از کلاه پهلوی تا کلاه کابویی ایرانی پسند

۲۹م دیماه ،

نگاهی گذرا به انواع کلاه‌ در طول تاریخ/

در طول تاریخ کلاه‌های متفاوتی به عنوان پوشش سر اشخاص در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شده است. از کلاه ˝فز˝ مراکشی گرفته تا کلاه گاوچران‌های آمریکایی همه و همه جزء کلاه‌های پرطرفدار دنیا به حساب می‌آیند.

سرویس مدو لباس هنرآنلاین؛ کلاه به پوششی برای سر اطلاق می گردد که از سالهای بسیار دور در بین انسان ها رواج داشته است. در طول تاریخ انسان ها از کلاه‌هایی متفاوت با جنس، رنگ و طرح‌های مختلف استفاده می‌کردند. میزان دارایی، رتبه علمی و اجتماعی بر روی نوع کلاه نیز موثر بوده است. در این مطلب شما را با تعدادی از کلاه های معروف در طول تاریخ ایران و جهان آشنا می کنیم.

کلاه پهلوی

کلاه پهلوی نام کلاهی گرد و لبه‌دار بود که به دستور رضا شاه، کلیه اتباع ایران باید آنرا به سر می‌گذاشتند. تا پیش از سلطنت رضا شاه، انواع پوشش سر برای مردان معمول بود. معمولترین پوشش سر در میان بازاریان عمامه شیرشکری و دستار و در میان کارمندان کلاه بدون لبه بود. علاوه بر این در میان شاهزادگان و اروپادیدگان، کلاه سیلندر نیز مرسوم بود. در سال ۱۳۰۶ ابتدا به وزرا و روسای ادارات و کارمندان دولت دستور داده شد تا از کلاه لبه دار پهلوی استفاده کنند. در مرحله بعد به مدارس دستور داده شد که از ورود دانش‌آموزان بدون کلاه پهلوی جلوگیری شود. مرحله بعد تصویب قانون لباس متحدالشکل توسط مجلس شورای ملی بود.

کلاه شاپو

آتاتورک رئیس جمهور ترکیه رسما از رضاخان دعوت به عمل آورد و رضاخان با مسافرت به ترکیه بیش از پیش شیفته و فریفته فرهنگ و مظاهر غربی شد و اقدامات آتاتورک به شدت در روح او تاثیر گذاشت و در همانجا تصمیم گرفت که پس از بازگشت به ایران با شدت هرچه تمام‎تر به تغییر و تحول در آداب و رسوم و لباس مردم ایران بپردازد و کشور را سرتاسر غربی کند. رضا شاه با مطرح کردن تغییر لباس و کلاه مبارزه آشکار و علنی خود را با اسلام آغاز کرد. او پس از اجباری کردن استفاده از کلاه اروپایی (شاپو) به مساله تغییر لباس و کشف حجاب پرداخت.

کلاه کابویی

پسر کلاه ساز فیلادلفیایی در حین سفر شکار در غرب وحشی در سال ۱۸۶۵ اولین کلاه کابویی را ساخت. نام او جان بی استتون بود. به طوری که روایت کرده‌اند جان بی استتون و چند تن از دوستانش برای تفریح و برخورداری از آب و هوای خشک‌تر به غرب رفته بودند. استتون در طول این سفر شکاری دوستانش را با نشان دادن این که چگونه می توان لباسی از خز را بدون بافتن درست کرد، سرگرم می‌کرد. استتون از خزی که از پوست حیوانات در طول این سفر شکاری جمع آوری کرده بود استفاده می‌کرد. او خز را با دستش ورز می داد، آن را در آب جوش فرو می‌برد و پهن می‌کرد و دوباره آن را مالش می‌داد و دوباره در آب جوش قرار می‌داد. استتون با این کار یک قطعه نرم و صافی را از خز به وجود آورد و از آن یک کلاه بزرگ ساخت که بسیار زود روانه بازار شد و مردم از آن به عنوان بهترین وسیله برای پوشش سر در سرما استفاده می‌کردند.

کلاه فز

این کلاه استوانه ای شکل در قرن ۱۷ میلادی در کشور مراکش برای اولین بار تولید شد. این کلاه قرمز رنگ با یک آویز مشکی بر بالای خود به سرعت در کشورهای مختلف طرفداران بسیاری را پیدا کرد. امپراتوری عثمانی، کشورهای مسلمان نشین جنوب شرق آسیا و بعضی از ساکنین اروپایی از این کلاه استفاده می کنند. امروزه نیز این کلاه همچنان در کشورهای مختلف، خصوصا کشورهای عربی و اسلامی طرفداران خاص خود را دارد.

کلاه سامبررو

عاشقان فیلم‌های وسترن با این کلاه میانه خوبی دارند. این کلاه حصیری مخصوص بومیان کشور مکزیک است و برای حفاظت کردن سر و صورت این اشخاص از آفتابهای شدید آن منطقه به کار می‌رود. این کلاه دارای طول نسبتا بسیاری است و روی صورت شخص را می‌پوشاند.

کلاه گاوچرانی

این کلاه شاید با نام هایی همچون گاو چرانی، اسب، غرب وحشی، اسلحه و سینمای وسترن گره خورده باشد. این کلاه با شکل خاص خود از سالهای قرن ۱۷ و ۱۸ به این سو عمدتا توسط گاوداران در بخش های غربی آمریکا به سر گذاشته می گردد به نوعی به نمادی از فرهنگ و تاریخ بخشی از آمریکا تبدیل شده است.

 کلاه بیسبال

این کلاه را می توان پرطرفدارترین و در عین حال معروفترین کلاه در حال حاضر دانست. این گونه از کلاه ها اولین بار در جریان بازی بیسبال مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در نقاط مختلف دنیا توسط کودکان و جوانان و حتی سالمندان مورد استفاده قرار گرفت. سادگی طرح و زیبایی ظاهری از جمله دلایل موفقیت این طرح از کلاه است.

کلاه بره

این کلاه به صورت سنتی در کشور فرانسه تولید می شده است و به نوعی یکی از نمادهای این کشور به حساب می آید. از دوران جنگ دوم جهانی به این طرف کلاه بره به عنوان نشانه نیروهای نظامی ویژه به کار می رود و عمدتا این نیروها از کلاه های بره که به کلاه کج نیز معروف است استفاده می کنند. امروزه مردان و زنان بسیاری نیز از این کلاه در رفت آمدهای روزمره خود استفاده می کنند.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.