سال پیش ۲۳۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، ارزش معاملات خرد و بلوک صنعت محصولات شیمیایی که ۱۱٫۱۰ درصد ارزش بورس را در اختیار دارد، در سال ۹۱ نسبت به سال پیش، ۲۳۸ درصد رشد داشته است.

بر اساس آمار استخراجی از اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس، از ابتدای سال جاری تا دهم مرداد، یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۶۶۴ سهم از سهام محصولات شیمیایی به ارزش ۸ هزار و ۵۲۶ میلیارد و ۶۱۷ میلیون و ۶۵۹ هزار ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۹۳۹ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۸۲۵ سهم از سهام صنعت محصولات شیمیایی به ارزش چهار هزار و ۹۷۹ میلیارد و ۱۵۱ میلیون و ۱۸ هزار ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده است.

بر این اساس، حجم معاملات محصولات شیمیایی در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، بیش از ۴۷ درصد رشد داشت و از نظر ارزش هم افزایشی ۷۱٫۲۴ درصدی داشت.

از میان سهام معامله شده از ابتدای سال، یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون و ۹۳۹ هزار سهم به صورت خرد و بلوک خریداری شده است که ارزش آن بیش از هشت هزار و ۳۰۸ میلیارد و ۲۹۴ میلیون و ۳۳۳ هزار ریال است.

بر پایه اعلام سازمان بورس، با توجه به معامله ۴۵۲ میلیون و ۸۲۰ هزار سهمی محصولات شیمیایی در مدت مشابه سال ۹۰، حجم معاملات خرد و بلوک سهام این صنعت با رشد ۱۷۵٫۸۱ درصدی رو به رو شده است.

ارزش معاملات خرد بلوک این صنعت هم در مدت مشابه سال ۹۰، افزون بر دو هزار و ۴۵۲ میلیارد و ۲۳۱ میلیون ریال بود که نشان از رشد ۲۳۸٫۸۰ درصدی ارزش معاملات خرد و بلوک در سال ۹۱ دارد.

**گسترش نفت و گاز پارسیان؛ صدرنشین محصولات شیمیایی

مجموع سهام ۳۰ شرکت حاضر در صنعت محصولات شیمیایی ۱۹ میلیارد و ۹۹ میلیون سهم است.

ارزش بازار سهام شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی در هجدهم مرداد امسال افزون بر ۱۱۹ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال بود که با توجه به ارزش بازار ۱۰۷۸ هزار میلیارد ریالی بورس کشور، این شرکت ها ۱۱٫۱۰ درصد از کل بازار را در اختیار خود گرفته اند.

فروش شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، با ارزش بازار ۳۲ هزار و ۳۴ میلیارد ریالی در صدر جدول محصولات شیمیایی قرار گرفته و پس از آن پتروشیمی پردیس با ارزش بازار ۲۷ هزار و ۹۸۵ میلیارد ریالی در رتبه دوم و پتروشیمی خارک با ارزش بازار ۱۳ هزار و ۳۵۹ میلیارد ریالی در رتبه سوم جدول این صنعت قرار گرفته است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.