اسرائیل به طرفی علنی در جنگ یمن تبدیل شده است‌

پس از گذشت ۲۰۰۰ روز از حمله به یمن، راجع به پشت پرده این جنگ این سوالات مطرح می‌شوند که اصلا چرا جنگ یمن شروع شد و اینکه آیا این جنگ در اصل یک تصمیم آمریکایی – اسرائیلی بود که در ظاهر به دست عربستان و امارات اجرایی شد؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، پس از گذشت ۲۰۰۰ روز از حمله به یمن هیچ تغییری به نفع ائتلاف عربی دیده نمی‌شود، جنبش انصارالله یمن ثابت قدم باقی مانده است و نه تنها اهداف ائتلاف را نابود کرده و تلاش‌ها برای کنار گذاشتنش از این جنگ را ناکام گذاشته بلکه جنگ را با تهدیدات و حملات خود به عمق عربستان کشانده است.

صنعا با عملکرد روزافزون خود معادلاتش را عملی کرد و به بازیگردان شاخصی در قلب منطقه تبدیل و یک پشتیبان قدرتمند برای مساله فلسطین شد تا جایی که فلسطینی‌ها می‌توانند در مقابله با “اسرائیلی سازی” روی آن حساب کنند.

هرچند از قبل مشارکت تل‌آویو در مدیریت از دور جنگ یمن از طریق آموزش، جاسوسی، ارائه مهارت‌ها و تجارب و شاید در حملات مستقیم واضح بود، اما اکنون در سایه “فضای اسرائیلی سازی” تل‌آویو به طرف علنی در جنگ یمن تبدیل شده است‌ و اینجاست که اظهارات عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله یمن تداعی می‌شود که گفته بود، عربستان و امارات تنها ابزاری در این جنگ برای اجرای توطئه‌های آمریکا و اسرائیل هستند.

در منطقه مورد هدف آمریکا، یمن که بر گذرگاه‌های دریایی مشرف است و دقیقا به همین دلیل مورد حمله قرار گرفت، مسلما از طرح تسلط رژیم صهیونیستی خط زده نمی‌شود؛ حمله‌ای که اهدافش با ظهور و بروز طرح امارات روشن می‌شود.

به لحاظ استراتژیک هم روشن بود که انصارالله تدریجا در محور مقاومت حامی حق فلسطین وارد شده است و همین مساله دست نشانده‌های پروژه اسرائیل را آشفته کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا اگر انصارالله به عادی کنندگان روابط و ائتلافشان گرایش پیدا می‌کرد، باز هم مورد حمله قرار می‌گرفت؟

در واقع انصارالله مانع بزرگی در برابر این طرح بود که دست‌کم گاهی با تهدید به تشدید جنگ یمن و گاهی با ترغیب به انجام مذاکرات تمام تلاش‌ها برای کنار گذاشتن خود را ناکام گذاشت. به خاطر این ایستادگی‌هاست که فلسطینی‌ها در تقابلی که ممکن است جامع‌تر از جغرافیای سرزمین تاریخی سلب شده آنها باشد، روی این جنبش حساب می‌کنند. شاید بخشی از این تقابل با حمله به یمن عملا شروع شده باشد و پس از تشکیل ائتلاف جنگی و افشای همکاری نظامی پنهانی، دیگر حرجی در ظهور اسرائیلی‌ها به عنوان یک طرف علنی در جنگ یمن وجود ندارد.

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد، اولویت در حمله به یمن اجرای توطئه‌های تل‌آویو و واشنگتن است. عربستان، امارات و بحرین در حال تشکیل یک جبهه واحد با اسرائیل در منطقه هستند.

روز اول حمله به یمن در مارس ۲۰۲۲ سخنگوی ائتلاف سعودی اعلام کرد، امکانات نیروهای مسلح یمن در ۱۵ دقیقه اول نابود می‌شود و نابودی انصارالله بیشتر از چند هفته طول نمی‌کشد.

چند ماه پس از شروع جنگ، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفت، انصارالله در یمن جایی ندارد. ائتلاف سعودی، انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن را ظرف چند روز نابود خواهد کرد.

اما این چند روز سال‌ها طول کشید تا ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ از ادعاهای خود بازگشته و تمایل خود را برای مذاکره با دولت صنعا اعلام کند.

جنگ یمن ادامه پیدا کرد و همزمان با آن موشک‌های بالستیک یمن و پهپادها عمق عربستان را هدف گرفتند و به ریاض و میادین نفتی مهم این کشور در مناطق مختلف رسیدند تا جایی که مجله “اکونومیست” انگلیس نوشت، این حملات ثبات و اعتبار عربستان را به خطر انداخت و شکست میدانی باعث شد سعودی‌ها شور و شوق جنگ را از دست بدهند.

در آخرین تحولات جنگ یمن مجموعه‌ای ناکامی‌ها سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان را مجبور کرد فهد بن ترکی، فرمانده نیروهای ائتلاف عربی و تعدادی از افسران ارشد را برکنار کند.

امروز یمن از بدترین فاجعه انسانی رنج می برد تا جایی که گرسنگی و فقر بر ملت یمن سایه انداخته است و سیستم بهداشتی در آستانه فروپاشی است و در سایه بمباران بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ویروس کرونا نیز در این کشور شیوع یافته است.

طارق ابراهیم، از اصحاب رسانه و پژوهشگر امور یمن می‌گوید، زمان جنگ یمن از واشنگتن شروع شد که در تمام جزئیات این جنگ دخالت دارد و با ارائه مهمات و حمایت اطلاعاتی پشتیبان این جنگ است‌. هیچ عقل سلیمی هم عدم حضور اسرائیل در جنگ یمن را نمی‌پذیرد.

وی افزود، سهم عربستان از این جنگ شکست نظامی دریایی و زمینی بود و نتوانست به نبرد صنعا خاتمه دهد. عربستان در جنگ یمن غرق شده و این طرف‌های منطقه‌ای هستند که از آن سود می‌برند.

سلیمان النمر، روزنامه نگار متخصص در مسائل حوزه خلیج فارس گفت، ولیعهد عربستان می‌خواهد از شر این جنگ خلاص شود و ریاض نمی‌تواند اجازه دهد مرزهای زمینی مشترکش با یمن شکسته شود.

عامر خلیل، کارشناس مسائل امنیتی و اسرائیلی هم گفت، تل‌آویو برای ممانعت از ورود تسلیحات به غزه بارها در عمق دریای سرخ حملاتی را انجام داد.

وی با بیان اینکه اسرائیل یک شریک امنیتی در جنگ یمن است و می‌خواهد این جنگ به نفع ائتلاف سعودی فیصله پیدا کند، گفت، یمن به حیات خلوتی برای حمایت از مساله فلسطین بدل شده است و شعارهایی که در حمایت از قدس و فلسطین از صنعا بلند می‌شوند همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به لرزه انداخته است.

خلیل گفت، آنچه در یمن رخ می‌دهد تلاش آمریکا برای خاتمه دادن به جنگ به نفع محور اسرائیلی آمریکایی سعودی اماراتی است.

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.