از آموزش مسلمان کشی تا شعار حمایت از حقوق اقلیت های مذهبی

وزارت خارجه آمریکا در جدید ترین سیاست خود گزارشی را مبنی بر بی توجهی ایران نسبت به حقوق اقلیت های مذهبی منتشر کرده و این در حالی است که دوره های آموزشی مسلمان کشی در ایالات متحده آمریکا شعارهای پر رنگ و لعاب حمایت از حقوق اقلیت های مذهبی را نقض می کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارش سالانه حقوق اقلیت های مذهبی در جهان طی سال۲۰۱۱ اتهامات جدیدی را به ایران نسبت داد.

نکته حائز اهمیت در این گزارش؛ حمله تند آمریکا به کشورمان مبنی بر ندیده گرفتن حقوق اقلیت های مذهبی و عدم حفظ حقوق شهروندی آنها در ایران است.

در بخشی از جمع بندی گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا از موارد نقض حقوق بشر در ایران طی سال ۲۰۱۱آمده است: قانون اساسی، قوانین و سیاست های دولتی در ایران آزادی های مذهبی را به شدت محدود کرده و وضعیت احترام به حقوق آزادی های مذهبی و پشتیبانی از آن توسط دولت ایران طی سال ۲۰۱۱ رو به وخامت بوده است!

اما این نهایت بغض و کینه ارائه دهندگان چنین گزارش بی پایه و اساسی نیست؛ بلکه وزارت خارجه آمریکا در ادامه این گزارش مغرضانه اعلام کرد: شعارها و اقدامات دولت ایران عموما فضایی تهدید کننده برای همه مذاهب و ادیان غیر شیعی، مخصوصا مسیحیان، یهودیان، کلیمیان، پیروان زرتشتی و…است چرا که دیدگاه های آنها با مذهب شیعه همخوانی ندارد!

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: در طول سال، رسانه های تحت کنترل دولت ایران، عرصه کازار تبلیغاتی علیه اقلیت های مذهبی در این کشور است و همه اقیلیت های مذهبی در ایران با درجات مختلفی با تبعیض های دولتی در زمینه های استخدام، تحصیل و سکونت مواجه هستند!

** بازهم طرح یک ادعای واهی دیگر از سوی آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا، با ارائه این گزارش یکی از جدید ترین ادعای واهی خود را علیه ایران در نهایت بی تدبیری به نمایش گذاشت، چرا که تمام کشورهای جهان که دولت های مستقلی دارند برنامه ها و رویکرد زندگی در جامعه پیرامون خود را منطبق بر قانونی مدون طراحی می کنند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی حقوق آحاد جامعه با هر دین، زبان و فرهنگی معیین و حقوق برابر برای همه ملت در نظر گرفته شد.

همچنین با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همه آحاد ملت در کنار یکدیگر قله های خودکفایی و استقلال را فتح کردند و حتی در دوران پر تلاطم جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، اقلیت های مذهبی کشورمان نیز در برابر دشمن ایستادند و شهدای بسیاری را نثار آزادگی و استقلال سرزمین مان کردند.

گویا وزارت امور خارجه آمریکا از درک این مسایل عاجز است و همچنان در خواب زمستانی به سر می برد و هر از گاهی برای طرح خواب های پریشان خود دست به دامن یک ادعای تازه علیه ایران می شود.

** آموزش مسلمان کشی!

براساس این گزارش؛ وزارت امور خارجه آمریکا در حالی به ارائه این مطالب غیر واقعی پرداخته که موج اسلام ستیزی دولتمردان این کشور گوش فلک را کر کرده است.

آمریکایی ها برای مبارزه با مسلمانان تا آنجا پیش رفته اند که حتی دوره های آموزشی کوتاه و بلند مدت مسلمان کشی مهمترین اقدام آنها در این زمینه است، در حالی که ایالات متحده آمریکا خود را مهد آزادی مذاهب می داند اما با راه اندازی دوره های آموزشی جهت مبارزه با اسلام، جنگ تمام عیاری را علیه مسلمانان به راه انداخته است.
 

در این دوره آموزشی به افسران گفته می‌شود که چیزی به اسم اسلام وجود ندارد و آنان باید این مذهب را به چشم دشمن خود بنگرند.

اینجا سوالی مطرح می شود، مگر نه این که مسلمانان مقیم کشورهای اروپایی هم در میان انبوه جماعت غربی، اقلیت دینی محسوب می شنوند، پس چه شده که وزارت امورخارجه آمریکا چشم بر جنایات عدیده خود علیه مسلمانان بسته و برای اقلیت های دینی ایران، ابراز نگرانی می کند؟

اما ماجرا به مسلمانان هم ختم نمی شود بلکه از زمان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱میلادی مسافران در فرودگاه های آمریکا مورد بازرسی های شدید قرار می گیرند. به گزارش الجزیره انگلیسی، گروه های مختلف نژادی می گویند تنها به خاطر ظاهرشان مورد بازرسی های بیش از اندازه قرار می گیرند. اقلیت های ساکن آمریکا از جمله هندوها می گویند به علت ظاهر و لباسهای سنتی که به تن می کنند مورد بازرسی های شدید بدنی در فرودگاه قرار می گیرند و مجبور به تغییر برنامه های مسافرتی خود شده اند.

این اقلیت ها می گویند این محدودیت ها طی پنج سال اخیر به شدت افزایش یافته است.

پیشنهاد می کنیم دولتمردان آمریکا کمی شعارهای کادو پیچ شده خود در قبال دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی را با عملکرد متاقض خود در این زمینه مرور کنند تا شاید از توهم آنها نسبت به نارضایتی اقلیت های مذهبی در ایران کاسته شود!

**مروری دیگر بار برحقوق اقلیت ها در ایران

اقلیت های دینی که بخشی از جامعه آماری کشور ما را تشکیل می دهند در کنار سایر هموطنان ایرانی خود زندگی خوب و مسالمت آمیزی را می گذرانند.

قانون اساسی ما نیز تمهیدات ویژه ای را جهت رعایت حقوق اقلیت ها در نظر گرفته است. علماء و مراجع و مسئولین کشورمان نیز گام های اساسی را در سال های اخیر در راستای زندگی هر چه بهتر هموطنان ما از سایر مذاهب و ادیان برداشته اند که یکی از نمونه های بارز آن فتوای حکومتی مقام معظم رهبری پیرامون برابری دیه اقلیت های دینی با مسلمانان است که در نوع خود اقدامی شایان توجه است.

** جایگاه اقلیت ها در قانون اساسی ایران
قانون اساسی ایران به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، یکی از مترقی ترین قوانین اساسی فعلی دنیا است و شهید بهشتی(ره) که بخش عمده بار تصویب قانون اساسی را به عهده داشت به خوبی  توانست اندیشه های مترقی اسلام از جمله رعایت حقوق اقلیت ها را در قانون اساسی لحاظ کند.

اصل نوزده قانون اساسی به صراحت اعلام می دارد: “مردم ایران از هر قوم و قبیله  که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.”

اصل بیستم می گوید: “همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.”

اصول اولیه قانون اساسی نیز که بر مبنای تعالیم دینی تقنین شده اند. برتساوی عموم افراد ملت صرف نظر از هر گونه تعلق به اقوام و نژادها و زبانها و عدم تبعیض بر اساس این معیارها تأکید دارند. بند ۸ اصل سوم بر مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی،  اقتصادی، یا بند ۹ همان اصل بر رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکان عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی و یا بند ۱۴ همان اصل بر تأمین حقوق همه جانبه افراد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه  برای همه و تساوی عموم در برابر قانون تأکید دارند.قانون اساسی همچنین در اصل ۱۵ تأکید دارد:” استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.”

**احترام به موجودیت و هویت اقلیت های دینی

براساس این گزارش؛ هر چند که اصل ۱۲ قانون اساسی دین رسمی کشور را دین اسلام و مذهب اثنی عشری می داند اما اصل ۱۳ نیز اقلیت های دینی رسمی کشور را ابتدا معرفی نموده و بیان می دارد که آنها در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال مشخصه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می کنند.

در اصل ۱۳ قانون اساسی به آزادی انجام مراسم مذهبی تصریح شده و عملاً نیز پیروان ادیان مسیحی، زرتشتی و یهودی با داشتن کلیساها و کتیبه های متعدد و آتشکده ها، مراسم و آیین مذهبی خود را به پا می دارند. وجود کلیساهای مختلف در اقصا نقاط کشور بدون این که کسی متعرض آنان شود موهبتی است که قانون اساسی و مردم ما به برادرانو خواهران اقلیت ایرانی خود هدیه داده اند.

 طبق اصل ۲۶ قانون اساسی اقلیت های دینی می توانند مطابق ضوابط دارای انجمن و جمعیت باشند. همچنین در ماده ۴ قانون فعالیت احزاب مصوب سال ۱۳۶۰ آمده است که انجمن اقلیت های دینی موضوع اصل ۱۳ قانون اساسی، تشکیلاتی است مرکب از اعضای داوطلب  همان اقلیت دینی که هدف آن حل مشکلات و بررسی مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت باشد.

هم اکنون انجمن ها و جمعیت های متعددی از اقلیت های دینی در سراسر کشور وجود دارند و فعالیت می کنند.

همچنین اقلیت های دینی در امور شخصی خود اعم از ازدواج، طلاق، ارث و وصیت،براساس مقررات مربوط به مذاهب خودشان را عمل می کنند و حتی اگر دعوا و مسأله ای در دادگاه های ایران مطرح باشد قاضی دادگاه طبق قواعد مسلمه مذهبی آنها، موضوع را فیصله می دهد.

براساس اصل ۶۴ قانون اساسی، زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان و آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده را انتخاب می کنند و هموطنان اقلیت دینی کشورمان با داشتن حق رای نماینده مرد نظر خود را به پالمان می فرستند.

**واکنش نمایندگان اقلیت های دینی ایران در مجلس

اما در پی طرح مسایل واهی از سوی آمریکا مبنی بر نادیده انگاشته شدن حقوق اقلیت های مذهبی در ایران، نمایندگان اقلیت های مذهبی ایران در مجلس شورای اسلامی واکنش های تند و تیزی را علیه ارائه دهندگان این گزارش ایراد کردند.

*اراجیف آمریکا سالهاست تکرار می‌شود/دستان دولت آمریکا تا آرنج آلوده به خون ملتهاست


سیامک مره‌صدق نماینده اقلیت کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به گزارش ضدایرانی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران اظهار داشت: اینکه وزارت خارجه آمریکا خود را به عنوان مرجعی برای رسیدگی به مسایل حقوق بشر دنیا قلمداد می‌کند، خنده‌دار است چرا که بر کسی پوشیده نیست که بارزترین مصادیق نقض حقوق بشر جهان توسط سران این کشور در جهان انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود:‌ دولتی که دستان خود را تا آرنج به خون مردم بی‌گناه دنیا آلوده کرده و همواره به دنبال آشوب و جنگ در دنیا است باید شرم کند که در مورد مسائل حقوق بشر در سایر کشورها اظهار‌نظر می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت با تاکید بر اینکه ما موردی به اسم مشکل اقلیت‌ها در ایران نداریم، تصریح کرد:‌ اگر مشکلی هم داشته باشیم همانند سایر مردم ایران قابل حل است و نیازی به اظهار نگرانی مقامات معلوم‌الحال آمریکایی ندارد.

مره‌صدق همچنین تصریح کرد: ما به عنوان اقلیت‌های مذهبی در ایران از بودجه عمومی دولت برای فعالیت‌های فرهنگی نیز استفاده می‌کنیم و این نشان‌دهنده آن است که اقلیت‌های دینی نیز همانند سایر ملت ایران از حقوق مساوی برخورداریم و در کمال آزادی، آرامش و عزت در سرزمینمان زندگی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ آمریکا دایه دلسوزتر از مادری است که نه دوست مسلمانان ایران، نه دوست ایرانیان کلیمی و نه دوست مردم هیچکدام از مردم جهان نیست.

مره صدق آمریکا را حافظ اقلیت محدود از سرمایه‌داران، فروشندگان سلاح و مسئولان تهاجم فرهنگی هالیوودی دانسته و اظهار داشت: دولتمردان آمریکا درکی از مسایل اقلیت‌های دینی و حقوق آنان ندارند چرا که اساسا وجودشان بر پایه اشغال سرزمین آبا و اجدادی سرخ‌پوستان است.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی آمریکا براساس نیروی برده‌‌داری آفریقایی شکل گرفته و لذا کشوری با چنین خاصیتی چگونه می‌تواند در مورد آزادی ‌انسان‌ها نظر بدهد.

             *اقلیت‌های دینی ایران ریشه در این آب و خاک دارند

همچنین روبرت گلیان نماینده مسیحیان کشورمان در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به باشگاه خبرنگاران، گفت: در ایران به ویژه پس از انقلاب اسلامی جامعه اقلیت دینی همواره همانند سایر شهروندان از حقوق مادی برخوردار بوده و برخلاف تبلیغات مسموم برخی کشورها که سعی در سیاه‌نمایی واقعیت‌ها دارند تضییع حقوق اقلیت‌ها سخنی بیهوده و غیرواقعی است.

وی در ادامه با اشاره به رعایت همیشگی حقوق و آزادی های اساسی اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی ایران  افزود: اقلیت‌های دینی در ایران با هیچگونه محدودیتی روبرو نیستند و در کمال آرامش و آسودگی خیال در عبادتگاه‌های خود در سراسر کشور آیین‌نامه‌های مذهبی خود را برگزار می‌کنند.

بگلریان در ادامه تصریح کرد: شرایط اقلیت‌ها از حیث آزادی‌ها و امکانات از قبیل آزادی برگزاری مراسم،‌برخورداری از امکانات آموزشی، مسائل فرهنگی و … نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه ا قلیت‌های دینی آزادانه نمایندگان خود را به مجلس می‌فرستند اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی نیز فرقی میان نمایندگان  اقلیت و مسلمانان در وضع و اجرای قوانین وجود ندارد.

بگلریان با بیان اینکه مشکلی در خصوص حقوق بشر برای اقلیت‌های دینی در ایران وجود ندارد گفت: ایران از گذشته ترکیبی از مذاهب و قومیت‌های مختلف بوده و در طول تاریخ نیز منافع مشترک همه ایرانیان را به هم گره زده است.

نماینده مردم مسیحیان ارامنه جنوب کشور با تاکید بر اینکه اقلیت‌های دینی در این آب و خاک ریشه دارند تصریح کرد: ما اقلیت‌های دینی در درجه اول خود را ایرانی و متعلق به این کشور می‌دانیم و در چارچوب امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران گام برمی‌داریم.

“اتهای پیام”/پ۳

گزارش//ملیحه پژمان


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.