استفاده از OpenCL در نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ ۱۳ و WinZip 16.5 برای افزایش سرعت پردازش

در حال حاضر بیش از یک سال از معرفی APUهای کمپانی AMD گذشته و حالا بسیاری از کاربران به جای خرید یک CPU و کارت گرافیک جدا، ترجیح می‌دهند یک APU بخرند. وقتی مدل‌های ارزان دو کمپانی را مقایسه می‌کنیم، قیمت مدل‌های ۴ هسته‌ای AMD و مدل‌های ۲ هسته‌‌ای اینتل برابر است و شاید علت انتخاب کاربران همین باشد.

 اما کارایی APUهای AMD در برابر پردازنده‌های Intel با معماری Sandy Bridge و Ivy Bridge خیلی خوب نیست. در واقع در پردازش‌های موازی مدل‌های AMD با ۴ هسته، بد نیستند اما در پردازش‌هایی که تنها از یک هسته‌ی CPU استفاده می‌شود، اینتلی‌های ۲ هسته‌ای به خوبی بر ۴ هسته و حتی سرعت کلاک بالاتر محصولات AMD غلبه می‌کند. تأکید AMD بر این است که قدرت پردازنده‌ی گرافیکی بیشتر از پردازنده‌ی اصلی باشد و لذا در بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی نیز AMD به راحتی از پس محصولات Intel بر می‌آید.

امروز مقاله‌ای در زمینه‌ی اثر استفاده از OpenCL در نرم‌افزارها برای خوانندگان آماده کرده‌ایم. OpenCL یا زبان برنامه‌نویسی محاسباتی متن‌باز اجازه می‌دهد که در نرم‌افزارها از قدرت کارت گرافیک برای انجام سریع‌تر پردازش کمک بگیریم

 

آماده کردن دو سیستم برای مقایسه کار مشکلی است، برخی معتقدند که باید تعداد هسته‌های پردازنده‌ها برابر باشد، سرعت کلاک نیز مشابه باشد، اما خیلی‌ها معتقدند که باید دو سیستم با قیمت مساوی را مقایسه کرد. راه دوم را انتخاب می‌کنیم، A8-3870 با سرعت کلاک ۳٫۰ گیگاهرتز را با Intel Pentium G630 که سرعت کلاک آن ۲٫۷ گیگاهرتز است، مقایسه خواهیم کرد.

اگر از سری Core i3 یا حتی مدل G870 استفاده می‌کردیم، هزینه بیشتر می‌شد و البته نتیجه خیلی تغییر نمی‌کرد. یک مادربورد با سوکت FM1 برای APUی ۴ هسته‌ای و یک مادربورد با چیپست H67 نیز برای پردازنده‌ی اینتلی انتخاب شد.

Adobe Photoshop CS6 و WinZip 16.5 دو مورد از نرم‌افزارهایی هستند که امکان استفاده از OpenCL را دارند، فتوشاپ جدید با استفاده از موتور گرافیکی Mercury یا به اختصار MGE از شتاب‌دهی گرافیکی پشتیبانی می‌کند. البته کاربرد آن به برخی فیلترها و امکانات جدید محدود می‌شود. لیستی از این فیلترها به صورت زیر است:

  • Adaptive wide angle
  • Liquify
  • Oil paint
  • Wart, puppet warp
  • Field blur, iris blur, tilt/shift
  • Lighting effects gallery
  • New 3D enhancements

برای فعال کردن شتاب‌دهی گرافیکی به بخش Performance در Preferences مراجعه کنید.

WinZip نیز برای بهینه شدن کارهای چند تردی بهینه شده و البته با استفاده از OpenCL از شتاب‌دهی گرافیک پشتیبانی می‌کند. به مسیر زیر در Configuration مراجعه کنید و مطابق شکل زیر عمل کنید:

Musemage 1.9.1 نیز نام نرم‌افزاری است که توسط AMD عرضه شده و کار آن تبدیل تصاویر معمولی jpg به HDR است. در این نرم‌افزار می‌توان OpenCL را فعال نمود و در نتیجه سرعت APUهای AMD بیشتر از Pentiumهای اینتلی می‌شود.

MotionDSP vReveal 3.2.0 نرم‌افزاری برای بهبود کیفیت ویدیو است. کار آن برطرف کردن مشکل لرزش، نویز و سطوح رنگ در ویدیوهاست.

همان‌طور که گفته شد، در بنچ‌مارک‌هایی که از تمام هسته‌ها استفاده می‌شود، برنده AMD است و در باقی موارد Intel، این بنچ‌مارک‌ها را کنار می‌گذاریم و سراغ موضوع اصلی می‌رویم.

پردازش تصویر در Photoshop با به کار گرفتن OpenCL حدود ۱٫۵ برابر سریع‌تر می‌شود:

البته توجه کنید که تنها ۶ فیلتر معرفی شده، می‌توانند از شتاب‌دهی گرافیکی بهره ببرند.

در معماری Sandy Bridge واسط برنامه نویسی OpenCL پشتیبانی شده اما عمل پردازش توسط هسته‌های پردازنده شبیه‌سازی می‌شود. شاید معماری جدید Ivy Bridge مثل Sandy Bridge نباشد و در واقع محصولات جدید اینتل از سری i3 یا Pentium عملکرد بهتری در فتوشاپ داشته باشند. در حال حاضر AMD با به کار گرفتن گرافیک‌های سری ۶۰۰۰ در APUهای سری LIano برنده‌ی رقابت است.

WinZip 16.5 را نیز بررسی کردیم و در نمودار می‌بینید که سرعت فشرده‌سازی با به کار گرفتن OpenCL حدود ۱٫۵ برابر شده است:

در نرم‌افزار Musemage اگر OpenCL را فعال نکنیم، سرعت پردازنده‌ی AMD کمتر از Intel است اما در صورت فعال کردن این قابلیت، نتیجه تساوی است:

آخرین نرم‌افزار vReveal است، با فعال کردن OpenCL افزایش سرعت سیستم در بهبود کیفیت ویدیو بسیار زیاد است:

نتیجه‌گیری

در رده‌ی پایین AMD با به کار گیری و پشتیبانی بهتر از OpenCL عملکرد بهتری داشته اما اینتل هم در پردازنده‌های رده‌ی متوسط خود با معماری Ivy Bridge از OpenCL پشتیبانی می‌کند. به هر حال اگر پردازنده‌ی کامیپیوتر شما از OpenCL پشتیبانی می‌کند، سراغ نرم‌افزار مورد استفاده‌ی خود بروید و اگر تنظیماتی برای فعال کردن شتاب‌دهی گرافیکی دارد، از قابلیت‌های سخت‌افزار به صورت بهینه استفاده کنید.

انتخاب یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای AMD به جای یک پردازنده‌ی خوب اما ۲ هسته‌ای Intel مقرون به صرفه‌تر است. مصرف انرژی و بازدهی محصولات AMD نسبت به رقبای هم قیمت اینتلی، جالب نیست اما کارایی سیستم از نظر کلی بهتر است.

 منبع: tomshardware

مطالب مرتبط

  • مدل کارت گرافیک پردازنده‌های مجتمع بعدی AMD برای کامپیوترهای معمولی مشخص شد
  • IFA: لپ‌تاپ‌های سری IdeaPad S محصول Lenovo باریک‌تر و ارزان‌تر می‌شوند
  • راهنمای خرید کارت گرافیک بر اساس قیمت (مرداد ۹۱)
  • سامسونگ اولین چیپ‌های مبتنی بر Cortex A15 و نسل دوم پردازنده‌های گرافیکی ARM، را برای رکورد شکنی تولید می کند
  • پردازنده های نسل بعدی Intel با معماری Ivy Bridge تا چند ماه دیگر به بازار می آیند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.