از اعلام اجرای کنسرت ۹۰ هزار تومانی تا تلاش نافرجام برای ثبت عهدنامه مالک اشتر در یونسکو

** حوزه تجسمی

پس از برگزاری دوازدهمین دوره حراج کریستی در دوبی و فروش آثار هنرمندان ایرانی، اظهارنظرهای متفاوتی در رسانه ها منتشر شد.

برخی اصحاب رسانه و اهالی هنر قیمت های این حراج را غیرمنصفانه و بسیار پایین دانسته و در مقابل برخی فروش آثار ‘بیتا وکیلی’ هنرمند نقاش به رقم ۶۵ هزار دلار را از جمله شگفتی های فروش آثار هنرمندان ایرانی دانستند.

اظهارنظر خواهر ‘سهراب سپهری’ در مورد عرضه اثر تقلبی برادرش در این حراج، حرف و حدیث ها حول این حراج را بیشتر کرد.

خبر برگزاری نهمین دوره مسابقه خوشنویسی جهان اسلام(ارسیکا) در شهر استانبول که با حضور جلیل رسولی هنرمند ایرانی برگزارمی شود، یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی عرصه تجسمی است.

از سوی دیگر خبر جابجایی ها در دفترهنرهای تجسمی فجر طی هفته گذشته در رسانه ها مطرح بود، اما تاکنون اخبار موثقی در این مورد منتشر نشده است.

** حوزه رادیو و تلویزیون

اهالی رادیو، چهارم اردیبهشت ماه به شیوه ای متفاوت جشن ۷۲ سالگی این رسانه را برپا کردند و با دعوت از وزیر صنعت و معدن و تجارت و رییس اتاق بازرگانی ایران، راه های عملی برای تحقق شعار امسال مبنی بر ‘تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ را بررسی کردند.

‘مهدی غضنفری’ وزیر صنعت و معدن و تجارت پیشنهاد کرد که شخصیت هایی مانند ‘آقای اقتصاد’ در رادیو و تلویزیون طراحی شود تا پیام های اقتصادی را به زبان ساده به مردم بیان کند؛ ‘محمد نهاوندیان’ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز از این رویکرد صدا و سیما که همیشه افراد متمول نقش های منفی سریال ها را بر عهده دارند و نقش های مثبت برای کسانی است که از نظر اقتصادی ضعیف هستند، انتقاد کرد.

‘حسین ساری’ رییس مرکز پویانمایی صبا اعلام کرد که تولید انیمیشن های زیر یک دقیقه ای برای مخاطب بزرگسال با هدف آشنایی مردم با موضوعات اقتصادی و فرهنگسازی برای مصرف کالای ایرانی در دست تولید است و تلاش می شود تا در نیمه نخست امسال از شبکه های سیما پخش شود.

‘علی بخشی‌زاده’ مدیر شبکه دو سیما نیز این هفته از جذب مجریان جدید برای این شبکه برای برنامه های کودک ونوجوان خبر داد و تاکید کرد که قصد دارد تا طنزپردازان مطرح سینمایی را دعوت به همکاری کند.

‘علی اصغر جعفری’ رییس مرکز بسیج صدا وسیما نیز از تلاش این مرکز برای سال ۱۰ سریال جدید در سال ۹۱ خبر داد.

اعزام سازندگان مجموعه ‘کلاه پهلوی’ به فرانسه برای اتمام تصویربرداری این مجموعه تاریخی و اعلام ‘مسعود جعفری ‌جوزانی’ کارگردان سینما و تلویزیون برای راه اندازی آکادمی بازیگری برای ساخت مجموعه تلویزیونی ‘پوریای ولی’ از دیگر اخبار حوزه تلویزیون در هفته گذشته بود.

این هفته از مجموعه ‘خداحافظ بچه’ به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی داود هاشمی به عنوان سریال مناسبتی شبکه سه سیما در ایام ماه رمضان رونمایی و اعلام شد که قرار است در این مجموعه تلویزیونی آتیلا پسیانی، مهراوه شریفی‌نیا، شهرام حقیقت دوست، بهاره رهنما و بهنوش بختیاری ایفای نقش کنند.

از سوی دیگر شبکه دو سیما نیز از آغاز ساخت مجموعه تلویزیونی ماه رمضان این شبکه خبر داد که قرار است با نام اولیه ‘رویای گنجشک ها’ به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی رضا جودی ساخته شود و علی نصیریان، آزیتا حاجیان، کوروش تهامی، سام درخشانی، ناصر ممدوح و گلاره عباسی در آن ایفای نقش می کنند.

** حوزه میراث فرهنگی و گردشگری

ابوموسی همچنان خبر یک حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در هفته گذشته بود زیرا ‘سیدمسعود علویان صدر’ معاون میراث فرهنگی کشور از اعزام باستانشناس به این جزیره برای تحقیق درباره پیشنیه تاریخی آن و تکمیل اطلاعات موجود خبر داد و ‘حسین جعفری’ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز اعلام کرد که کارشناسانی برای بررسی زیرساخت های گردشگری این جزیره عازم ابوموسی شدند.

استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت مراکز اقامتی در ابوموسی، راه اندازی بازارچه صنایع درستی در این جزیره، اقدام برای راه اندازی تورهای دریایی به مقصد ابوموسی و دعوت فرماندار ابوموسی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای رونق بخشی به گردشگری در این منطقه، از اهم اخبار میراث فرهنگی و گردشگری کشور بود.

** حوزه تئاتر

طی هفته گذشته هنرمندان عرصه تئاتر کشور روزهای آرامی را پشت سر گذاشتند که البته بیشترین دلیل این امر به دلمشغولی آنها در هر دو حوزه مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر برای برگزاری هر چه بهتر دو مراسم ‘هفته بزرگداشت تئاتر’ و جشن ‘اردیبشت تئاتر ایران’ باز می گردد.

قرار گرفتن ایام فاطمیه در هفته نخستین اردیبهشت ماه برخی مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در شهرستان های کشور را با تاخیر مواجه کرد و این امر باعث فشرده شدن برنامه ریزی ها برای برگزاری ادامه این مراسم از هفتم اردیبهشت ماه به بعد شده است.

استقبال پرشور مردم از اجرای عمومی نمایش های مذهبی به سبب ایام فاطمیه از دیگر اتفاقات خوب تئاتر در کشور بود که در این میان نمایش های ‘شعله در زمهریر’ به کارگردانی محمدرضا مداحیان و ‘نور و نی’ به کارگردانی سیدجواد هاشمی، از بیشترین اقبال عمومی برخوردار بودند.

گلایه های مریم معترف،‌ مدیر اداره تئاتر و خانه نمایش از عدم شروع کار بازسازی و مرمت ساختان اداره با وجود گذشت هشت ماه، از اتفاقات حاشیه ای تئاتر در هفته گذشته بود و همچنین ادامه درگیری خانه تئاتر با مسوولان مجموعه تئاترشهر برای عدم حضور نماینده این نهاد صنفی در شورای انتخاب آثار این مجموعه نمایشی، ‌دیگر اتفاق حاشیه های تئاتر در هفته گذشته بود.

و سر آخر اینکه با رایزنی های مدیر مرکز هنرهای نمایشی در راستای دعوت از کارگردان بزرگ تئاتر جهان برای تولید آثار نمایشی، ‌قرارداد نهایی حضور ‘پیتر اشتاین’، چهره سرشناس تئاتر آلمان برای تولید نمایش ‘اورستیا’ به قلم ‘آشیل’ در حال انجام است و این گروه از نیمه اردیبهشت ماه تمرینات خود را برای اجرای عمومی این اثر در تهران آغاز خواهد کرد.

گام های نخستین مراحل دعوت از ‘پیتر اشتاین’ توسط محمد دشتگلی سرپرست پیشین مرکز هنرهای نمایشی و همزمان با اتمام سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آغاز شد.

** حوزه موسیقی

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی علی ترابی را به عنوان مدیر اجرایی بیست وهشتمین جشنواره بیمن المللی موسیقی فجر منصوب کرد.

ارکستر آکادمیک تهران نیز با عنوان خلیج فارس با همکاری چهار خواننده در فرم های موسیقی سنتی و پاپ ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن برج میلاد تهران به روی صحنه می رود. قیمت کنسرت های این مجموعه از ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام شده است.

حسین علیزاده استاد برجسته موسیقی ایران در نشست خبری تور کنسرت های خود، بر نبود قدرتمند موسیقی سازی در فضای امروزی این هنر تاکید کرد.

** حوزه ادبیات

برپایی نشست خبری همایش مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط و اعلام تصویب ۶۴ ماده از لایحه حقوق مالکیت ادبی، هنری در کمیسیون دولت از مهمترین رویدادهای حوزه ادبیات در هفته گذشته بود.

اختصاص ۷۰ میلیارد ریال بن کارت کتاب ویژه دانشجویان، برپایی ایستگاه مطالعه در نمایشگاه از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اعلام کاهش ۱۰ درصدی قیمت کاغذ از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد بمنظور جلوگیری از افزایش کاذب، پلمپ کردن اداره کل کتابخانه های استان تهران به خاطر بدهی صاحب ملک از سوی شهرداری منطقه ۷ از اخبار مهم این حوزه بود.

استقرار شش ایستگاه اطلاع رسانی در نمایشگاه کتاب تهران جهت معرفی دقیق ناشران و کتابها، رونمایی از پوستر بیست ‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران و همچنین اعلام تحت پوشش بیمه قرار دادن مصدومان احتمالی نمایشگاه از سوی ستاد بحران مستقر در این مکان و امضا قرارداد با شش بیمارستان و نظارت بر غرفه های مواد غذایی از دیگر اخبار مهم این حوزه طی هفته گذشته بود.

در هفته گذشته شاهد برپایی نشست خبری ‘بهمن دری’ معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد بودیم.

وی در این نشست خبر از واگذاری فعالیت های محتوایی و اجرایی نمایشگاه به تشکل های نشر ارزش مدار و برخورد با ناشران خارجی مدعو به نمایشگاه کتاب در صورت تخلف داد.

برپایی مراسم اختتامیه دومین جشنواره کتاب های نفیس در دهم اردیبهشت ماه و رونمایی از اثر نفیس ‘گفت وگو با قبیله چاپ’ از دیگر اخبار این حوزه در هفته گذشته است.

** حوزه معارف

رییس بنیاد نهج البلاغه در این هفته اعلام کرد که پنج سال از پی گیری ها و تلاش این بنیاد برای ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر می گذرد اما لازمه این اقدام ثبت ملی آن در داخل کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین ‘سیدجمال دین پرور’ افزود: ثبت عهدنامه مالک اشتر در یونسکو اکنون در دست بررسی است، اما به خاطر فقدان مسوولیت نهادهای داخلی برای ثبت این عهدنامه در کشور، تلاش داریم این عهد نامه را در یکی از کشورهای لبنان یا مصر به ثبت جهانی برسانیم.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل بی توجهی مسوولان برای ثبت ملی این عهدنامه کم اهمیت قلمداد کردن آن باشد در حالیکه عهد نامه مالک اشتر در تاریخ از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی دیگر از رویدادهای مهم این حوزه در هفته گذشته خبری بود که از سوی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبنی بر آمادگی ایران برای ایجاد اتاق فکر ایران در دانشگاه های خارج از کشور منتشر شد.

بر اساس اعلام ‘محمدرضا دهشیری’ در این اتاق می‌توان علاوه بر کتاب، نقشه هایی از ایران را در نمایی کوچک ارایه کرد.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در خبری گفت: ایجاد رشته طراحی اسباب بازی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دست بررسی است تا در ردیف یکی از رشته های آموزشی در دانشگاه ها قرار گیرد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در نشست خبری گفت: سومین سوگواره یاس نبوی همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در دو هزار و ۳۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ‘احمدشرفخانی’ با بیان انکه این سوگواره در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و اجرای صحیح نیت واقفین برگزار می شود، افزود: ترویج فضایل و سیره فاطمی، معرفی شخصیت آن حضرت، برپایی مراسم عزاداری، تبیین و ترویج خطبه حضرت زهرا(س) به عنوان منشور دفاع از ولایت و توسعه و ترویج فرهنگ وقف از جمله اهداف این برنامه است.

** حوزه وزارت علوم

برپایی نخستین گردهمایی روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور در سال ۹۱، مهمترین رویداد حوزه آموزش عالی در اولین هفته اردیبهشت ماه بود.

این گردهمایی روز دوم اردیبهشت ماه با حضور وزیر علوم به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار شد که در حاشیه آن دانشگاه های برتر فرهنگی کشور نیز معرفی شدند.

‘کامران دانشجو’ وزیرعلوم در این گردهمایی از ایجاد دوره های فوق دکتری (پست داک) از امسال در دانشگاه ها و استفاده از افراد با تجربه در بخش صنعت به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه به عنوان برنامه های سال ۹۱ وزارت علوم نام برد.

وی همچنین از معطل ماندن سرفصل های بازنگری شده علوم انسانی در شورای تحول علوم انسانی گلایه کرد و خواستار تعیین تکلیف هرچه سریعتر آنها شد.

پنجمین اجلاس مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور و نمایندگان وزیرعلوم در هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی نیز یکشنبه، یک روز پس از گردهمایی روسای دانشگاه ها در محل وزارت علوم برگزار شد.

آغاز پایش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان از سال جاری، فعال شدن سامانه مرکزی مسکن مهر برای ثبت نام اینترنتی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها از روز ۱۲ اردیبهشت ماه، صدور کارنامه فرهنگی دانشگاه های پیام نور، جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای و کارنامه فرهنگی دانشجویان و اعضای هیات علمی در سال ۹۱، الزام دانشگاه ها به داشتن حداقل یک باشگاه آزاد اندیشی برای برپایی کرسی های آ‍زاداندیشی از مواردی بود که توسط ‘غلامرضا خواجه سروی’ معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در این اجلاس اعلام شد.

درحوزه دانشگاه آزاد اسلامی نیز شصت وپنجمین اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه روز دوشنبه بدون حضور خبرنگاران در تهران گشایش یافت و با حضور اعضای اجلاس در مرقد مطهر امام خمینی(ره) به منظور تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی به کار خود پایان داد.

‘فرهاد دانشجو’ رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این گردهمایی از کاهش ۲۰ درصدی شهریه دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه خبر داد و گفت: اگر معدل دانشجویان بعد از ترم اول از ۱۵ بیشتر شود به نسبت رشد معدل از ۱۵ تا ۲۰ دانشجویان از تخفیف برای ترم بعد خود نیز بهره مند خواهند شد.

وی همچنین تاسیس بانک و ورود به بورس را از جمله راه های برون رفت از مشکلات مالی دانشگاه آزاد و کاهش وابستگی به شهریه های دانشجویی عنوان کرد.

برگزاری مراسم تودیع ‘محبوبه مباشری’ و معارفه ‘انسیه خزعلی’ روسای سابق و جدید دانشگاه الزهرا(س) نیز در هفته گذشته با حضور ‘عباس طائب’ مشاورعالی وزیرعلوم اتفاق افتاد.

معرفی سرپرست جدید دانشگاه شهید بهشتی نیز روز سه شنبه با صدور حکمی از سوی وزیرعلوم محقق شد که در پی آن ‘محمدمهدی طهرانچی’ به جای ‘احمد شعبانی’ سکان این دانشگاه را برعهده گرفت.

توزیع کارنامه آزمون تافل نیز از روز سه شنبه هفته گذشته در سازمان سنجش آغاز شد که تا روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

هفدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور نیز از روز پنجشنبه با رقابت دو هزار و ۳۵۳ دانشجو در هشت قطب دانشگاهی کشور از روز پنج شنبه آغاز شد که به مدت دو روز ادامه دارد.

این المپیاد در ۱۶ رشته از مجموع ۱۷ رشته تحصیلی شامل زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی، حقوق، شیمی، فیزیک، زیست شناسی، ریاضی، آمار، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی کشاورزی (گرایش زراعت و اصلاح نباتات) برگزار می شود.

فراهنگ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۵۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.