استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد سبب ۳۵ درصد مرگهای گاز گرفتگی

۳۰ آبان ،

رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: ۳۵ درصد از مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی به سبب استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر مشیانه حدادی با بیان این مطلب افزود: با سرد شدن هوا، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، سهل‌انگاری مردم و بسته‌شدن لوله‌های بخاری و شومینه به‌ سبب نداشتن کلاهک  موارد گاز گرفتگی افزایش می یابد.

وی گفت: ۶۵ درصد از آمارهای مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی ها گویای آن است که سبب آن بی‌توجهی به استفاده درست از وسایل گازسوز است.

حدادی تصریح کرد: گاز گرفتگی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن رخ می‌دهد که رنگ و بو ندارد و مانع رسیدن اکسیژن به مغز و بافت‌ها می‌شود و این گاز به‌ سبب سوختن ناقص بخاری و آبگرمکن‌های نفتی و گازی، چراغ‌های خوراک پزی و ذغال ایجاد می‌شود.
وی در ادامه به نشانه های گازگرفتگی اشاره کرد و گفت:‌ از نشانه‌های گاز گرفتگی، سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ است.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث اورژانس کشور خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از گازگرفتگی باید از خوب کارکردن آبگرمکن، بخاری‌های نفتی و گازی، از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌های نفتی و گازی مطمئن شویم.

وی ادامه داد:‌ حتما هر ۳ ساعت یک بار در مکانهایی که یکی از سیستمهای گرمایشی آنها شومینه و آبگرمکن است، باید یکی از پنجره‌های منزل یا محل کار را به مدت ۵ دقیقه بازکنیم تا هوای تازه وارد اتاق شود.

حدادی افزود:‌ در منازلی که از شومینه یا بخاری برای گرمایش استفاده می کنند، درز در و پنجره‌ها  را بطور کامل نبندیم و مسیر دودکش را پیش از راه اندازی بخاری کنترل و طی مدت استفاده به داغ بودن دودکش بخاری توجه کنیم.

وی یادآور شد: از آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا فاقد جریان هوا استفاده نکنیم و توجه داشته باشیم، یکی از دلایل شایع گازگرفتگی، آشیانه هایی است که پرندگان  روی دودکش بخاری می سازند، پس سری به پشت بام بزنید و از بسته نشدن دهانه دودکش مطمئن شوید./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.