استفاده از پرده آمنیوتیک جنین برای ترمیم پوست دست بیماران eb

۲ م دیماه ،
ممتاز نیوز: یک فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: در بیمارانی که به سبب مشکلات ژنتیکی پوست دست آنها به هم می‌چسبد، پس از جراحی و باز کردن دست‌ها از پرده آمنیوتیک جنینی برای پوشش پوست دست استفاده می‌شود.

محمد ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیماری (eb (epidermosis blusa نوعی بیماری با منشا ژنتیکی است که ممکن است در ازدواج‌های فامیلی رخ دهد یا به سبب جهش ژنی در اشخاص غیرفامیل دیده شود.

وی ادامه داد: در این بیماری با وارد آمدن کوچکترین ضربه یا تروما لایه اپیدرم پوست فرد بیمار کاملاً از بدن جدا می‌شود و بسته به شدت بیماری که ممکن است از بدو تولد یا دهه دوم زندگی رخ دهد این اشخاص نیاز به مراقبت‌های خاص دارند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه به سبب چسبندگی‌هایی که در پوست بدن بیماران eb ایجاد می‌شود، دست آنها به حالت بسته و جمع شده درمی‌آید اضافه کرد: دست،یکی از اعضای مهم بدن است که در انجام کارهای روزمره نقش مهمی را ایفا می‌کند و ما با جراحی پلاستیک در حد امکان سعی می‌کنیم تا بندهای انگشت را که غالباً به هم چسبیده‌اند باز کنیم.

وی ادامه داد: پیوند پوست، کارگذاشتن پین در انگشتان و استفاده از آتل برای صاف کردن دست‌ها از دیگر راه‌های برگرداندن دست به حالت اولیه است.

به گفته این فوق تخصص جراحی پلاستیک یکی از کارهای مهم برای بیماران eb ترمیم پوست است چرا که به سبب عملکرد نامناسب متابولیسم بدن در این بیماران ترمیم پوست به درستی انجام نمی‌شود.

ابراهیمی گقت: پس از جراحی دست با سطحی مواجه هستیم که پوشش پوستی ندارد و معمولاً با برداشتن یک تکه پوست از قسمت دیگر بدن خودشان (skin graft) یا پوست بدن خانواده درجه یک (alo graft) پوست را برداشته و به این قسمت پیوند بزنیم که ممکن است مانند هر پیوند دیگری پس‌زده شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک به این نکته اشاره کرد که معمولاً نمی‌توان از پوست خود بیماران برای پیوند استفاده کرد چون جای زخم به راحتی بهبود نمی‌یابد.

وی استفاده از پوست مصنوعی یا استفاده از پرده آمنیوتیک جنینی را برای پوشش پوستی مناسب دانست و گفت: پوست مصنوعی بسیار گران قیمت است و مقرون به صرفه نیست، ولی پرده آمنیوتیک را که هنگام بدو تولد نوزاد برداشته و ذخیره می‌کنیم که پس از پاکسازی و میکروب‌زدایی روی دست این اشخاص گذاشته شود.

ابراهیمی استفاده از پرده آمنیوتیک جنینی را برای ترمیم زخم بسیار مناسب دانست و گفت: در عین حال این پرده ضد التهاب است و به ترمیم کلاژن پوست کمک می‌کند و در حقیقت پانسمان بیولوژیک عالی محسوب می‌شود.

استفاده از سلول‌ درمانی برای بهبود و ترمیم زخم‌های بیماران eb یکی دیگر از روش‌هاست که ابراهیمی به آن اشاره کرد و گفت: در پژوهشگاه رویان کار تحقیقاتی این روش آغاز شده که سلول پوست از خانواده درجه یک این اشخاص برداشته و آن را در محیط آزمایشگاهی روی پرده جنینی کشت می‌دهیم تا آن را به پوست بیماران پیوند زده و زمان ترمیم زخم را سرعت بخشیم.

وی تاکید کرد: البته این کار در مرحله تحقیقاتی است و امیدواریم بتوان از آن نتیجه کاربردی گرفت.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.