استرداد مجرمین عاملی بازدارنده در وقوع جرایم است/ حتمی‌شدن مجازات مجرمین از طریق استرداد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک حقوقدان گفت: وجود قرارداد استرداد مجرمین بین کشورها موجب می‌شود که اجرای مجازات تبهکار حتمی‌ شود و این در حالی است که بدون قاعده و آئین استرداد در روند اعمال مجازات‌ها خلاء به وجود می‌آید.

“رضا محمدی” پژوهشگر حقوق” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با اهمیت استرداد مجرمین اظهار داشت: وجود قرارداد  استرداد مجرمین بین کشورها  موجب می‌شود که اجرای مجازات تبهکار حتمی شود و این در حالی است که  بدون قاعده و آئین استرداد در اِعمال مجازات‌ها خلاء به وجود آید.
 
وی ادامه داد: استرداد مجرمین یکی از ابزارهای معاضدت بین‌المللی در امور کیفری است که دارای دو نوع اجباری و اختیاری است.
 
محمدی افزود: چنانچه بین دولت تقاضاکننده و دولت متقاضی‌عنه قرارداد ویژه استرداد مجرمین وجود داشته باشد، نسبت به جرائم پیش‌بینی شده در عهدنامه و با رعایت سایر شرایط، قبول استرداد اجباری است.
 
این حقوقدان تصریح کرد: اگر بین کشور متقاضی و کشور متقاضی‌عنه قرارداد خاصی وجود نداشته باشد، نسبت به جرائم خارج از شمول عهدنامه، قبول و یا رد تقاضای استرداد اختیاری و منوط به میل و اراده کشوری است که از آن تقاضای استرداد و یا اجرای حکم محکومیت به عمل آید و در این صورت معمولا استرداد مجرم و یا اجرای حکم را به وجود روابط متقابل منوط می‌کنند.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.