از بازتوانی قلبی چه می‌دانید

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر مصطفی نجاتیان، متخصص بازتوانی قلبی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

بازتوانی قلبی به مجموعه اقدامات پزشکی و حرفه‌ای برای بیماران قلبی گفته می‌شود که دچار صدمات جسمی و روانی می‌شوند.

برنامه بازتوانی قلبی در بیمارستان یا در سطح جامعه صورت می‌گیرد. بازتوانی در بیمارانی به کار می‌رود که پس از مشکلات قلبی یا اعمال جراحی در حال بهبود هستند.

در واقع تیمی از پزشکان روان‌شناس، تغذیه و… بیمار را به یک زندگی فعال باز می‌گردانند. وقتی فردی دچار آسیب قلبی می‌شود، معمولا دچار اضطراب و افسردگی نیز می‌شود، در چنین شرایطی یک گروه تحقیقاتی می‌تواند بیمار را با اقدامات انجام شده پزشکی به زندگی عادی و فعال بازگرداند.

برنامه‌های بازتوانی با هدف تغییر عادات زندگی به بیمار کمک می‌کند. این برنامه‌ها اغلب در بیمارستان با کمک پزشک، پرستار یا سایر مشاوران سلامتی صورت می‌گیرد.

احساس بسیاری از افراد این است که پس از ترخیص از بیمارستان برنامه‌های بازتوانی بسیار کمک‌کننده است. این برنامه‌ها به بیمار اجازه می‌دهد که به یک گروه ورزشی ملحق و برای ایجاد تغییرات در شیوه زندگی از کمک‌های خاصی بهره‌مند شود.

بازتوانی، برای تسریع بهبود و کاهش احتمال مشکلات قلبی بعدی در افراد خیلی موثر است. هدف از برنامه بازتوانی قلبی کندکردن، متوقف‌کردن و حتی معکوس‌کردن روند پیشرفت بیماری‌های قلبی – عروقی است.

امروزه یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده، بیماری قلبی است که متاسفانه سن ابتلا به آن پایین آمده است بنابراین بازتوانی قلبی می‌تواند به عنوان جزئی از اصول درمان تکمیل‌کننده بیماران قلبی بسیار با اهمیت تلقی شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.