اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شوراهای مجلس

اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شوراهای مجلس

جام جم آنلاین: کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی این هفته با دعوت از کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون انتخابات ریاست جمهوری را بررسی می‌کند.

به گزارش جام‌جم، اصلاح قانون انتخابات مدتی است دوباره به یکی از سوژه‌های خبری تبدیل شده و کمیسیون شوراهای مجلس با دعوت از معاون سیاسی وزارت کشور و تیم کارشناسی دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که با این موضوع مرتبط هستند، خواسته با حضور در کمیسیون، نظرات و کار‌های کارشناسی خود را گزارش داده تا تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود.

امیر خجسته رییس این کمیسیون با اشاره به کوشش‌های صورت گرفته، اعلام کرد که مجلس تلاش می‌کند دستگاه‌های مربوط را برای بازنگری قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هماهنگ کند و در همین راستا نامه‌نگاری‌هایی را با دولت انجام داده تا لایحه اصلاح قانون انتخابات را به مجلس ارائه کند.

البته این نماینده یادآور شده که چنانچه دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه ندهد، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی مجلس تهیه و مورد بــررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص تغییرات احتمالی در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شده که محور اصلاحات در خصوص شرایط ورود کاندیداها به صحنه انتخابات همچون میزان تحصیلات و محدوده سنی آنها ست.

برخی از نمایندگان مجلس از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان یکی دیگر از کانال‌های فرعی بررسی‌کننده این اصلاح، عقیده دارند که این طرح و نتایج آن به انتخابات آینده نخواهد رسید و قانون انتخابات باید به‌صورت جامع و مانع مورد بررسی قرار بگیرد.

سیدمهدی هاشمی نماینده تهران در مجلس با تاکید بر به‌روز شدن قوانین در کشور به جام‌جم گفت: کلیات قانون انتخابات در کشور دارای مشکلی نیست، اما بخشی که مربوط به صلاحیت‌ها و شرایط کاندیداهاست باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر این‌که اصلاح قانون انتخابات باید در یک دوره کوتاه زمانی بازنگری شود، افزود: نباید قانون در نزدیکی یک انتخابات اصلاح شود که شبهه‌ای را در این زمینه ایجاد کند و یک انتخابات را تحت‌الشعاع مسائل حاشیه‌ای قرار بدهد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در چنین برهه زمانی ضرورتی به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس و دولت نیست، گفت: اگر تصمیمی بر اصلاح قانون است باید تا قبل از هر انتخاباتی چنین اقدامی صورت بگیرد تا شائبه‌های جناحی و گروهی به‌وجود نیاید.

وی در ادامه افزود: البته بعید می‌دانم که این قانون تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری به سر انجام برسد.

ضرورت مطابقت قانون با شرایط زمان

محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده یزد و صدوق نیز در خصوص اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: اصلاح قانون انتخابات یک ضرورت است چون شرایط مطابق زمان تغییر می‌کند.

وی در مورد برخی تغییرات و سپرده شدن برگزاری انتخابات به دست مجری دیگری به غیر از دولت نیز گفت: این تغییر در شرایط فعلی دارای شائبه است و طرح چنین مسائلی بیشتر یک جریان‌سازی و موج در جــــــامعه ایجاد می‌کند.

نیازمند قانونی جامع هستیم

احمد بخشایش، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با اشاره به این‌که قطعا اصلاح قانون انتخابات به این دوره نخواهد رسید، گفت: برای این‌که یک قانون خوب داشته باشیم باید قانون جامع انتخاباتی شکل بگیرد، اما مشکل ما در کشور این است که بحث اصلاح قانون، نزدیک انتخابات مطرح می‌شود.

وی اصلاح قانون انتخابات را یک ضرورت دانست و گفت: اگر مجلس در این دوره بخواهد وارد اصلاحاتی در مورد قانون شود، قطعا انتخابات ریاست جمهوری را در بر نخواهد گرفت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.