اعزام ناوگروه جدید نیروی دریایی ارتش به سواحل چین

۲۹ام بهمن ،

فرمانده نیروی دریایی ارتش از اعزام ناوگروه جدید نیروی دریایی ارتش به چین خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، “امیر دریادار حبیب‌الله سیاری” فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگوی مستقیم با برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران از محل برگزاری همایش “توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی ایران” درخصوص وضعیت حضور ایران در آب‌های آزاد گفت: در اجرای فرامین مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، نیروی دریایی درآب‌های آزاد و مناطق راهبردی جهان حضور پیدا کرد تا اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند.

بر اساس گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وی با تأکید بر این‌که حضور ایران در آب‌های آزاد به هیچ عنوان به معنای تعرض به دیگر کشورها نیست، اظهار داشت: از آن‌جا که آب‌های آزاد متعلق به همه ملت‌هاست، جمهوری اسلامی ایران برابر قوانین و مقررات بین‌المللی، این اختیار را دارد که در آب‌های آزاد حضور پیدا کند.

دریادار سیاری با بیان این‌که این حضور، اقتدار ما را نشان می‌دهد، افزود: در چند سال قبل، بحث تأمین امنیت کشتی‌های نفت‌کش و تجاری ایران درخلیج عدن و باب‌المندب که مورد تهاجم دزدان دریایی قرار گرفته بود با حضور نیروی دریایی ارتش رفع شد و ما از آن پس تاکنون ۲۴ ناوگروه را به آب‌های آزاد اعزام کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: احتمالاً در آینده نزدیک، نیروی دریایی در تنگه مالاگا حضور خواهد داشت که این امر نشان‌دهنده توانمندی‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد است.

وی با بیان این‌که در سه سال قبل یک روز هم نشده که در عرصه دریاهای آزاد به‌ویژه شمال اقیانوس هند که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، ایران حضور نداشته باشد، خاطرنشان کرد: در این مدت، به خاطر تحکیم روابط و پیام صلح و دوستی به کشورهای همسایه ایران به بنادر جده، سودان، جیبوتی سفر کرده‌ایم  و در آینده نزدیک در سواحل چین پهلو خواهیم گرفت.

دریادار سیاری با اشاره به برگزاری همایش سه روزه توسعه مکران و حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این  همایش اظهار داشت: توسعه همه جانبه مکران برای توسعه دریاپایه کشور بسیار حائز اهمیت است و از این نظر ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به برگزاری این همایش کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این‌که یک‌سوم از مرزهای کشور، دریایی است و نزدیک به دو هزار کیلومتر مرز دریایی داریم، تصریح کرد: سواحل جنوب از مهم‌ترین سواحل کشور است و ما در این منطقه منافع و منابع زیادی داریم و مقام معظم رهبری هم تأکید کردند دریای عمان برای کشور یک ذخیره و گنج است و ما بر این باوریم که باید بتوانیم از این منابع برای توسعه کشوراستفاده کنیم.

دریادار سیاری در خصوص این‌که خروجی‌های این همایش چه زمانی کاربردی می‌شود، گفت: تأکید بر عمران و آبادانی این منطقه از سوی فرماندهی معظم کل قوا، سبب شده نیروی دریایی دراین منطقه مستقر شود و به لطف خدا در بحث توسعه سواحل مکران تلاش‌های انجام شده سبب پیشرفت و توسعه این منطقه شده است.

لازم به ذکر است، “ناوگروه” مجموعه دو تا سه فروند شناور سطحی و زیر دریایی را شامل می‌شود که به یک ماموریت دریانوردی اعزام می‌شوند.

همچنین “مکران” از نظر جغرافیایی از بندرعباس تا انتهای مرزهای جمهوری اسلامی ایران با کشور پاکستان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.