اصلاح نرخ تورم و بهره بانکی به جای کاهش تعرفه

اصلاح نرخ تورم و بهره بانکی به جای کاهش تعرفه

عصر خودرو : عضو هیات مدیره انجمن‌ قطعه‌سازان ایران شرایط را برای کاهش تعرفه واردات کالاهای نیم ساخته صنعت خودرو مناسب ندانست.

به نقل از ایسنا محمدرضا نجفی‌منش در خصوص اظهارات رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر برنامه‌ریزی برای کاهش تعرفه واردات برخی از کالاهای نیمه ساخته پس از راه‌اندازی بورس ارز، اظهار کرد: نرخ تعرفه ارتباط کمی به نرخ ارز داشته و وابستگی اصلی آن به نرخ تورم و بهره بانکی است.
وی با بیان اینکه هر زمان که نرخ تورم و بهره بانکی کاهش یافت می‌توان از کاهش تعرفه نیز صحبت به میان آورد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر روزی تورم و بهره بانکی را در حد کشورهای توسعه‌ یافته کاهش دادیم، می‌توانیم تعرفه واردات را نیز به چند درصد کاهش دهیم.
نجفی‌منش ادامه داد: در حال حاضر مهمتر از موضوع کاهش تعرفه، حذف ارز دو نرخی و تک نرخی کردن ارز است، زیرا این موضوع به شدت رانت‌زا بوده و مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کند.
عضو هیات مدیره انجمن‌ قطعه‌سازان ایران در پاسخ به اینکه کاهش تعرفه کالاهای نیم ساخته موجب کمتر شدن هزینه واردات برخی از قطعات خودرویی شده و اتفاقا برای صنعت خودرو نیز مثبت خواهد بود، اظهار کرد: اگرچه قطعات اس.کی.دی و سی.کی.دی جزو محصولات نیم ساخته وارداتی محسوب می‌شوند و همچنین اگرچه کاهش تعرفه آن‌ها موجب کمتر شدن هزینه‌های تولید خودرو در این بخش خواهد شد، اما از نظر استراتژیک و بلندمدت این موضوع به نفع صنعت خودرو نخواهد بود.
وی گفت: ‌در واقع کاهش تعرفه موجب کمتر شدن توجیه داخلی سازی این قطعات در ایران خواهد شد که این موضوع نیز به نوبه خود افزایش وابستگی به خارج از کشور، عدم رشد اشتغال و تولید در داخل کشور را به دنبال خواهد داشت.
 پیش از این رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرده بود که با راه‌اندازی بورس ارز تعرفه واردات کالاهای نیمه ساخته اولویت‌های سوم تا دهم کاهش خواهد یافت.

پنجشنبه ۱۶ شهریور   ۱۹:۲۶


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.