از مصرف مداوم ماست‌های طعم‌دار خودداری کنید

وی ادامه داد: ماست‌های میوه‌ای و طعم‌دار به طور کل جزو محصولات لبنی طعم دار محسوب می شوند و به عنوان نوعی کالای غذایی لوکس به شمار می روند.

یک کارشناس ارشد صنایع غذایی به افراد توصیه کرد: از استفاده روزانه و مستمر ماست‌های طعم‌دار به علت داشتن شکر در ترکیبات آنها پرهیز کنند اما مصرف آن‌ها هر ۲ یا ۳ روز یکبار بلامانع دانست.

دکتر سید امیر محمد مرتضویان فارسانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: تولید ماست‌های طعم‌دار تنها ایجاد تنوع در محصولات لبنی کارخانه‌ها بوده است و این نوع ماست‌ها صرفا با هدف سلامت بخشی یا دارا بودن مزیت تغذیه‌ای نسبت به ماست‌های معمولی تهیه نمی‌شوند.

وی ادامه داد: ماست‌های میوه‌ای و طعم‌دار به طور کل جزو محصولات لبنی طعم دار محسوب می شوند و به عنوان نوعی کالای غذایی لوکس به شمار می روند.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی با گرایش لبنیات، با اشاره به تفاوت ماست‌های میوه‌ای و ماست‌های معمول اظهار کرد: برای طعم بخشیدن به ماست‌ها مقداری مارمالاد میوه، ذرات میوه، طعم دهنده و یا کنستانتره میوه به آنها اضافه می‌شود هم چنین از مقداری شکر برای شیرین کردن ماست‌های طعم دار در ترکیب آنها استفاده می‌کنند.

وی در ادامه با توجه به شکر موجود در ماست‌های میوه‌ای توصیه کرد: افراد از مصرف روزانه و مستمر این نوع ماست‌ها در چندین وعده غذایی خودداری کنند ولی استفاده از ماست‌های طعم دار هر ۲ یا ۳ روز یکبار بلامانع دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه میوه مورد استفاده در این ماست‌های طعم دار فسادپذیری را در آنها بالا می‌برد، افزود: از این رو در تهیه این ماست‌ها از مواد نگهدارنده مجاز استفاده می شود لذا بهتر است افراد از مصرف بالای این نوع ماست در رژیم مستمر غذایی خود، خودداری کنند.

دکتر مرتضویان در خصوص اختلاف ماست‌های کم چرب و پرچرب خاطرنشان کرد: ماست‌های پرچرب و کم چرب به جز اختلاف مقدار چربی موجود در ترکیب آنها که تنها در طعم و بافت ماست موثر است تفاوت اساسی دیگری با یکدیگر ندارند. اما قطعا در کل فرمول و میزان مواد خشک سایر تشکیل دهنده‌ها با هم متفاوتند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.