استفاده آمریکا از ذخایر استراتژیک خود برای مقابله با اثرات تحریم ایران

رویترز اعلام کرد دولت آمریکا برای کنترل قیمت نفت که در اثر تحریم ایران به شدت افزایش یافته است طرح آزاد کردن ذخایر استراتژیک خود را در دست بررسی قرار داد.

اقتصادآنلاین/گروه بین الملل:

رویترز اعلام کرد دولت آمریکا برای کنترل قیمت نفت که در اثر تحریم ایران به شدت افزایش یافته است طرح آزاد کردن ذخایر استراتژیک خود را در دست بررسی قرار داد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، یک منبع آگاه دولت آمریکا گفت، کاخ سفید طرح قبلی خود برای تزریق نفت به بازار به منظور بی اثر کردن تاثیر تحریم های ایران بر قیمت نفت را مجددا احیا می کند.

این منبع آگاه افزود، مقامات آمریکایی وضعیت بازار را در هفته های آینده رصد خواهند کرد تا ببینند که آیا قیمت بنزین همچون سال های گذشته پس از تعطیلی روز کارگر در ۳ سپتامبر پایین خواهد آمد یا خیر.

وی اضافه کرد، هنوز خیلی زود است که بگوییم در صورت تزریق احتمالی نفت از محل ذخایر استراتژیک آمریکا و سایر ذخایر بین المللی به بازار، قیمت تا چه حد پایین خواهد آمد.

قیمت نفت در هفته های اخیر مجددا سیری صعودی به خود گرفته، به نحوی که بهای نفت برنت از ۹۰ دلار در ماه جولای به ۱۲۰ دلار در هر بشکه نزدیک شده است. آمریکا و ۸ کشور دیگر تزریق احتمالی نفت از محل ذخایر استراتژیک خود به بازار را در فصل بهار مورد بررسی قرار دادند، اما این طرح با کاهش قیمت نفت به دست فراموشی سپرده شد.

اکنون با افزایش مجدد بهای نفت، مقامات آمریکایی در حال جمع آوری اطلاعات از بازار در مورد نیازهای احتمالی، معاملات صورت گرفته، میزان تولید کشورهای تولید کننده و آمار صادرات نفت ایران هستند.

منبع مذکور اضافه کرد: «افزایش قیمت نفت هم بر اقتصاد و هم بر روند تحریم ها علیه ایران تاثیری منفی دارد.» وی خاطر نشان کرد که آمریکا نمی خواهد افزایش قیمت نفت در شرایطی که تحریم ها ایران را در تنگنا قرار داده، به درآمدهای نفتی این کشور اضافه کند.

آمریکا هنوز در مورد این اقدام با شرکای بین المللی خود گفت‌وگو نکرده است. این منبع آگاه ادامه داد، کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی چند ماه قبل، زمانی که شرایط مشابه وضعیت فعلی بود، این پیشنهاد را پذیرفته بودند.

این کشورها نگران تاثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهانی و سپس موضوع ایران بودند، که این نگرانی ها در شرایط فعلی نیز پابرجا هستند.

از نظر داخلی، تزریق نفت به بازار می تواند انتقادات جمهوری خواهان را در آمریکا به دنبال داشته باشد که معتقدند این اقدام، حرکتی سیاسی برای تضمین پیروزی باراک اوباما در انتخابات ۶ نوامبر است.

سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.