از اولین سفر “مظفرالدین شاه” به فرنگ تا درگذشت ادیسون

اردیبهشت ۱۴۰۳


سخنرانی شهید رجایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد (۱۳۵۹ ش)
در این روز شهید محمدعلی رجایی، اول وزیر وقتِ جمهوری اسلامی ایران، در شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور یافت و دربارهٔ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سخنانی مبسوط، ایراد کرد. وی با بیان جنایات وحشیانه متجاوزان بعثی در مناطق اشغالی و کشتار مردم بی‌دفاع شهرها و روستاها بر اثر بمباران و موشک باران‌های ارتش عراق، عزم راسخ ملت مسلمان ایران را در دفاع از استقلال، آزادی، انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی خود، اعلام کرد و مسؤولیت مهم و تاریخی سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان را در دفاع از مظلومان و اقدام مؤثر بر ضد متجاوزان، یادآور شد.

ایشان، حمله سازماندهی شده عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران، نقض حقوق انسانی، و کمک‌های غرب به دولت عراق را تشریح کرد و افزود که زیر چکمه‌ها و رگبارهای دشمن، نمی‌توان و نباید با آتش بس موافقت کرد. شهید رجایی همچنین دربارهٔ مسائل مهم جهان به ویژه اشغال فلسطین به دست صهیونیست‌های نژادپرست و تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان و توطئه‌های استعمارگران و مستکبران در سراسر جهان، نکاتی مهم را بیان کرد. پس از این سخنرانی، نمایندگانی از سوی دولت آمریکا، خواستار دیدار و مذاکره با اول‌وزیر ایران شدند، اما شهیدرجایی به سبب سیاست‌های سلطه‌جویانه امریکا و جنایاتش در جهان، با این درخواست موافقت نکرد.

گشایش موزه ملی قرآن کریم در تهران (۱۳۸۴ ش)
موزه قرآن کریم برای نگهداری آثار برجسته و تداوم بخشی به فعالیت های قرآنی راه‌اندازی شده است. طرح اولیه موزه ملی قرآن کریم توسط احمد مسجد جامعی تهیه شده است. در معماری این مجموعه «هندسه و سازه» نقش اصلی را ایفا می‌کند. عامل هندسه به‌ویژه در طراحی سرسرای اصلی نقش بسیار مسلط و نمایانی دارد. عامل سازه نیز با استفاده ماهرانه از اشکال هندسی در ساختن سقف‌ها (به‌ویژه کتابخانه) و سالن اصلی و سقف و دیوارها (به‌ویژه در آمفی‌تئاتر) نمونه جالبی از کاربرد عناصر سازه‌ای در طراحی معماری این مجموعه به‌شمار می‌رود. احمد مسجد جامعی در تاریخ ۹/۶/۱۳۸۴ به عنوان مسئول موزه آغاز به فعالیت کرد و در ۲۳/۷/۱۳۸۴ موزه ملی قرآن کریم طی مراسمی با حضور آیت ا.. هاشمی رفسنجانی و جمع بسیاری از فرهیختگان و عاشقان قرآن کریم افتتاح شد

گشایش موزه محمود فرشچیان، در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد تهران (۱۳۸۰ ش)
استاد محمود فرشچیان متولد سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۲۴ به هنرستان هنرهای زیبا اصفهان رفت و تحت تعلیم استاد عیسی خان بهادری که خود شاگرد کمال الملک بود، قرار گرفت و با رموز رنگها، ابزار نقاشی و زیر رنگ آشنا شد و با قرار دادن موی گربه سفید در انتهای پر کبوتر قلم موهایی ساخت تا به امروز در نقاشی و ظریف کاری از آن استفاده می گردد. استاد در ابتدا از آبرنگ و گواش و از اوایل دهه پنجاه بیشتر از اکریلیک برای خلق آثارش استفاده کرد. ساختمان موزه استاد محمود فرشچیان در مجموعه ۱۱۰ هکتاری سعدآباد، یک بنای قاجاری است، با وسعتی در حدود ۶۰۰ متر مربع که برای مدتی محل اسکان رضا شاه به همراه همسر چهارمش ملکه عصمت بوده است. این موزه در حال حاضر بیش از ۵۰ اثر از استاد را در خود جای داده که نوازشگر چشم هر بیننده ای است. این موزه در سال ۱۳۸۰ افتتاح شده است.

درگذشت شاه علی سرخانی بازیگر سینما (۱۳۹۰ ش)
«شاه‌علی سرخانی» چند روز پیش از پله‌های منزلش به پایین افتاد و پس از چند ساعت بی‌هوشی توسط همسایگان به بیمارستان لقمان منتقل شد. سرخانی که به کما رفته بود، به‌دلیل پر بودن بخش آی‌سی‌یو بیمارستان لقمان، می‌بایست به بیمارستان دیگری منتقل می‌شد که درنهایت به بیمارستان مدائن منتقل شد. «شاه‌علی سرخانی» بازی در فیلم‌های سینمایی آلزایمر (۱۳۸۹)، دختر شاه پریون (۱۳۸۹)، خاله سوسکه (۱۳۸۸)، دوشیزه (۱۳۸۱)، نغمه (۱۳۸۰)، هفت پرده (۱۳۷۹) و فصل پنجم (۱۳۷۵) را در کارنامه هنری خود دارد.

اولین سفر “مظفرالدین شاه قاجار” به فرنگ (۱۳۱۷ ق)

در حالی که اوضاع اقتصادی ایران در این زمان دچار آشفتگی بود، مظفرالدین شاه قاجار چندین بار به بهانهٔ معالجه، به سفر فرنگ رفت ودر هر بار با استقراض از دولت های خارجی خصوصاً روسیه، مملکت را دچار بدهکاری های هنگفت نمود و دست آنان را در دخالت در امور کشور باز گذاشت.

دانشگاه آذربایجان دچار حریق شد و خساراتی وارد آمد (۱۳۵۴ ش)

ولادت حکیم سنایی غزنوی (۱۴۷۳ ق)
۱۲ ذی الحجه ۴۷۳ – «حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی» شاعر پرآوازه ایرانی در غزنین متولد شد. این استاد مسلم شعر فارسی در جوانی به سرودن شعر پرداخت و ابتدا رجال و بزرگان را مدح می گفت اما یکباره تحولی شگرف در او پدید آمد که راه خانه کعبه را در پیش گرفت و به حجّ رفت. سنایی در مکه قصیده ای در اشتیاق دیدار کعبه و مکه معظمه سرود و پس از بازگشت از مکه مدتی در بلخ و شهر های دیگر به سر برد. آنچه از سفرهای سنایی باقیست اشعار و قصایدی است که او در خراسان و بلخ سروده؛ و به کارنامه بلخ مشهور است. سنایی بعد از اسکان مجدد در غزنین به اتمام مثنوی مشهورش «حَدیقَه الحَقیقه» پرداخت. مجموعه «سِرُ العِباد اِلَی المَعاد» که بیانگر مهارت وی در سبک خراسانی است، مثنوی طَریقُ التَحقیق که بر وزن حدیقه است و سنایی آن را در سال ۵۲۸ هجری قمری به پایان رسانده؛ «عقل نامه؛ عشق نامه و تَجرِبَهُ العِلم» از دیگر آثار ارزشمند این شاعر خوش قریحه ایرانی است.

وفات ابوالفضل ساوجی عالم و خوشنویس برجسته ایرانی (۱۳۱۲ ق)
ابوالفضل مَجدُ الدّین محمد بن فضل الله ساوجی؛ خوشنویس، طبیب و ادیب عهد قاجاری درگذشت. ابوالفضل ساوجی علوم متداول زمان خود چون طب، حکمت، ریاضی، ادبیات و هنر خوشنویسی را در تهران آموخت و در جوانی دانشمند شناخته شد. از این رو هنگام تألیف «نامه دانشوران ناصری» وی در مقام یکی از چهار تدوین کننده آن برگزیده شد. ساوجی استعداد سرشاری در سرودن شعر نیز داشت و از او یک دیوان شعر با قلم زیبایش به خط نستعلیق باقیست. ساوجی هم چنین چند رساله در طب و ریاضی از خود به یادگار گذاشته است که به چاپ رسیده است ابوالفضل ساوجی در کتابت انواع خطوط نستعلیق؛ شکسته نستعلیق؛ نسخ و شکسته تعلیق استادی ممتاز و چیره دست بشمار می رفت و آثاری از دست نوشته های او از زمان ناصری بجای مانده است که کتیبه ای در آستانه حضرت عبدالعظیم (علیه السّلام) از آن جمله است.

تصرف سرزمین آلاسکا توسط امریکا (۱۸۶۷ م)
آلاسکا سرزمینی است به وسعت قریب به یک میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع در شمال غربی امریکا که اکنون یکی از ایالات امریکاست. آلاسکا تا سال ۱۸۶۷ م متعلق به روسیه بود، ولی در این زمان، پادشاه وقت روسیه نگاهداری این سرزمین دور افتاده و یخ‌بندان را به صرفه نمی‌دانست. از این‌رو، پیشنهاد امریکایی‌ها برای خرید این سرزمین را پذیرفت و به این ترتیب از ۱۸ اکتبر ۱۸۶۷ م، سرزمین آلاسکا به تصرف و مالکیت نیروهای امریکا درآمد. آلاسکا هم اکنون یکی از زر خیزترین ایالات امریکاست و از آغاز دهه ۱۹۶۰ م به این طرف منابع نفتی مهمی در آن کشف شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

آغاز هفته تربیت بدنی و ورزش
هفته تربیت بدنی همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی برگزار می‌شود. ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان نیز مؤثر است.

مطالعات نشان می‌دهد که موارد افسردگی، اضطراب و… در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری روانی پذیرفته شده است. ورزش و فعالیت جسمانی به همراه رژیم غذایی مناسب، عدم استعمال مشروبات الکلی و دخانیات و انجام مراقبت‌های دوره‌ای، در پیشگیری از بیماری‌ها و رسیدن به بالاترین سطح سلامتی و بازدهی اقتصادی و اجتماعی نقش دارند.

تصرف مجمع الجزایر فیلیپین توسط استعمارگران اسپانیایی (۱۵۶۵ م)
فیلیپین مجمع الجزایری است در جنوب شرقی آسیا با ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و در همسایگی چین و مالزی قرار گرفته است. کاشفین اروپایی اولین بار در ۶ اوت سال ۱۵۲۱ م به جزایر فیلیپین قدم نهادند. ماژلان، دریانورد اسپانیایی به عنوان اولین اروپایی از این منطقه دیدن نمود و آن را به نام فیلیپ پادشاه اسپانیا، فیلیپین نامید. با این حال تصرف این منطقه توسط اسپانیا تا سال ۱۵۶۵ به طول انجامید. در ۱۸ اکتبر این سال، فیلیپین رسماً ضمیمه متصرفات اسپانیا گردید که به مدت ۳ قرن ادامه داشت ولی مسلمانان این منطقه که قبل از قرن سیزدهم وارد این منطقه شده بودند، هیچ‌گاه به همکاری و سلطه جویی اروپایی‌ها تن در ندادند. در اواخر سده نوزدهم، جنبش‌های استقلال‌طلبانه درگوشه و کنار کشور پدید آمد و در پی آن در سال ۱۸۹۶ م به یک شورش عمومی ضداستعماری تبدیل گردید و ادامه یافت و سرانجام به استقلال فیلیپین در دوازدهم ژوئن سال ۱۸۹۸ م منجر گردید.

درگذشت “توماس آلوا ادیسون” مخترع معروف امریکایی (۱۹۳۱ م)
توماس آلوا ادیسون در ۱۱ فوریه سال ۱۸۴۷ م در امریکا به دنیا آمد. دامنه فعالیت و کار او آنچنان گسترده و بسیار بود که گاهی ۲۰ ساعت در روز کار می‌کرد و بر این عقیده بود که حداقل در هر ده روز یک اختراع تازه عرضه نماید. ادیسون در سال ۱۸۷۹ م اولین لامپ را اختراع کرد و در سال‌های بعد، اولین مرکز تولید و توزیع شبکه برق را برای روشنایی به وجود آورد. وی قبل از آن که چراغ برقِ خود را اختراع کند، یک شبکه ایستگاه‌های مرکزی و هم‌چنین کنتوری برای اندازه‌گیریِ مقدارِ مصرف برق اختراع کرد. ادیسون در تکمیل رادیو نیز کوشید و اختراعات دیگران از جمله تلفن، ماشین‌تحریر، سینما، ژنراتورهای برق و ترن‌های برقی را کامل کرد. شکست، هرگز ادیسون را نا امید نمی‌کرد و او سرانجام پس از ده هزار بار آزمایش برای ذخیره برق در باتری، به نتیجه دلخواه رسید. از ادیسون، بیش از ۱۳۰۰ اختراع به ثبت رسیده که موارد ثبت نشده، بیشتر است. ادیسون در تعریف نبوغ گفته است: ۱ درصد الهام و ۹۹ درصد کوشش و تلاش. توماس آلوا ادیسون سرانجام در نهایتِ شهرت و محبوبیت در ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ م، در ۸۴ سالگی درگذشت.

درگذشت “چارلز بِبیج” دانشمند انگلیسی و مخترع ماشین حساب (۱۸۷۱ م)
چارلْزْ بِبیج، در ۲۶ دسامبر ۱۷۹۲ م در انگلستان به دنیا آمد. وی در سال ۱۸۱۲ م انجمن تحلیلی را برای پیشبرد ریاضی تأسیس کرد و در ۲۴ سالگی به عضویت انجمن سلطنتی انگلستان برگزیده شد. ببیج در سال‌های بعد درصدد برآمد دستگاهی بسازد که از عهده انجام هرگونه اعمال محاسبات ریاضی برآید و هزار عدد پنجاه رقمی را در حافظه نگاه دارد. از این‌رو تلاش خود را به کار بست تا اینکه در سال ۱۸۳۳ م، ماشین محاسبه‌ای را که به نام ماشین تفاضلی ببیج مشهور است، ساخت. وی تمام عمر و ثروت خود را صرف ساخت این دستگاه نمود و آن را به دنیای علم عرضه کرد. وی علاوه بر آن، اولین سرعت‌نما را ساخت، سپر جلوی لوکوموتیو را طراحی کرد و وسیله‌ای برای دیدن شبکیه چشم را اختراع نمود. چارلز ببیج مردی پرکار و جامع الفنون بود. مهم‌ترین کار علمی او، اختراع ماشین حساب می‌باشد. چارلز ببیج سرانجام در ۱۸ اکتبر ۱۸۷۱ م در ۷۹ سالگی درگذشت.

امضای قرارداد صلح بین ایتالیا و امپراتوری عثمانی (۱۹۱۲ م)
ارتش ایتالیا در سال ۱۹۱۱ م به لیبی حمله کرده بود و با وجود پیروزی‌های اولیه نیروهای عثمانی در برابر این هجوم وحشیانه، سرانجام ارتش ایتالیا، پس از کشتار گسترده مردم مسلمان این سرزمین و ویران کردن شهرها و آبادی‌های آن، لیبی را به اشغال خود درآورد. در این میان، امپراتوری عثمانی تلاش وسیعی برای باز پس‌گیری سرزمین لیبی از ایتالیا به عمل آورد اما در پی بروز نشانه‌های آغاز جنگِ اول بالکان برضد امپراتوری عثمانی، در سال ۱۹۱۲ م، حاکمان این دولت مجبور شدند از لیبی صرف‌نظر کرده و در هجدهم اکتبر ۱۹۱۲ م با انعقاد قرارداد صلحی، با ارتش متجاوز با ایتالیا مصالحه نمایند. با این حال مردم مسلمان لیبی با اشغال‌گران ایتالیایی جنگیدند و پس از تحولات جنگ جهانی دوم و اداره لیبی به دست فرانسه و بریتانیا، کشور لیبی در نهایت، در سال ۱۹۵۱ م به استقلال رسید.

تولد شاعر نام‌آور ترکمن کریم قربان نفس نامور به مختومقلی معاصر (۱۹۲۹ م)
کریم قربان نفس، شاعرنو، مترجم و روزنامه نگاردر۱۸ اکتبر سال ۱۹۲۹ (میلادی) در روستای «ییلانلی» از توابع بخش گوگ تپه در ترکمنستان متولد شد. در اثر همکاری نزدیک با مترجمان و نویسندگان مشهور ترکمنستان در زمینه ادبی به تجارب گرانقدری دست یافته که سبب نبوغ و درخشش ادبی او شده است. از جمله فعالیت های ادبی او ترجمه است وی علاوه بر ترجمه بیش از بیست کتاب از زبان مادری خود (ترکمنی) به دیگر زبانها، آثار «ش، پتته اف»، «ق، کنیه»، «ج، پودار» را به زبان خود ترجمه کرد.

وی با بیشتر نویسندگان و مترجمان مشهور ترکمن چون «آنه مخدوف، الله بردی هادیف، بردی کربابایف، ب. سیتاکوف و …» و با نویسندگان و گویندگان روس و اوکراین ارتباط تنگاتنگ داشت. اغراق نیست اگر بگوییم از شاعران معاصر کسی نیست به منزلت و ارزش ادبی او رسیده باشد مخصوصا در زمینه شعر و شاعری که قدرت و توانایی و خلاقیت او زبانزد تمام شاعران معاصر است. از جمله شاهکارهای شعری او می توان به «تایماز بابا» (۱۹۶۰)، مجموعه اشعار «قوشغی و پایاماسی (۱۹۸۵)، سالدات یورگی / قلب سرباز (۱۹۵۳)، آتا و اوغیل / پدر و فرزند (۱۹۶۱)، قوم دن تاپیلان یورگ / دلی که از خاک پدید آمد (۱۹۶۵)، قرق (۱۹۶۷)، عیال باخشی / زن نوازنده (۱۹۷۲)، عمر (۱۹۷۵) اشاره کرد.

برخی از رخدادهای امروز
۶۷۸: دومین تلاش بنی امیه برای تصرف قسطنطنیه (استانبول) نیز با شکست رو به رو شد.
۱۸۹۲: اولین سرویس تلفنی بازرگانی راه دور میان نیویورک و واشنگتن آغاز بکار کرد
۱۹۰۸: بلژیک منطقه آزاد کنگو را هم ضمیمه مستعمره آفریقایی خود کرد!.
۱۹۱۲: جنگ اول بالکان آغاز شد.
۱۹۴۴: نیروهای ارتش سرخ (شوروی) در تعقیب ارتش آلمان وارد چک اسلواکی شدند.
۱۹۴۴: به دستور هیتلر در سراسر آلمان یک نیروی میلیشیا به منظور حفظ آرامش و نظم مناطق مسکونی و احتمالا مقابله با عوامل مسلح خارجی و چتربازان متفقین به وجود آمد.

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.