ارسال ۱۰هزار قلم کالای خانگی برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی/دیوار واحدهای مسکونی در ورزقان بالا رفت

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از ارسال ۱۰ هزار قلم لوازم خانگی از جمله فرش و یخچال برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی خبر داد. فرحناز رافع با اشاره به ارسال ۱۰ هزار قلم کالای خانگی از جمله یخچال و فرش برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی به فارس گفت: این اقلام با استفاده از کمک‌های نقدی مردمی خریداری شده است و برای کمک به آسیب‌دیدگان به آنان اهدا می‌شود. وی افزود: در این زمینه ۳ هزار قلم وسیله غیرنقدی دیگر از جمله چراغ و والور برای آسیب‌دیدگان زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی تهیه و ارسال شده است.
رافع خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان داوطلبان هلال احمر ارتقای حمایت‌های روانی و اجتماعی با حضور و مشارکت زنان داوطلب و امدادگر جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده است.
تصویب طرح دو فوریتی برای ساماندهی مناطق زلزله‌زده در شورای عالی استان‌ها
رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر ضرورت عملی شدن برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده برای ساماندهی مردم در مناطق زلزله زده آذربایجان، گفت:‌ در این راستا شورای عالی استانها طرح دو فوریتی را در این زمینه به تصویب می‌رساند. به گزارش ایسنا، مهدی چمران رییس شورای عالی استان‌ها صبح امروز در پنجاه‌ و نهمین جلسه شورای عالی استان‌ها، با اشاره به برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهدها در تهران اظهار کرد: این اجلاس برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شد و البته در تاریخ اجلاس نیز برای نخستین بار بود که در دنیا با این حجم و تعداد مشارکت برپا شد. وی افزود: علیرغم تلاش دنیا و غرب برای نشان دادن ایران به صورت کشوری منزوی و کنار گذاشته شده،‌ اقبال شرکت‌کنندگان نشان دهنده خلاف این امر بود.
چمران با اشاره به نظم خوبی که در اجلاس حکمفرما بود، اظهار کرد: از مهمترین نکات اجلاس سخنرانی پربار مقام معظم رهبری بود که اگر اجرایی شود می‌تواند تغییر و تحول شگرفی را به وجود آورد. رییس شورای عالی استان در پایان برگزاری این کنفرانس‌‌ را به تمام کسانی که در این راه تلاش کرده‌اند، دولت و ملت تبریک گفت و سپاسگذاری کرد.
چمران در ادامه با اشاره به زلزله اخیر آذربایجان که تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ برد، گفت: علیرغم کمک‌های فراوان و امکانات خوبی که از سوی مردم و نهادهای مسئول فراهم شده است، اما مردم در مناطق زلزله زده خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند و در شرایط نامساعدی به سر می برند و لازم است هرچه سریعتر به زندگی عادی خود برگردند. وی در ادامه مردم آذربایجان را مردمی شریف، انقلابی، متدین، پرکار و پرتلاش خواند و همدردی همه مردم با افراد زلزله زده را نشان دهنده اتحاد و انسجام ملی و اسلامی مردم کشور ایران دانست. به گفته وی دیدار مقام معظم رهبری از مناطق زلزله زده گرمای خاصی به محفل آنها داد و امید بیشتری را در دل آنها زنده کرد. رییس شورای عالی استان‌ها در پایان تاکید کرد تا برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده برای ساماندهی مردم در مناطق زلزله زده عملی شود. در این راستا شورای عالی استانها طرح دو فوریتی را در این زمینه به تصویب می‌رساند.
ارائه گزارشی از”زلزله آذربایجان شرقی”در شورای عالی استانها
بنا بر اظهارات نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها، در زلزله آذربایجان شرقی اکثر ساختمان‌های دولتی یک سال ساخت در شهرها تخریب شدند، این در حالی است که برای ساخت این ساختمان‌ها پول بیت‌المال هزینه می‌شود و لازم است توجه بیشتری به این این ساخت و سازها شود.
به گزارش ایسنا، مرتضی شهبازیان در پنجاه‌ و نهمین جلسه شورای عالی استان‌ها هشدار داد: اغلب مردم آذربایجان در مناطق زلزله زده در چادر و در شرایط بحرانی زندگی می‌کنند، این در حالیست که فصل سرما نزدیک است و ضروری است هرچه سریعتر تسهیلات لازم برای ساخت مسکن این افراد فراهم شود. به گفته وی، کمک‌های شورای عالی استان‌ها پس از زلزله زودتر از کمکهای دیگر سازمانهای دولتی به منطقه ارسال شد.
نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها در ادامه با اعلام تخریب کامل و ۱۰۰ درصدی شش هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده تاکید کرد: نیاز به روانکاو و روانشناس در مناطق زلزله زده احساس می‌شود چرا که مردم با توجه به ترسی که وجود دارد حاضر به برگشتن به خانه‌هایشان نیستند. شهبازیان همچنین هشدار داد: اگر کمک‌ها به مردم زلزله زده در روستاها دقیق و مستمر نباشد و از آنها حمایت نشود، روستاییان به شهرها مهاجرت می‌کنند و این امر در آینده تبدیل به معضل می‌شود. وی افزود: رسانه‌های غربی در زلزله آذربایجان شرقی سعی در سیاسی کردن موضوع داشتند اما مردم آذربایجان شرقی توجهی به این مطالب ندارند.
همچنین پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی استان‌ها به علت برگزاری مجلس خبرگان رهبری در مجلس قدیم در سالن کنفرانس ویژه برج میلاد برگزار شد و برخی از نمایندگان شورا از ریاست شورا درخواست کردند تا یکی از جلسات شورای عالی استان‌ها در سالن اجلاس سران غیر متعهدها برگزار شود.

دیوار واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده ورزقان بالا رفت
فرماندار ورزقان گفت: سقف‌ریزی و دیوارچینی چهار واحد مسکونی در منطقه زلزله‌زده ورزقان صورت گرفته است. محرم فروغی به فارس گفت: اسکلت ۱۷ واحد مسکونی زده شده ضمن آنکه سقف‌ریزی و دیوارچینی در چهار واحد مسکونی نیز صورت گرفته است. وی افزود: آواربرداری در یک سوم واحدهای مسکونی تخریب شده در منطقه زلزله‌زده ورزقان به اتمام رسیده به طوری که در ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی تخریب شده در روستاهای ورزقان این بخش رو به اتمام است.
فرماندار ورزقان اضافه کرد: کل واحدهای تخریب شده در زلزله‌های اخیر ۶ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی بوده که مرحله آواربرداری در واحدهای باقی مانده بین ۳۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت داشته است. فروغی با اشاره به سایر مراحل کاری در بخش واحدهای مسکونی گفت: براساس آخرین آمار جمع‌آوری شده در یک‌هزار و ۲۰۰ مورد پی‌کنی، ۱۵۳ واحد آلماتوربندی و در ۵۵ مورد فونداسیون اتفاق افتاده است.
نماینده مستقیم وزارت کشور در شهرستان ورزقان، چهار استان معین در این شهرستان را گلستان، قزوین، اصفهان و آذربایجان‌شرقی اعلام کرد و گفت: اقدامات صورت گرفته در منطقه توسط این چهار استان تحقق یافته که آذربایجان‌شرقی مسئول هماهنگی استان‌های معین را عهده‌دار است.
۲۸۲۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.