اسدالله عسگراولادی توضیح می دهد: چرا برای سرمایه گذاری تمایلی وجود ندارد / ترکیب خصوصی سازی در سه دولت اخیر

اسداالله عسگراولادی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران و رئیس اتاق ایران و چین، پیشرفت تولید ملی و اقتصاد کشور را با شعار امسال بی‌تناسب دانست و گفت: «تنها چیزی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به فکر آن نیست، تولید است و برای همین بخش تولید روز به روز بیش‌تر صدمه می‌بیند.»
به‌ گزارش خبرآنلاین اسدالله عسگراولادی با بیان این‌که حمایت ازتولید ملی در طول چهار ماهی که از سال جدید گذشته صفر بوده، افزود: «برای حل مشکلات به تغییرات ساختاری در این وزارت‌خانه نیاز داریم. هر ماه حدود ۱۰ درصد از اشتغال ما در بخش‌های مختلف تولید از بین می‌رود و اگر فکر عاجلی نشود تا سال آینده حدود ۵۰ درصد تولید ما نابود خواهد شد.»
وی وضعیت بازار ارز، اوراق قرضه و سوق دادن مردم به طلا را از دلایل عدم تمایل به سرمایه‌گذاری توصیف کرد و ادامه داد: «انحراف سرمایه‌های سرگردان مردم در بانک‌ها یا تبدیل آن‌ها به ارز و طلا و ملک برای تولید خطرناک است. زیرا در هیچ جای دنیا تولید نمی‌تواند بهره بیست و چند درصدی را تحمل کند.»
عسگراولادی اضافه کرد: «رهبری در بخش دوم شعارشان به «سرمایه‌ ملی» اشاره کردند، ولی ما سرمایه‌ ملی را در اختیار تولید قرار نمی‌دهیم و آن را به عنوان رکن اصلی تولید فراموش کرده‌ایم و به مصرف‌کننده کالای وارداتی روزمره برای رفاه مردم تبدیل شده‌ایم. درست است که باید رفاه مردم را در نظر بگیریم و باید کالای وارداتی مصرفی را با سرمایه‌گذاری در داخل تولید کنیم.»
وی درخصوص میزان نقش‌آفرینی بخش خصوصی درسیاست‌گذاری‌هاگفت: «بخش خصوصی که بخش زیادی ازسرمایه‌اش را صرف تولید کرده، در سیاست‌گذاری‌ها نقش چندانی ندارد. متأسفانه مشورت با بخش خصوصی به حداقل رسیده است. اقتصادما در ابتدای دولت پنجم آقای هاشمی تقریباً ۸۰ درصددست دولت بودو۲۰ درصد دست بخش خصوصی واواخر دولت ایشان به ۷۰ – ۳۰رسید. بعد ازایشان هم به ۶۵و۳۵ رسید. ولی دردوره آقای احمدی‌نژادآرام‌آرام به ۹۰ درصدرسیده است. رکن اصلی اقتصادکشور همان ۱۰ درصد است، ولی با آن مشورت هم نمی‌شود. این ازخطرات آینده مااست و به این ترتیب برنامه پنجم توسعه را کاملاً به سقوط خواهد کشاند.»
وی اضافه کرد: «دولت از مشورت با بخش خصوصی ضرر نمی‌کند و باید آن را به بازی بگیرد. اقتصاد سیاسی برای زمان جنگ خوب است و برای شرایط فعلی مناسب نیست. درست است که ما حالا هم در زمان جنگ هستیم، ولی جنگی نیست که بخواهیم همه اقتصادمان را سیاسی کنیم. ما بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم ولی اخیراً خط قرمز‌های ما در اقتصاد زیاد شده است.»
این فعال اقتصادی در پاسخ به این سؤال که آیا بخش خصوصی نمی‌تواند با سازوکارهای مستقل از دولت پیش برود، گفت: «این کار امکان ندارد. زیرا ابزار کار، بانک و بیمه و پلیس و وزارت‌خانه‌ها هستند و بخش خصوصی بدون این ابزار کاری نمی‌تواند بکند. حتی بانک‌های خصوصی هم به دلیل وام‌هایی که به بخش دولتی داده‌اند، گرفتار شده‌اند و قدرت چندانی ندارند.»
عسگراولادی از عملیاتی شدن توافقات انجام شده با چین در خصوص کنترل اجناس صادراتی از مبدأ خبر داد و گفت: «خوش‌بختانه با مشکلات موجود در مؤسسه استاندارد و قدرت اجرایی کم آن در این زمینه پیشرفت‌های‌ زیادی داشته‌ایم. مشکلات ما با چین بانکی است. مثلاً در حال حاضر نمی‌توانیم پول را از ایران به چین منتقل کنیم و ثبت سفارش‌ها هم پول را بین ۲۰ تا ۵۰ روز می‌دهند. اما فروشنده نمی‌تواند ۵۰ روز تحمل کند و می‌خواهد زودتر تکلیفش را بداند. برای همین در مورد آن صحبت‌های زیادی انجام شده و دولت و بانک مرکزی هم برای حل این مشکل تلاش می‌کنند. اخیراً هم در سازمان توسعه تجارت جلسه‌ای با حضور نماینده بانک مرکزی و نماینده اتاق تهران داشتیم.»
وی افزود: «بخش عمده‌ای از واردات کالاهای چینی از دوبی انجام می‌شد. ولی الآن به بنادر آزاد برگشته است. دوبی همان مشکلات مالی را دارد. جنس‌های چینی دارای کیفیت بالا و متوسط و پایین هستند و متأسفانه این ما هستیم که کالای کم کیفیتی را می‌خریم که برای آفریقا ساخته شده. استاندارد وبهداشت ما هم اجازه ورود آن را نمی‌دهند. برای همین در گمرکات گیر می‌کند و متروکه می‌شود. کالای کم کیفیت باید برگردد، ولی قاچاق‌چی‌ای که پشت در نشسته آن را وارد کشور می‌کند. امیدوارم خدا این بلا را از ما دور کند.»
رئیس اتاق ایران و چین در تشریح بیش‌تر این موضوع افزود: «از طرف دیگر دولت هم اجازه ورود ارز آزاد به حوزه واردات را نمی‌دهد ، ارز به کالای قاچاق منتقل می‌شود. وقتی اجازه نمی‌دهیم جنسی وارد شود، آن جنس از راه قاچاق وارد می‌شود و پولش هم از جایی غیر از سیستم خارج می‌شود. باید اجازه بدهند ثبت سفارش بشود و خودش هم ارزش را تهیه کند.»
وی ادامه داد: «بسیاری از محصولات کم‌کیفیت ترکیه به نام چین و برای خراب شدن محصولات این کشور وارد ایران می‌شود. مشکل این‌جا است که ما نمی‌توانیم جلو قاچاق را بگیریم. متأسفانه فرهنگ‌سازی برای واردکنندگان چینی جواب نمی‌دهد و راه حل در جلوگیری از قاچاق است که وسعت بسیار زیادی هم دارد.»
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.