استعفای برهم صالح باعث ایجاد خلاء قدرت در عراق نمی‌شود

یک کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به استعفای«برهم صالح» رئیس جمهور عراق از سمت خود گفت: استعفای رئیس جمهور عراق باعث ایجاد پیچیدگی جدی در بافت سیاسی عراق نمی شود؛ چراکه در این کشور این سمت بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.

محمدصادق کوشکی، در گفت‌گو با ایسنا ، با بیان این‌که «سیستم سیاسی در عراق پارلمانی است و دولت از دل  پارلمان تشکیل می‌شود» ،گفت:  مقام ریاست جمهوری در عراق یک مقام تشریفاتی است و صرفاً به عنوان یک نماد از آن یاد می شود؛ چراکه از  قدرت اجرایی  چندانی برخوردار نیست.  

وی با بیان این‌که «استعفای برهم صالح، کار جدیدی را برای پارلمان عراق ایجاد کرد  و آن انتخاب رئیس‌جمهور است»، افزود : رئیس جمهور در عراق بر اساس توافق گروه‌های سیاسی و پارلمان انتخاب می‌شود و در همین چارچوب با توجه به این‌که به صورت سنتی رئیس جمهور از بین کردها  انتخاب می‌شود کردها چند گزینه را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در نظر می‌گیرند و سپس بر روی یکی از آن‌ها توافق می‌کند و پارلمان نیز به گزینه تایید شده رای  می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «پارلمان عراق بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید باید وارد فاز انتخاب نخست وزیر شود»، اظهار کرد:  نخست وزیر عراق بر اساس توافق در پارلمان و نظر  فراکسیون اکثریت در پارلمان انتخاب می‌شود و با  توجه به این‌که در حال حاضر هیچ گروهی در عراق از اکثریت در پارلمان برخوردار نیست ،احتملا یک دولت ائتلافی در این کشور  تشکیل می شود.

کوشکی با تاکید بر این‌که «استعفای  رئیس جمهور عراق پیچیدگی جدیدی در بافت سیاسی این کشور ایجاد می‌کند» ادامه داد :تا  زمان تشکیل دولت جدید، دولت قبلی که نخست وزیر آن نیز استعفا داده ،امور در این کشور  را به پیش می‌برد. 

وی تصریح کرد : ممکن است از نظر تبلیغاتی استعفای برهم صالح مهم  باشد ولی از نظر اجرایی تاثیر چندانی بر روند اجرایی عراق نخواهد داشت و باعث خلاء قدرت در این کشور نمی‌شود.

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.