ارزیابی بازگشایی سینماها در «سایه، روشن» کرونا و یک سامانه جدید

سینماها طبق پروتکل‌های بهداشتی چند روزی است باز شده است،برخی سینمادارها از استقبال مخاطب راضی و برخی خیلی هم راضی نیستند از سوی دیگر عده‌ای نقد به سمفا (سامانه فروش بلیت) دارند و عده‌ای دیگر معتقدند که در روزهای آینده درست می‌شود؛ از سوی تلاش بر این است که تمام پروتکل‌های بهداشتی در پی شیوع کرونا رعایت شود تا مخاطبان کمتر در معرض خطر باشند.

در ادامه ایسنا؛ وضعیت بازگشایی سینماها را در این چند روز در گفتگو با برخی سینماداران ارزیابی کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

شریعت، مدیر سینما کوروش تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت چهار روز اخیر (اولین روزهای بازگشایی) این سینما گفت: طبق اعلامیه وزارت ارشاد، ما اجازه بازگشایی  سینما را از یکم تیر ماه داشتیم بنابراین با فیلم‌های قبل از عید شروع کردیم اما فیلم‌ها جدید را از چهارم تیر ماه به روی پرده بردیم که البته استقبال اصلی مخاطبان از این دو فیلم (“شنای پروانه” و “خوب بد جلف۲”) بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا استقبال مردم راضی کننده بوده است؟ یادآور شد: حضور مردم در سینما همانطور که پیش بینی کرده بودیم، رضایت بخش بود. روزهای چهارشنبه و شنبه در سانس‌های ابتدایی استقبال پایین بود اما سانس‌های غروب بهتر ‌می‌شد و در دو روز پنجشنبه و جمعه بگونه‌ای استقبال شد که، ظرفیت ۵۰ درصدی (اجازه داده شده از طرف وزارت بهداشت) سینما، توسط دو فیلم “شنای پروانه” و “خوب بد جلف ۲” تکمیل شد. البته که حتی در پنجشنبه و جمعه نیز در سانس‌های ساعت  ۱۸ تا ۲۲، حضور مخاطبان بیشتر از سانس‌های قبلی بود و در این میان، استقبال از “شنای پروانه” بیشتر بود.


مدیر سینما کوروش درباره تجهیز این سینما به موارد بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: در طی این چهار روز یک سری اقلام بهداشتی از سوی انجمن سینمادارها به ما تحویل داده شده و بخشی از این اقلام را هم خود سینمادارها تهیه کرده‌اند. در کل، از گیشه فروش بلیط گرفته تا داخل سالن و راهروها، کاملا ضد عفونی شده و تمام اماکنی را که مردم با آن در ارتباط هستند را مجهز به مواد ضد عفونی کننده کرده‌ایم. از طرف دیگر هم از مردم انتظار داریم موارد بهداشتی را رعایت کنند.


او در پاسخ به این سوال که سینما «کوروش» در حال حاضر چه فیلم‌هایی را اکران کرده است؟ گفت: درحال حاضر فیلم‌های «چهل و هفت»، «یادم تورا فراموش» (دو فیلمی که پیش از عید یک هفته اکران شده بودند) و «خوب بد جلف ۲» و «شنای پروانه» در حال اکران هستند.

این سینمادار در ارزیابی سامانه تازه تاسیس “سمفا” که مخصوص بلیت‌فروشی است،خاطرنشان کرد: بسیاری انتقادها بر این سامانه وارد شده است و افراد زیادی در این باره نقد داشته‌اند اما این موضوع را باید در نظر گرفت که سمفا یک سامانه جدید است و به زمان نیاز دارد. از موارد مثبت این سامانه می‌توان به شکستن بحث انحصار اشاره کرد، از طرف دیگر، سمفا زیر نظر سازمان سینمایی است و این موضوع برای سینمادارها می‌تواند یک نکته مثبت باشد و تیم پشتیبانی آنها با توان بالا به دنبال رفع مشکلات هستند. البته که انتقاداتی وارد هست اما به نظر بنده، نهایتا تا دو هفته اینده این سامانه بی نقص خواهد شد. رفع مشکلات برای سامانه‌های قبلی یک سال به طول انجامید اما سمفا بسیار زودتر این نقایص را رفع خواهد کرد و خوبی این اتفاق این است که  مخاطبان از چند درگاه قادر به خرید بلیط سینما خواهند بود.

                                                                                               چرا باید با سمفا همکاری کنیم؟

محمد پناهی نژاد (مدیر سینما سیتی سنتر اصفهان) درباره وضعیت چهار روز اولیه بازگشایی این سینما به ایسنا گفت: با وجود اینکه روزهای اول و دوم (چهارشنبه و پنج شنبه) شاهد استقبال خوبی نبودیم اما حضور خوب مخاطبان در روز جمعه (ششم تیرماه)، ما را امیدوار کرد. استقبال مردم در روز جمعه به گونه ای بود که سانس های بعد از ظهر تا شب، همه با تمام ظرفیت (۵۰ درصد) اکران شد و یک سانس فوق العاده نیز داشتیم که به فیلم «شنای پروانه» اختصاص داشت و حضور مردم در روز جمعه بیشتر از انتظار بود.

به گفته او، در این چهار روز هیچ تبلیغی خارج از فضاهای تبلیغاتی سینما انجام نشده است و شهرداری و صدا و سیما برای جذب مشتری با سینماها همراه نبوده‌اند. به طوری که برخی از مخاطبان هنگامی که در سینما را باز می‌دیدند، تعجب کرده و کاملا اتفاقی به سینما می‌آمدند.

پناهی نژاد در پاسخ به این سوال که سینما سیتی سنتر چه تمهیداتی برای حفظ سلامت مخاطبان خود در نظر گرفته است، گفت: آنطور که در اخبار خوانده بودم، قرار بود بخشی از اقلام بهداشتی در اختیار سینمادارها قرار داده شود که چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است. البته که ما مشکلی در تهیه این موارد نداشته‌ایم و تمام آن ۱۵ موردی که وزارت بهداشت اعلام کرده بود رعایت کرده ایم و امر سختی نبود. از طرفی وزارت ارشاد اصفهان نیز سه دوره پنج ساعته برای کارکنان ما گذاشته و به تمام کادر سینما آموزش‌های لازم برای رعایت بهداشت داده است. در چند روز ابتدایی هم مردم همکاری کرده‌اند و مشکلی پیش نیامده است.

مدیر سینما سیتی سنتر اصفهان درباره گیشه فروش این سینما توضیح داد: در این چند روز سینمای ما حدود هزار و صد نفر مخاطب داشته است که ۷۰ درصد از این مخاطبان به فیلم “شنای پروانه” اختصاص دارد و الباقی نیز بین فیلم‌ “خوب بد جلف ۲” و دیگر فیلم‌های روی پرده، پخش شده است.

پناهی نژاد با بیان اینکه سامانه‌های فروش بلیط آنلاین قبلی مشکلی نداشته‌اند و نمی‌دانم که چرا باید با «سمفا» که مشکلات زیادی دارد همکاری کنیم؟ ادامه داد: با توجه به سابقه همکاری قبلی که با “سینما تیکت” و “سینما شهر” بدون هیچ مشکلی داشته‌ایم، برای من عجیب است که چرا باید سامانه‌ای طراحی شود و به این اندازه دچار مشکل باشد.مسئولان سمفا، می‌توانستند از تجربیات دو سامانه قبلی استفاده کرده یا حتی روش کار آن را کپی کنند و با کمی تغییرات، یک نرم افزار جدید و بسیار کارآمد در اختیار مردم و سینمادارها قرار دهند. با این وجود، در روزهای اولیه بازگشایی سینماها، سینمادارها و مخاطبان مشکلات زیادی با این سامانه داشته اند. علی الخصوص، در چیدمان سانس‌ها. به طوری که اختیار چیدمان و زمان بندی سانس‌ها را از دست سینمادار خارج کرده بودند و خود سامانه به طور اتوماتیک این امر را انجام می‌داد. حال آنکه با قرار دادن فیلم‌های پر مخاطب در زمان نامناسب، یا قراردادن فیلم کم بیننده در زمان پیک حضور مخاطب، سینمادار و مخاطب را دچار مشکل می‌کرد.

او افزود: بین روزهای یکم تا چهارم تیرماه، جلسه ای بین  سازمان سینمایی و انجمن سینماداران تهران انجام شد که حاصل آن لغو برخی از شروط ، علی الخصوص همین اختیار چیدمان بود و روال به حالت قبلی ( قرار گیری اختیار چیدمان سانس‌ها در دست سینماداران) بازگشت. در حال حاضر بلیط فروشی انلاین از طریق این سامانه انجام می‌شود و مشکلی نیست اما در چهار روز اولیه بازگشایی، این سامانه از لحاظ ساختاری و برنامه نویسی مشکلات زیادی داشت. با وجود اینکه در روزهای اخیر مشکلات تذکر داده شده را رفع کردند اما مسئله اصلی این است که این مشکلات حتی یک روز هم نباید اتفاق می‌افتاد. سینماها باز شده و مخاطب به سینما آمده، چرا پیش از بازگشایی در پی رفع مشکلات نبوده اند؟

این سینمادار با بیان اینکه مشکل دیگر سمفا این است که روی اینترنت فعالیت می‌کند، اظهار کرد: سامانه مذکور باید فعالیت خود را از بستر اینترنت انتقال دهد. در کشور ما امکان قطع اینترنت به هر دلیلی بالا است و اگر هم این اتفاق رخ ندهد، ممکن است سرعت اینترنت سینماها پایین باشد. مخاطب نمی‌تواند نیم ساعت منتظر بالا آمدن سایت بماند.

«هفته دوم تیرماه ظرفیت سالن‌های ما تکمیل خواهد شد»

اسماعیل هویدا، مدیر سینما استارا تجریش، درباره حس و حال چند ماه اخیر این سینما به دلیل ویروس کرونا گفت: در این زمان طولانی، هم خودمان و هم مخاطبین ما از در بسته شدن سینما ناراحت بودند اما چاره ای نبود و این خانه نشینی ناخواسته باید انجام می‌شد. امروز و بعد از گذشت یک زمان طولانی، شرایط بهتر شده و با اقدامات صورت گرفته ( رعایت پروتکل‌های بهداشتی ) از ظهر چهارشنبه ( چهارم تیرماه) شروع به کار کرده ایم. شروع فعالیتمان امیدوار کننده است اما راضی کننده نیست، با این وجود و با توجه به فیلم‌هایی که رو پرده برده‌ایم، امیدوار هستیم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

این مدیر سینما با بیان اینکه ناظران وزارت‌ بهداشت برای بررسی رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی به سینماها سر خواهند زد، یادآور شد: با وجود اینکه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم است اما خود مردم بهترین ناظر بر این شرایط هستند. وقتی که مردم به سینماها بروند و اقداماتی که صورت گرفته است را ببینند، رغبت می‌کنند و در سالن‌های سینما حضور خواهند یافت. آنها هستند که در درجه اول باید تشخیص بدهند کجا بروند و کجا نروند.

هویدا در جواب به این سوال که پیش بینی شما از وضعیت استقبال مردم در روزهای آتی چیست، گفت: از چهارشنبه ( چهارم تیرماه ) که سینماها باز شده است تا جمعه، روزهای پیک کاری ما است که البته این ایام شروع دوباره فعالیت اهل سینما بعد از یک تعطیلی بلند مدت است. ممکن است در این سه روز استقبال مردم راضی کننده نباشد اما پیش بینی من از هفته دوم تیرماه این است که به مشتری‌های خود بگویم که ظرفیت سالن‌های ما تکمیل است و این اتفاق رقم خواهد خورد. در چند روز ابتدایی بازگشایی، نزدیک به ۲۰۰ نفر به سینما آمده‌اند و پیش بینی ما برای هفته آینده رقمی در حدود ۱۰۰۰ نفر است.

او در پایان با اشاره به این که مردم نیاز به تفریح دارند و سینما یکی از همان تفریحات است، گفت: مردم از خانه نشینی خسته شده‌اند. آنها در روزهای تعطیل، پشت در بسته سینماها می‌آمدند و به آنها می‌گفتیم که سینما باز خواهد شد. ما تمام پروتکل‌های لازم را انجام داده‌ایم، امیدوار هستیم مردم هم رعایت کنند، چراکه همه چیز به خود آنها بستگی دارد.

«حدنصاب شروع هر سانس را از ۷ نفر به ۲ نفر رسانده‌ایم تا کسی دست خالی از سینما نرود»

مدیر داخلی سینما فرهنگ با بیان اینکه این سینما با تجهیزات کامل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده حضور ۵۰ درصدی مردم است، گفت: جای هیچ نگرانی وجود ندارد و با رعایت خود مردم، مشکلی پیش نخواهد آمد. در روزهای اولیه بازگشایی سینماها، استقبال مردم دلخواه نبوده است و هر سانس با حضور پنج تا ۱۰ نفر شروع به اکران فیلم کرده است اما به زودی پیش بینی می‌کنیم به اوج حضور مردم برسیم و سالن‌های سینما را ( به اندازه‌ای که به ما اجازه دهند ) مملو از جمعیت خواهیم کرد. 

او با اشاره به اینکه فیلم‌های خوب و جذابی درحال اکران است، ادامه داد: دو یا سه فیلمی که در حال حاضر بر روی پرده رفته‌اند، متحمل ریسک بزرگی شده‌اند و این کار را تنها به دلیل جان دادن دوباره سینمای کشور انجام داده‌اند. اگر مردم از این فیلم‌های استقبال نکنند آنها دچار شکست خواهند شد و باقی کارگردان‌ها حاضر به اکران آثار خود نخواهند شد.


اما به تازگی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی از فروش نزدیک به یک میلیاردی سینما از روز بازگشایی تا دیشب (۷ تیر ماه) خبر داده و اعلام کرده است که فیلم «شنای پروانه» محمد کارت با فروش بیش از ۶۰۰ میلیونی پیش‌تاز است. 

مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه صبحگاهی شبکه دوسیما، در انتهای الوند یک‌شنبه ۸ تیرماه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با وجود اشکالاتی در سامانه سمفا آیا این سامانه شتاب‌زده رونمایی شد یا خیر، گفت:‌ نه. شتاب‌زده رونمایی نشد. طبیعتا هر اتفاق و کار جدیدی مشکلات و خطاهایی دارد که زیربار مرتفع می‌شود. در یک هفته‌ای که این سامانه راه افتاده، گزارش‌هایی در مورد مشکلات داده شده و رفع شده است. 

وی افزود: نهایتا تا روز سه‌شنبه بخش گزارش‌دهی و آماردهی که بسیار هم مفصل است، فعال خواهد شد. این سیستم گزارش‌دهی که در سمفا تا روز سه‌شنبه فعال خواهد شد، خیلی کامل‌تر و متنوع‌تر از سایت‌های قبلی است. به تفکیک فروشنده، گیشه، تخفیفات، سالن خرید و … اطلاعات به صورت آنلاین قابل دریافت است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر ۴ درگاه بلیط‌فروشی فعال است و تا یکی دو روز آینده به ۵ درگاه خواهد رسید که طبیعتا رقابتی بین درگاه‌ها را به وجود خواهد آورد که مشتری را برای فروش بلیط جذب می‌کنند. این رقابت باعث می‌شود که امتیازاتی داشته باشند تا مخاطب ترغیب شود به سمتشان برود. در نهایت این رقابت به سود مشتری خواهد بود. 

نجفی با اشاره به آمار فروش فیلم‌ها پس از بازگشایی سینماها گفت: براساس گزارشی که دیشب تا پایان روز شنبه گرفتم، از یک تیرماه که سینماها با فیلم‌هایی که در اسفند متوقف شده بود، باز شد و از چهارشنبه که دو فیلم جدید به اکران اضافه شد، یعنی از روز یک‌شنبه تا شنبه، فروش فیلم‌ها به یک میلیارد تومان رسید. به صورت دقیق، فروش فیلم‌ها ۹۳۳ میلیون تومان است و تعداد مخاطبان‌مان به ۴۸ هزار و ۷۸۶ نفر رسید. فیلم «شنای پروانه» ۶۳۱ میلیون فروخت و تعداد مخاطب آن ۳۲ هزار و ۳۴۷ نفر است. فیلم «خوب بد جلف ۲، ارتش سری» ۲۶۳ میلیون تومان فروخته و تعداد مخاطب آن ۱۳ هزار و ۶۶۱ نفر است. سایر فیلم‌هایی که اکران‌شان در سینماها ادامه دارد مانند «جهان با من برقص»، «یلدا»، «عطر داغ»، «یادم تورا فراموش»، «۴۷»، «سراسر شب» و مستندهای هنر و تجربه به ۴۰ میلیون تومان رسیده است و تعداد مخاطبان آن ۲ هزار و ۷۷۸ نفر است. توجه داشته باشید که در سه روز اول بازگشایی سینماها که عمده فیلم‌ها آنهایی بود که گفتم، بلیط به صورت نیم‌بها عرضه می‌شد. 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فیلم جدیدی برای اکران اضافه خواهد شد یا خیر، گفت: فعلا با همین فیلم‌ها جلو خواهد رفت. در کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما امتیازاتی به ویژه برای فیلم‌های جدید درنظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به درنظرگرفته نشدن کف فروش تا سه هفته اشاره کرد. 


انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.