استفاده از چربی های غیراشباع برای کاهش بروز بیماری های قلبی

نزدیک به ۶۰ سال است که متخصصین جهت کاهش ابتلا به بیماری های قلبی کاهش مصرف چربی های اشباع را توصیه می کنند…

نزدیک به ۶۰ سال است که متخصصین جهت کاهش ابتلا به بیماری های قلبی کاهش مصرف چربی های اشباع را توصیه می کنند. محققان دانشگاه هاروارد اخیرا مطالعاتی در این زمینه انجام دادند که نشان می دهد افرادی که چربیهای غیر اشباع با چند پیوند دوگانه(PUFA) را جایگزین چربیهای اشباع می کنند ۱۹% کمتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی قرار می گیرند.

این محققان دریافتند افزایش مصرف چربیهای PUFAبه جای چربیهای اشباع، کاهش قابل توجهی در میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی دارد. طی چندین دهه گذشته فعالان رشته صنایع غذایی سعی در کاهش چربی های اشباع داشته اند اما به عنوان جایگزین این نوع چربی از چربی ترانس استفاده شده که خود مضر است. همچنین در رژیم کلی افراد امریکایی کربوهیدرات های ساده جایگزین چربی های اشباع شده است. اما آنچه جایگزین چربی اشباع می گردد اهمیت زیادی دارد و چربی های غیر اشباع با چند پیوند دوگانه برای این جایگزینی گزینه خوبی هستند و می توانند در افزایش سلامت قلبی موثر باشد.

نتایج این مطالعه که در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است نشان می دهد که به ازای افزایش ۵% مصرف چربی PUFAبه جای چربی اشباع خطر بیماری قلبی تا ۱۰% کاهش می یابد.  بر همین اساس، در حال حاضر توصیه می شود ۵ تا ۱۰ درصد کالری مصرفی از چربی های غیر اشباع با چند پیوند دوگانه یعنی امگا ۳ و ۶ تامین شود. اما مصرف چربی های امگا ۶ نیز باید کاهش یابد زیرا که می تواند در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد.

نکته عملی: مصرف چربیهای اشباع شده خطرات قلبی و عروقی را تشدید می نماید. تحقیقات اخیر نشان می دهند چربی PUFAموجود در روغن های گیاهی مثل کانولا بهترین جایگزین چربیهای اشباع می باشد و با این جایگزینی می توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۱۹ درصد کاهش داد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.