استقلال قضایی متضمن سلامت رفتاری جامعه/ قوه قضاییه سوپاپ اطمینان در جامعه است

فروردین ۱۴۰۳

نجفی‌توانا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

یک حقوقدان گفت: استقلال قاضی اهمیت بسزایی در بسط و گسترش عدالت در جامعه دارد و این در حالی است که در قانون اساسی کشورمان قوه قضاییه شانی همانند قوای دیگر داشته و به عنوان سوپاپ اطمینان سلامت رفتاری در جامعه تلقی می‌شود و از هیچ مقام اجرایی و تقنینی دستور نمی‌گیرد.

“علی نجفی‌توانا” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت استقلال قضایی اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورهای جهان به منظور ایجاد عدالت قضایی متعادل و متعارف برای قضات استقلال قائل شده است.
 
وی ادامه داد: استقلال قاضی به این معناست که نتوان وی را به راحتی از محلی به محل دیگر منتقل کرد و یا به وی دستوراتی تحمیل کرد که در قضاوت موثر شود، بنابراین استقلال قضایی متضمین این است که قاضی از خدا، وجدان و قانون تبعیت و در چارچوب مقررات عمل کند.
 
نجفی توانا افزود: استقلال قاضی اهمیت بسزایی در بسط و گسترش عدالت در جامعه دارد و این در حالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوه قضائیه شانی همانند قوای دیگر داشته و به عنوان سوپاپ اطمینان سلامت رفتاری در جامعه تلقی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: استقلال قضایی یعنی قضات بدون ملاحظه مقام مافوق یا مسائل مادی و احساسی تصمیمی قضایی اتخاذ کنند و ترس و واهمه‌ای از اجرای آن نداشته باشند.
 
نجفی توانا اضافه کرد: در جوامعی که استقلال قضایی وجود دارد، سایر ارکان کشور نیز از سلامت بروکراسی اداری برخوردارند و چنانچه این ارکان رو به فساد رفته باشد، از آنجایی که قاضی مجری قانون و عدالت است، امکان اصلاح این ارکان بیشتر است.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای دنیا قاضی را از مقامی که دارد نمی‌توان منفصل و یا جابجا کرد، مگر به حکم قانون، بنابراین قاضی دادگستری از هیچ مقام اجرایی و تقنینی دستور نخواهد گرفت، مگر آنکه قانون برای وی تعیین تکلیف کرده باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.