استثنایی ترین پدیده “خورشید گرفتگی”/ منجمان ایرانی امشب به کنیا عازم می شوند

فروردین ۱۴۰۳

ساعت ۲۴ شامگاه امشب منجمان ایرانی جهت “خورشید گرفتگی” قاره آفریقا عازم کشور کنیا می شوند.

شهاب چراغی مسئول برگزاری تور خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ در گفتگو با خبرنگار فناوری نوین باشگاه خبرنگاران گفت: عصر دوازدهم آبان ماه سال جاری قاره آفریقا شاهد گرفتگی کلی خورشید است که از مرکز این قاره آغاز و در شرق این قاره که کشور کنیا قرار دارد پایان می یابد.

گفتنی است: این گرفتگی در ایران حتی به صورت جزئی نیز قابل رویت نمی باشد.

وی افزود: این خورشید گرفتنی در ساعت ۱۶ به وقت محلی صورت گرفته و کامل خواهد بود و ۱۱ دقیقه این تاریکی کامل ادامه خواهد داشت.

چراغی اظهار داشت: مدت زمان آغاز و پایان این گرفتگی ۲۵ دقیقه است و ما نیز به عنوان منجمان علاقه مند جهت تهیه تصویر و عکس و همچنین رصد به این کشور سفر خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این گروه از طرف انجمن نجوم ایران که مدت طولانی است که در این حوزه فعالیت دارد به کشور کنیا اعزام می گردد.

چراغی برگزاری سفرهایی در  جهت رصد رخدادهای خاص مانند کسوف و بارش شهابی را از جمله فعالیت های انجمن نجوم ایران دانست و عنوان کرد: خورشید گرفتگی یا کسوف یکی از مهمترین اتفاقهای نجومی محسوب می گردد و ممکن است هر سال در یکی از کشورها رخ دهد به طوریکه سال ۲۰۱۲ در کشور استرالیا و سال ۲۰۱۱ در کشور چین این رخداد اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: این اتفاق در شمال کشور کنیا و در شرق دریاچه ترکانا به اتمام می رسد. این کشور در طول خط خورشید گرفتگی نزدیک ترین مکان به ایران محسوب می گردد و از نظر توریستی نسبت به سایر کشورهای آفریقایی مناسب تر است.

چراغی گفت: از ایران ۱۵ منجم به این  کشور اعزام می گردد که ۱۲۴ نفر آنها از ایران و ۱ نفر دیگر از آلمان به این گروه ملحق می گردد.

گفتنی است هنگامی که قمر ماه میان زمین و خورشید جای می گیرد به طوری که دقایقی نور خورشید به ناظر زمین نرسند کسوف یا خورشید گرفتگی اتفاق می افتد./

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.