اشکانی: کشتی فرنگی باید متحول شود

۳۱فروردین۱۳،

 علی اشکانی دربارهٔ عملکرد فرنگی‌کاران در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت:‌ به هر حال با توجه به نتایج درخشان کشتی فرنگی در المپیک انتظارات از این تیم بالا بود، اما نفراتی که به مسابقات اعزام شدند با قوانین جدید فیلا باید کشتی می‌گرفتند که کار ما را سخت کرده بود.

به گزارش فارس، وی با اشاره به قضاوت‌های مغرضانه داوران در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: برای هیچکس قابل باور نبود که باباجان‌زاده به کشتی‌گیر تاجیک ببازد. کشتی‌گیر حریف به باباجان‌زاده گفته بود من را با اختلاف کم ببر، اما نفوذ داوری در حدی بود که اجازه پیروزی نماینده ما را ندادند.

مربی تیم ملی کشتی فرنگی افزود: صادقانه می‌گویم و به دنبال توجیه نیستم؛ در اوزان ۱۲۰، ۹۶ و ۸۴ کیلوگرم کشتی‌گیران ما را بازنده کردند. اگر بشیر در دیدار مقابل حریف تاجیک به پیروزی می‌رسید مطمئن باشید که طلا می‌گرفت.

دارنده مدال نقره جهان گفت:‌ البته خوب شد که قهرمان نشدیم؛ آسیایی هدف ما نیست که بخواهیم این همه به آن بپردازیم. میدانی بود برای کشتی‌گیران ما برای آشنایی با قوانین جدید فیلا. باید پیش از مسابقات جهانی در چندین میدان اروپایی شرکت کنیم تا فرنگی‌کاران محک جدی‌تری بخورند.

اشکانی با بیان اینکه کشتی‌گیران ما با قانون قدیم خوب نتیجه می‌گرفتند، گفت: با توجه به شرایط جدید کارمان سخت خواهد شد، با قوانین جدید به جایی نخواهیم رسید. کشتی فرنگی باید متحول شود چون با قوانین جدید در جهان حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. خیلی باید بیشتر کار کنیم.

وی تصریح کرد: امسال در مسابقات جهانی حتی با اضافه شدن مدال‌آوران المپیکی هم شاید ۲ مدال بیشتر نگیریم. فاصله‌ها خیلی زیاد شده است. شاید کشتی‌گیران ما با قوانین قدیم مدال گرفتند، اما با قوانین جدید کارشان خیلی سخت خواهد شد چون امتیازدهی بر مبنای اجرای فن است.

اشکانی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین جدید به اطلاع کشتی‌گیران و کادر فنی نرسیده بود، عنوان کرد: چرا، اما زمانی برای کار کردن روی این قوانین نداشتیم. بدشانسی ما هم بود که هم زمان کم داشتیم و هم قوانین تغییر کرد. در مسابقات جهانی هم با توجه به شرایط موجود کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و حداقل به ۲ سال زمان نیاز داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر قوانین به جذاب شدن کشتی فرنگی کمک کرده است یا نه گفت:‌ چندین سال بود کشتی‌های خوبی ندیده بودم، اما در این مسابقات به خصوص در فینال ۶۰ کیلوگرم بین پاپی و حریف ازبک، تا لحظات آخر برنده معلوم نبود. گیل‌نیرنگ هم در ۹۶ کیلو کشتی‌های جذابی گرفت و با اجرای فنون زیبا همه را به وجد آورده بود.

اشکانی با انتقاد از منتقدان گفت:‌ گفتند قهرمان المپیک در آسیا سقوط کرد؛ این سقوط نیست بلکه تولدی دوباره است که اگر پا بگیرد در آینده کشتی فرنگی موفقیت‌های زیادی کسب می‌کند. نباید به دنبال نتایج زودگذر باشیم بلکه هدف‌گذاری باید بلند مدت باشد. همانطور که از نهمی جهان در سال ۹۹ در المپیک لندن قهرمان شدیم.

وی خاطرنشان کرد: قبلاً کشتی فرنگی سکون بود و به ندرت شاهد اجرای فنون بودیم. با این قانون اوزان خیلی از کشتی‌گیران تغییر خواهد کرد چه در ایران و چه در سایر کشورها.

تیم ملی کشتی فرنگی با کسب ۳ مدال نقره و ۲ برنز عنوان نایب قهرمانی آسیا را کسب کرد.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.