از رهاورد سفر دولت تدبیر و امید به نیویورک تا کمر درد ظریف در رسانه‌ها

اردیبهشت ۱۴۰۳

، مهم‌ترین عناوین خبری حوزه سیاست خارجی در هفته قبل به شرح ذیل است:

هاس: ایران باید به دورانی برگردد که تعداد محدودی سانتریفیوژ داشت

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفت: متوجه انعطاف پذیری احتمالی ایران دربارهٔ امکان دست کشیدن از ذخایر اورانیوم با درجه غنای بالا شدم، اما شواهدی نیافتم که ایران به دوره‌ای که فقط تعداد اندکی سانتریفیوژ در اختیار داشت، بازخواهد گشت.

 
منظور ‌آمریکا از داشتن برنامه صلح آمیز هسته‌ای تعطیلی غنی‌سازی در ایران است
 
ما گفته‌ایم و من هم گفته‌ام و بار‌ها هم گفته‌ام که البته شما می‌توانید برنامه صلح آمیز هسته‌ای داشته باشید اما بدون غنی سازی.

 
شفافیت، سرعت و حجم ذخیره اورانیوم مسائل اصلی در مذاکره با ایران است/ ایران یک “وقفه” را بپذیرد

شرمن تاکید کرد در صورتی که ایران «نوعی توقف و وقفه» در فعالیت های غنی سازی خود به وجود آورد، امریکا نیز به احتمال کاستن از شدت بعضی تحریم ها خواهد اندیشید.

تسلیت سخنگوی وزارت خارجه به دولت و ملت نیجریه

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشته شدن تعدادی از شهروندان نیجریه‌ای در یک سانحه هوایی را تسلیت گفت.

حرکت به سمت حل مشکل همراه با حفظ حقوق مردم رهاورد دولت از سفر به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به مردم قول می‌دهم کار تازه و پرفراز و نشیبی را که آغاز کرده‌ایم به سمت حل مشکل همراه با حفظ حقوق مردم همراه شود.

غرب مجبور است با ایران کار کند/ آیت‌الله خامنه‌ای حمایت آمریکایی‌ها از صدام را به هیچ‌وجه فراموش نکرده است

لرد لامونت، نماینده مجلس اعیان انگلیس در مصاحبه‌ای با BBC فارسی، به موضوعاتی از قبیل بهبود روابط ایران و انگلیس و فعالیت‌های هسته‌ای ایران پاسخ داد.

جلسه با روسای جمهور و مجلس، دبیر شورای امنیت و حضور در برنامه زنده سیما در فهرست کاری امروز ظریف

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز(شنبه) با روسای جمهور و مجلس، دبیر شورای امنیت دیدار کرده و در برنامه زنده سیما حضور خواهد یافت.

ادعای مضحک رئیس اتحادیه اروپا: اروپا در حال بررسی اجازه تداوم غنی سازی ۵ درصد به ایران است

لیناس لینکویسیوس وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: «به اعتقاد من بخشی از کار این است که اگر ایرانیان ثابت کنند آنچه انجام می‌دهند صلح‌آمیز است، به نظر من آنها می‌توانند آن را ادامه دهند».

ولی‌رضا نصر: تصور آمادگی ایران برای تسلیم شدن کاملا اشتباه است/ ایران از موضع قدرت به ژنو می‌آید

واشنگتن بدون تهدید نظامی ملموس پای میز مذاکره خواهد رفت و با ایرانی روبرو خواهد شد که از ثبات داخلی اخیر و نیز نقش محوری خود در سوریه برخوردار شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: می‌دانیم که ایران برای بهبود اقتصادش به ژنو می‌آید

ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «تمایل ایران به بهبود وضع اقتصادی اش محور مذاکرات هسته‌ای را تشکیل می‌دهد».

تهدیدها موثر بود تعداد سانتریفیوژها به ۱۸ هزار نمی‌رسید/ غرب باید این توهم را کنار بگذارد که چیزی را به ایران تحمیل کند

محمدجواد ظریف با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح دستاوردهای سفر هیئت ایرانی به نیویورک پرداخت.

اولین روز بازگشتم به میهن با ملاقات و مصاحبه سپری شد/دغدغه‌های کاری فرصت سر زدن به دفترم را نمی‌دهد

رئیس دستگاه دیپلماسی اولین وزیری است که تمام افکار عمومی فعال در فضای مجازی را در جریان فعالیت‌های دیپلماتیکی‌ خود قرار می‌دهد.

افخم: کشتار زائران بی‌دفاع سبوعانه‌ترین اقدام از سوی گروه‌های تکفیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران انفجار تروریستی در کاظمین را به شدت محکوم کرد و گفت: عملیات تروریستی و کشتار مردم بی‌گناه و زائران بی‌دفاع، غیرانسانی بوده و سبوعانه‌ترین اقدامی است که از سوی گروه‌های تکفیری و تروریستی مورد حمایت بعضی کشورهای خارجی صورت می‌گیرد.

حمل سلاح در “تاجیکستان” ممنوع شد

دولت “تاجیکستان” در آستانه انتخابات ریاست جمهوری حمل انواع سلاح‌ها را برای اتباع این کشور ممنوع اعلام کرد.

اوباما باید به تعهدات دوجانبه متعهد بماند/ باید به وضعیت باخت – باخت پایان داد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با فرید زکریا مجری مشهور شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد که اوباما باید نسبت به نیت اعلام‌شده خود مبنی بر رفتار با ایران بر اساس احترام دوجانبه متعهد بماند.

افخم: دشمنان مصر در صدد پاشیدن بذر ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور می باشند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی نسبت به خشونت‌های چند روز قبل مصر ابراز تاسف کرده و بر ضرورت اتخاذ شیوه‌های مسالمت‌آمیز تاکید کرده است.


لزوم اجماع جهانی با برنامه مشترک برای مبارزه با تروریسم

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، مبارزه بدون تنازل با تروریسم را تنها با عبور از استانداردهای دوگانه به عنوان راهبردی موثر در تحقق صلح عادلانه جهانی ممکن دانست و اتفاق بازیگران اصلی در محیط بین‌الملل در قالب برنامه‌ای مشترک و مورد اجماع را برای تحقق این هدف خواستار شد.

اطلاعاتی دربارهٔ دور تازه عملیات اطلاعاتی سرویس‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران

اسراییل درصدد آن است که قبل از آغاز مذاکرات ایران با ۱+۵ یا در حین مذاکرات اطلاعات تازهی دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران را جعل کرده و روند مذاکرات را تخریب کند.

جفری گلدبرگ: آمریکا و اسراییل بهار سال آینده بر سر ایران با هم درگیر می‌شوند

یک تحلیلگر یهودی در امریکا که روابط نزدیکی با کاخ سفید دارد تاکید که امریکا واسراییل بهار آینده دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران با هم درگیر خواهند شد.

توماس فریدمن: ایران می‌تواند چین پارسی باشد

فریدمن دربارهٔ تبدیل شدن ایران به یک «چین پارسی» می‌نویسد: «رهبران چین پیشاهنگ نیستند. آمریکا توانست با سیاست نزدیکی با چین دشمن دوست نما و رابطه‌ای با ثبات و با حفظ منافع متقابل با آن برقرار سازد. البته بعید است که ایران بتواند برای ساختن یک دوره انتقال مشابه چین و در داخل کشور به اجماع و اتفاق نظر لازم برسد.

مرکز چشم‌پزشکی به این مجهزی را در آمریکا هم ندیده بودم

اما وزیر امور خارجه کشور در انتهای گزارش فیس‌بوکی امروز خود به پیشرفت های بدست آمده در حوزه چشم‌پرشکی کشور اشاره کرد.

تقدیم رونوشت استوارنامه سفیر تازه کوبا به وزیر امور خارجه

ولادیمیر گنزالس کسادو سفیر تازه کوبا در جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ضمن دیدار و گفتگو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد.

رونوشت استوارنامه سفیر تازه اتریش به رئیس دستگاه دیپلماسی تقدیم شد

فریدریش اشتیفت سفیر تازه اتریش در جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ضمن دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد.

دیدار خداحافظی سفیر قطر با دکتر ظریف

ابراهیم بن عبدالرحمن حسن‌المغیصیب سفیر قطر در پایان مأموریت دیپلماتیک خود در جمهوری اسلامی ایران به منظور خداحافظی، امروز دوشنبه با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتکو کرد.

ایران همواره از وحدت، تمامیت ارضی، امنیت و آرامش یمن حمایت کرده است

هیات پارلمانی یمن که از جمهوری اسلامی ایران دیدن می‌کنند، با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کردند.

قائم مقام وزارت امور خارجه سوئیس با ظریف دیدار کرد

ابورسیه قائم مقام وزارت امور خارجه سوئیس که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، عصر روز دوشنبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

دیدار با مدیران مسئول رسانه‌ها/حضور مجدد در یکی از فراکسیون‌های مجلس

رئیس دستگاه دیپلماسی اولین وزیری است که تمام افکار عمومی فعال در فضای مجازی را در جریان فعالیت‌های دیپلماتیکی‌ خود قرار می‌دهد.

ظریف: مکالمه دکتر روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود

برخورد ظریف با نظر ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب دربارهٔ سفر نیویورک که ضمن تقدیر از تحرک دیپلماسی دولت و اعلام اعتماد به آن، برخی اقدامات انجام شده در این سفر را «به جا» توصیف نکرده بودند، می‌تواند و باید نشانه‌ای از صداقت وزیر امور خارجه کشورمان در عرصه سیاست خارجی تلقی شود.

اخذ روادید سفر به عربستان فقط از طریق سازمان حج و زیارت انجام شود

وزارت امور خارجه کشورمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هموطنان محترم برای اخذ روادید سفر به عربستان سعودی به منظور انجام مناسک حج صرفا از طریق مرجع رسمی کشور یعنی سازمان حج و زیارت اقدام کنند.

دیدار قائم مقام وزیر خارجه سوئیس با معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه

قائم مقام وزیر خارجه سوئیس بمنظور تبادل نظر و رایزنی درخصوص تحولات خاورمیانه بویژه بحران سوریه با معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

تعطیلی برنامه موشکی، توقف حمایت از مقاومت و رعایت حقوق بشر به فهرست درخواست‌های کنگره امریکا اضافه شد

یک سناتور امریکایی گفت: برای اینکه مذاکرات ایران و امریکا موفق باشد، ایران علاوه بر توقف برنامه هسته‌ای باید حمایت از مقاومت را تعطیل کرده، برنامه موشکی خود را هم متوقف کند و همچنین به روند نقض حقوق بشر در ایران پایان بدهد.

کدام طرف در مذاکرات ژنو پیشنهاد تازه می‌دهد؟

دیپلمات‌ها می‌گویند این ایران است که در مذاکرات ژنو پیشنهاد تازهی روی میز خواهد گذاشت.

عدم انتشار یافتن دقیق اظهارات وزیر امور خارجه در مجلس توسط رسانه‌ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: برداشت‌های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به صورت دقیق منتشر نشده و تیترهای بـرخی جرایـد فاقد صحت بوده که تکذیب می‌شود.

جروزالم پست: امریکا، اروپا و اعراب مخفیانه از اسرائیل می‌خواهند به تهدید ایران ادامه بدهد

جروزالم پست اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد در حدود دو ماه پیش یکی از کشورهای مهم غربی از اسرائیل خواسته است به کوبیدن طبل جنگ علیه ایران ادامه دهد.

چهره مرموز حامی تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا کیست؟ + تصاویر

سناتورهای پرنفوذی همچون “باب منندز” که از طرف رژیم صهیونیستی خط‌دهی می‌شوند از تشدید تحریم‌ها و فشارها بر ایران سخن می‌گویند و دورنمای بهبود روابط چندان هم امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد.

بعد از دیدن تیتر یک روزنامه، کمردرد و پادرد شدیدی گرفتم/ من بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند

باعث تاسف است که یک و نیم ساعت بحث جدی، صمیمانه و خصوصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، که صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیرقابل نقل خواهد ماند، در چندجمله خلاصه شد که هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت و به مطبوعات درز داده شد.

ایران شرطی برای حضور در نشست ژنو۲ را نمی‌پذیرد

مرضیه افخم گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه بوده و اگر حضور ما به نفع رسیدن به راه‌حل است، مشروط کردن دعوت از جمهوری اسلامی ایران غیرقبال پذیرش است و شرطی را نمی‌پذیریم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.