ارز آوری بیش از یک میلیارد دلار از محل صادرات پسته

رییس انجمن پسته ایران پیش بینی کرد: با توجه به افزایش تولید محصول، پیش بینی می شود امسال صادرات پسته ۱٫۱ میلیارد دلار ارز اوری برای کشور به همراه داشته باشد.

 

ˈمحسن جلالی پورˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امسال ۲۰۰ هزارتن پسته از باغات برداشت می شود که حدود ۱۲۰ هزارتن آن صادر خواهد شد.

 

رییس انجمن پسته ایران گفت: ۸۵ درصد پسته تولیدی صادر می شود و ۱۵ درصد مابقی در داخل کشور مصرف می شود.

 

وی با بیان این که سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار تن محصول پسته برداشت شد ، اظهارداشت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزارتن از این محصول صادر شد که حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت.

 

رییس انجمن پسته ایران تاکید کرد: هم اکنون میزان تولید و صادرات پسته از وضعیت مطلوبی برخوردار است و اعمال تحریم های شدید بر صادرات پسته ایرانی تاثیری نداشته است.

 

جلالی پور تصریح کرد: نوسانات قیمت ارز درماه های اخیر در رقابتی شدن پسته ایرانی با پسته امریکایی نیز تاثیر بسزایی داشته و موجب موفقیت هایی در این زمینه شده است.

 

وی افزود: هم اکنون در عرضه پسته به بازار داخلی نیز مشکلی وجود ندارد، اما با افزایش قیمت ارز، قیمت کالاهای صادراتی نیز افزایش می یابد که همین موضوع باعث افزایش نرخ پسته در بازارهای داخلی نیز شده است.

 

جلالی پور ادامه داد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم پسته درجه یک در بازار داخل حدود ۲۵ هزارتومان است درحالی که سال گذشته قیمت این محصول در بازار داخلی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بوده است.

 

وی افزود: با توحه به شرایط موجود، افزایش ۲٫۵ درصدی قیمت ارز موجب افزایش ۲٫۵ برابری قیمت پسته ایرانی شده است.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.