اساس سیاست خارجی ایران استقلال است

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک استاد برجسته دانشگاه آمریکایی سبب پافشاری ایران بر حق هسته ای خود را ناشی از استقلال این کشور درسیاست خارجی و بر گرفته از تفکرات اسلامی وریشه های موجود در قرن ها تاریخ ایرانی – شیعی و رهنمودهای امام خمینی(ره) دانست.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، رسانه آمریکایی المانیتور با اشاره به پافشاری ایران بر این نکته که غنی سازی در داخل خاک ایران بر اساس NPT حق مسلم و انکارناپذیر ایران است با وجود انکار این حق از سوی آمریکا نوشت : ریشه این اصرار و پافشاری ایران در سیاست خارجی  مستقل ایران است.

این رسانه به نقل از دکتر روحی رمضانی استاد بازنشسته امور دولتی و خارجی دانشگاه ویرجینیا که محققان آمریکایی از او به عنوان استاد  بر جسته مسائل ایران یاد می کنند می نویسد: سبب پیشبرد چنین سیاستی از سوی ایران “استقلال ” است.

این استاد در این خصوص معتقد است: به نظر می رسد آنچه که تصمیم گیری ها در سیاست خارجی ایران را پیش می برد فرهنگ دیپلماتیک ایران است که در طول قرن ها به خاطر تعاملات دیپلماتیک با کشورهای مختلف جهان به یک پختگی کامل رسیده است.

به اعتقاد رمضانی ، آمریکا باید در مذاکرات خواسته مذاکره کننده های ایرانی را مد نظر قرار دهد زیرا این استقلال طلبی ریشه در قرن ها تاریخ ایرانی و سیعی ایرانی ها دارد.

در ادامه مطلب آمده است ، با تمام تاثیراتی که فرهنگ غرب در ایران داشته است اما جوهره و تفکراصلی فرهنگ ایران را فرهنگ شیعی و ایرانی تشکیل می دهد که در سال ۱۹۷۹ بعد از انقلاب اسلامی هم  ایت الله روح الله خمینی استقلال را محور اصلی نظام ایران قرار داد و هویت ایرانی را در این استقلال  نهادینه کرد بطوریکه ایران در دهه های قبل  باهرگونه زور گوئی قدرت های بین المللی در امور سیاسی و روند تصمیم گیری در عرصه بین المللی  مقابله کرده است.

در پایان این استاد برجسته دانشگاه بااشاره به استقلال ایران در ده های قبل خطاب به آمریکا و مذاکره کنندگان با ایران گفته است: به نظر نمی رسد این سیاست و استقلال  طلبی ایرانی ها به این زودی تغییر کند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.