اعضای یک حزب به شیوه ˝برشت˝ به صحنه می‌آیند

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مسعود موسوی از اجرای نمایشنامه ˝ ما فقط پنج دقیقه وقت داشتیم ˝ که دربارهٔ اعضای یک حزب است به شیوه فاصله‌گذاری برتولت برشت خبر داد

مسعود موسوی به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت : نمایشنامه” ما فقط پنج دقیقه وقت داشتیم ” را از امشب (سه‌شنبه ۵ آذر) در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می‌برم که نوشته برتولوت برشت و در واقع نام اصلی نمایشنامه “تدبیر” است که من با جابه‌جایی صحنه‌ها و تغییراتی آن را به صحنه می‌آورم.

او در ادامه افزود: طبق روال همیشه که یک اجرای حرفه‌ای و  یک اجرای دانشجویی را یک درمیان کار می‌کنم این بار هم همه اعضای گروه دانشجویان خودم می باشند؛ چرا که معتقدم وظیفه دارم و باید دانشجویانم را به سمت تئاتر حرفه‌ای سوق دهم. پیش از این نمایشنامه‌ای از برشت به نام “آدم آدم است” را کار کردم. اما نمایشنامه حاضر پیش از این در ایران اجرا نشده است و من خوشحالم که آن را کارگردانی می‌کنم. این تنها متنی است که برشت دربارهٔ آن گفته: ” اگر می‌خواهید سیستم فاصله‌گذاری من را بفهمید روی این متن کار کنید.”

موسوی دربارهٔ داستان نمایش توضیح داد: نمایشنامه مسائل جهان شمولی را در بر می‌گیرد و با مسائل روز انسانی در ارتباط است. داستان آن دربارهٔ اعضای یک حزب است که تصمیم می‌گیرند برای انجام تبلیغات به یکی از کشورهای اطراف بروند و در این میان یکی از اعضای خود را به طور اشتباهی می‌کشند…

این کارگردان اجرای اثرش را طبق شیوه فاصله‌گذاری آثار برشت دانست و گفت: سعی کردیم موجزترین طراحی و دکور و حداقل آکساسوار را داشته باشیم، چرا که در این نمایشنامه ۱۲صحنه وجود دارد. ما برای جبران این موضوع از لباس‌های متنوع و طراحی نور استفاده کردیم. موسیقی نمایش هم انتخابی است و یکی از موسیقی‌های ساخته شده دربارهٔ جنگ جهانی دوم است. برای آشنا شدن با مفهوم بیگانه‌سازی و فاصله‌سازی در آثار برشت از تماشاگران دعوت می‌کنم این نمایش را ببیند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: “ما فقط پنج دقیقه وقت داشتیم ” ۱۰ بازیگر دارد و هرشب ساعت ۱۸ به روی صحنه می‌رود. ضمن اینکه افتتاحیه این نمایش با حضور پانزده تن از اساتید دانشگاه امروز عصر در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ب
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.