از مثلث پیشرفت ورزش روس ها تا اوضاع گمشده چند ضلعی فوتبال ما

۰۵م آذر ،

روس ها مدت ها پیش علل ناکامی های قبل خود را تحت عنوان مثلثی با رأس های ژن – تغذیه و تمرین یافتند مواردی که شاید مشکل فوتبال ما نیز نوعی از آن باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ روس ها سال ها پیش ودر پی ناکامی های ورزششان تصمیم گرفتند تا علل ناکامی های خود ار اب تحقیقات گسترده ای بیابند عللی که آن ها را از رسیدن به موفقیت دور نگه داشته بود.

آنها پس از تحقیقاتی که انجام دادند به مثلثی رسیدند که آن را مثلث پیشرفت نامیدند. این مثلث سه رأس با نام های ژن – تغذیه و تمرین داشت. روس ها با درنظر گرفتن این سه رأس و حل مشکلاتشان در آن ها توانستند در سال های بعدی در مسابقات ورزشی نسبت به قبل عملکرد به مراتب بهتری داشته باشند و پیشرفت زیادی کنند.

شاید اگر مسئولان ورزش کشورما وبه خصوص فوتبال با انجام پژوهش ها و تحقیقاتی درصدد رسیدن به علل ناکامی های ورزش بودند امروز نه تنها به یک مثلث بلکه به یک چند ضلعی با اضلاع شاخه دار می رسیدند.

در این جا قصد داریم به موارد متخلف در مثلث طلایی پیشرفت روس ها نگاهی داشته باشیم:

در بحث مسئله ژن، بحث استعدادیابی در سنین کودکی مطرح می شود. به هرحال بسیاری از ستاره های ورزش دنیا در کودکی با اعمال خاص و ویژه خود نشان داده اند که استعداد نهفته ای در زمنیه نوعی ورزش خاص دارند به طور مثال مارادونا ستاره آرژانتینی فوتبال جهان، در همان کودکی به انجام حرکات نمایشی با توپ فوتبال می پرداخت بی شک مسئله ژن در مورد وی و بسیاری از نمونه های دیگر مطرح بوده است.

روس ها نیز با بررسی کودکان ۶ تا ۸ سال در مدارس ابتدایی به پیکرسنجی و بررسی استعدادهای نهفته ورزش در آن ها پرداختند پس از مسئله یافتن استعداد ذاتی رأس بعدی مثلث پیشرفت مطرح می شود و آن هم چیزی نیست جز فاکتور تغذیه.

تغذیه شاید در ظاهر فاکتور چندان مهمی نباشد ولی باید پذیرفت که در کشورهای پیشرفته یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در بخش موفقیت ورزشکاران امر تغذیه صحیح می باشد.

تغذیه از همان دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است. تغذیه یکی از عوامل مهمی است که در رشد صحیح و پیشرفت اشخاص تأثیر زیادی دارد و توجه به میزان کالری مصرف شده شناخت مواد غذایی و هرم غذایی متفاوت اعم از چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و … از مواردی است که نیاز به برنامه ریزی غذایی را افزایش می دهد.

علم تغذیه خودش دانش جداگانه ای است که تیم ها بهتر است در کنار کادر فنی خود متخص تغذیه نیز داشته باشند. همین غذاهای پیش از مسابقات از فاکتورهای مهمی است که می تواند در افزایش بازدهی ورزشکار اثر گذار باشد.

الگوهای مختلف تغذیه که خوب جواب گرفته اند به تیم ها توصیه می شوند.

رأس سوم مثلث طلایی پیشرفت نیز تمرین مناسب است. تمرین شاید از مهمترین مواردی باشد که تیم ها باید مدنظر قرار دهند، تمرین های اصولی اعم از فردی و گروهی برای بالا بردن سطح آمادگی و افزایش راندمان وی الزامی است.

سرد کردن و گرم کردن اصولی و تمرینات بدنی سبب می شود تا ورزشکار هم کمتر مصدوم شود و هم در رشته ورزشی خود، موفق تر عمل کند./آق


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.