ارز مبادله ای خودرو را ارزان می کند

۱۴فروردین۱۳،

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات:

ارز مبادله ای خودرو را ارزان می کند

فرهاد به نیا عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، مشکل اصلی قرار نگرفتن ارز مبادلاتی در اختیار قطعه سازان و خودرو سازان را عدم تدوین سار و کار مناسب توسط دولت دانست.

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی ممتازنیوز به نقل از بازار خبر، فرهاد نیا با تأکید بر رکود بازار خودرو در پایان سال و همچنین بحران نقدینگی شرکت های خودرو ساز افزود: اگر فکری به حال تأمین نقدینگی خودرو سازان نشود و سیستم بانکی تسهیلات و تمهیداتی را به خودروسازان ارائه ندهد ما شاهد توقف کامل در بخش صنعت قطعه سازی و در پی آن توقف کامل بنگاه تولیدی خواهیم بود و این امر تبعات و مشکلات جبران ناپذیری را مانند کاهش شدید عرضه خودرو به بازار، افزایش بیشتر قیمت ها و مشکلات حل نشدنی مصرف کنندگان را در پی خواهد داشت.

وی در رابطه با راهکار های حل این مشکل گفت: قطعه سازان معتقدند که اگر امکانات دولتی نظیر فولاد، مواد پتروشیمی و مس با قیمت پایین تر و همچنین ارز مبادلاتی در اختیار بخش تولید قرار بگیرد ما شاهد کاهش قیمت هم در بخش قطعات و هم در بخش خودرو ساری خواهیم بود لذا به رغم در خواست های بی شمار قطعه سازان و خودرو سازان این مسأله هنوز محقق نشده است.

به نیا مشکل اصلی مشکل اصلی قرار نگرفتن ارز مبادلاتی در اختیار قطعه سازان و خودرو سازان را عدم تدوین ساز و کار مناسب توسط دولت عنوان کرد و افزود: از طرفی دولت اعلام می کند که ارز مبادلاتی در اختیار خودروساران و قطعه سازان قرار می گیرد و زمانی که مراجعه می کنیم، بانک های عامل ۱۳۰ درصد ریالی قیمت ارز را به عنوان سپرده طلب می کنند و از طرفی قادر به ارائه هر ارزی نیستند و انتقال ارز برای تولید کنندگان هزینه بسیار بالایی را رقم می زند.

وی در رابطه با مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان در سال قبل گفت: متاسفانه هنوز مطالبات معوقه در اختیار قطعه سازان قرار نگرفته است و در جلساتی که با دو خودروساز بزرگ داشتیم قرار بر این شد که ۸۰ درصد هر نوع کمک بانکی که در اختیار خودروسازان قرار می گیرد ، به حساب قطعه سازان واریز شود و این تعهد خودروساران به قطعه سازان است.

به نیا ادامه داد: اگر مشکل نقدینگی خودرو سازان رفع شود می توان اطمینان داد که به تعهدات خود در قبال قطعه سازان عمل می کنند،اما مشکل اصلی که خانواده صنعت خودرو سازی را در گیر کرده مشکل نقدینگی است.

وی خاطر نشان کرد: در صنعت خودرو سازی بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستد و این صنعت به لحاظ پایه صنعتی دارای رتبه دوم در گردش نقدینگی است و نادیده گرفتن این صنعت از سوی دولت، شایسته آن نیست.

چهارشنبه ۱۴ فروردین   ۱۰:۳۹

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.