اشعری : نیازی به ساخت نمایشگاه جدید کتاب نیست

به گزارش جمعه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا ،’علی اکبر اشعری ‘در نشست تخصصی ربع قرن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود : پس از ۲۵ دوره از برگزاری این نمایشگاه ، در حال حاضر باید به نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه پرداخته شود.

وی با یادآوری اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب یک رخداد مهم فرهنگی است اضافه کرد : همواره بحث محل نمایشگاه ، دغدغه بوده و هست ،مکان قبلی یعنی ‘ نمایشگاه بین المللی ‘محل عرضه و نمایش محصولات صنعتی بود، در سال ۱۳۸۶ تصمیم بر این شد مصلی تهران برای برپایی این رخداد فرهنگی انتخاب شود .

وی با بیان مشکلات نمایشگاه کتاب توضیح داد :مخاطبان در نمایشگاه سر درگم هستند و کمتر برای یافتن کتاب تمرکز دارند .

اشعری اضافه کرد : قرار بود امسال در سالن یاس کتابهای چاپ اولی ناشران به نمایش در آید اما متاسفانه در مکانی دور از دید و در انتهای سالن شبستان قرار گرفته است و این امر موجب شده تا مخاطبان از دیدن آثار جدید محروم شوند.

وی در مورد پروژه باغ کتاب گفت: به نظر می رسد که با بودن باغ کتاب نیازی به ساخت نمایشگاه جدید نیست زیرا این فضا با ۷۰ هزار متر زیربنا و ۶ سالن مدرن و مجهز یکی از بهترین مکان ها برای برگزاری نماشگاه است.

* پرویز: کلنگ پروژه نمایشگاه در پرند و شهر آفتاب در زمین گیر کرده است

‘محسن پرویز’ معاون سابق فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه این نشست گفت : نمایشگاه بین المللی کتاب در سال های برگزاری خود دچار افت و خیز هایی بوده اما این اتفاق فرهنگی ادامه یافته و تداوم آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی مکان فعلی را برای برگزاری نمایشگاه مناسب ندانست و افزود : به نظرمی رسد که نباید تنها مصلی تهران را محل برگزاری نماز دانست ، دست اندرکاران ساخت علاوه بر مکان برگزاری نماز ، فضاهایی برای امور فرهنگی هم در نظر گرفته اند.

این مسوول فرهنگی گفت : قرار بود چند سالی نمایشگاه کتاب در مصلی تهران برگزار شود و همزمان دو کلنگ در پرند و شهر آفتاب نیز برای برگزاری نمایشگاه به زمین زده شد، اما بنظر می رسد که هر دو این کلنگ ها در زمین گیر کرده اند.

وی در خصوص باغ کتاب گفت: شهرداری در باغ کتاب خوب عمل کرد و این مکان برای برگزای نمایشگاه های تخصصی گزینه مناسبی است ،فضای مسقف این امکان را به ما می دهد تا در آن نمایشگاه را برگزار کنیم. اما به نظر من نه باغ کتاب و نه محل فعلی نمایشگاه کتاب مناسب نیستند، بلکه شهرداری و دولت باید اقدامی مشترکی در این زمینه انجام دهند .

وی در خصوص تبدیل نمایشگاه کتاب به مکانی صرفا برای نمایش کتاب ها گفت: این مطلب که نمایشگاه فقط مکانی برای نمایش کتاب ها باشد، یک شعار روشنفکری و بی پشتوانه است .

عضو هیات مدیره انجمن قلم در ادامه افزود: خروج از حالت فروشگاهی و عرضه صرف ممکن نیست بلکه باید زیر ساخت ها را برای آن آماده کرد.

همچنین ‘داریوش مطلبی’ مجری نشست تخصصی ربع قرن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به تاریخچه نمایشگاه بین المللی کتاب اشاره کرد و توضیحاتی ارایه داد .

نشست تخصصی ‘ربع قرن نمایشگاه بین المللی کتاب’ با حضور محسن پرویز، علی اکبر اشعری، فتح الله فروغی، علیرضا ربانی و داریوش مطلبی برگزار شد.

۱۵۹۲

فراهنگ **۱۶۳۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۳۳۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.