اعطای ۵میلیون پژوهانه به هزار و ۲۱۶دانشجو/ جزئیات شرایط و نحوه پرداخت

اعطای ۵میلیون پژوهانه به هزار و ۲۱۶دانشجو/ جزئیات شرایط و نحوه پرداخت

مدیرکل برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، با بیان اینکه تاکنون ۴ هزار و ۷۵۸ دانشجوی دکتری موفق به دریافت پژوهانه شده اند، گفت: پژوهانه به مبلغ ۵ میلیون تومان در سال جاری به هزار و ۲۱۶ دانشجو اختصاص می یابد.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر مظفر شریفی با بیان اینکه پژوهانه در قالب آیین نامه مشخصی اعطا می شود، افزود: این آیین نامه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شده است و بر اساس آن هر دانشگاه در هر نوبت فراخوان اعطای پژوهانه اسامی دانشجویان واجد شرایط را به وزارت علوم ارسال می کند.

مدیرکل برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به شرایط دانشجویان مشمول پژوهانه، اظهار داشت: هر دانشجوی دوره دکتری باید در یک بازه زمانی مشخص پروپوزال دوره دکتری خود را تدوین، در گروه آموزشی- پژوهشی به تصویب و به تایید شورای پژوهشی دانشگاه رسانده باشد.

وی بازه زمانی برای تایید پروپوزال را ترم پنجم ذکر کرد و یادآور شد: دانشجویانی که تایید پروپوزال آنها تا ترم ۶ به طول بیانجامد مشمول این آیین نامه نخواهند شد.

شریفی در عین حال خاطر نشان کرد: این دسته از افراد می توانند درخواست خود را به کمیسیون موارد خاص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح و در صورت تایید درخواست آنها، از تسهیلات پژوهانه برخوردار می شوند.

سایر شرایط مشمولان پژوهانه

مدیرکل برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، به بیان سایر شرایط اعطای پژوهانه پرداخت و گفت: دانشجویان مشمول نباید در ارگانی تعهد کاری داشته باشند.

وی تحصیل رایگان در یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم را از دیگر شرایط اعطای پژوهانه ذکر کرد و یادآور شد: پژوهانه مشمول دانشجویان شاغل در واحدهای دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی مشمول نمی شود ضمن آنکه دانشگاه های وابسته به ارگانهای خاص مانند دانشگاه امام صادق حتی در صورت رایگان بودن دوره تحصیل مشمول آیین نامه پژوهانه نمی شوند.

اعطای دو نوبت پژوهانه در سال

وی با تاکید بر اینکه پژوهانه در هر سال در دو نوبت اعطا می شود، ادامه داد: وزارت علوم هر سال در دو نوبت فراخوانی را در نیمه اول و دوم سال اعلام می کند و دانشگاه ها در هر نوبت ملزم هستند تا اسامی دانشجویان واجد شرایط را برای وزارت علوم ارسال کنند.

مدیرکل برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، اضافه کرد: وزارت علوم لیست ارسالی از سوی دانشگاه ها را بررسی و پس از تایید افراد مورد نظر را به معاونت علمی معرفی می کند.

 


ارائه پژوهانه به دانشجویان دکتری

نحوه پرداخت پژوهانه

شریفی با تاکید بر اینکه اعتبارات پژوهانه مستقیما با دانشجویان اعطا نمی شود، یادآور شد: پس از معرفی دانشجویان واجد شرایط به معاونت علمی، این معاونت اعتبارات پژوهانه را به حساب دانشگاه ها واریز می کند.

وی با تاکید بر اینکه تامین منابع پژوهانه بر عهده معاونت علمی است، خاطر نشان کرد: دانشگاه ها پس از دریافت این اعتبارات، پژوهانه را میان دانشجویان توزیع می کنند.
 

میزان پژوهانه برای هر دانشجومدیرکل برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم با اشاره به میزان پژوهانه اعطایی به هر دانشجو، گفت: میزان پژوهانه ای که به هر دانشجو تعلق می گیرد ۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه این اعتبارات تنها به دانشجویان دوره های دکتری تعلق می گیرد، اظهار داشت: این میزان پژوهانه برای کلیه دانشجویان رشته های مختلف یکسان است و محدودیتی از نظر نوع رشته آموزشی و میزان آن پیش بینی نشده است.

شریفی با اشاره به نحوه پرداخت پژوهانه، یادآور شد: این اعتبارت به حساب دانشگاه ها واریز و دانشگاه ها در ۳ نوبت اقدام به توزیع این اعتبارات میان دانشجویان می کند.
 

به گفته وی قسط اول  که شامل ۳۵ درصد اعتبارات پژوهانه می شود پس از تصویب پروپوزال، قسط دوم (۳۵ درصد مبلغ پژوهانه) پس از ارائه گزارش ۵۰ درصد پیشرفت رساله و قسط سوم که شامل ۳۰ درصد مبلغ پژوهانه می شود پس از دفاع از رساله پرداخت خواهد شد.

زمان واریز پژوهانه به دانشگاه ها

شریفی به زمان اعلام فراخوانها اشاره کرد و گفت: فراخوان اول برای اعطای پژوهانه در مهرماه و فراخوان دوم در بهمن ماه است.

وی همچنین با اشاره به زمان واریز پژوهانه به حساب دانشگاه ها، توضیح داد: پژوهانه فراخوان اول در آذرماه و پژوهانه فراخوان دوم در فروردین سال بعد واریز می شود.
 

تعداد دانشجویان دریافت کننده پژوهانهمدیرکل برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه اعطای پژوهانه از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است، یادآور شد: از زمان پرداخت پژوهانه تاکنون ۴ هزار و ۷۵۸ دانشجوی دوره دکتری موفق به دریافت پژوهانه شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت دوره ششم پژوهانه در دستور کار قرار دارد، گفت: در این دوره پیش بینی می شود که حدود هزار و ۲۱۶ نفر از اعتبارات پژوهانه بهره مند شوند که در آذرماه سال جاری واریز خواهد شد.

 

مبلغ واریزی پژوهانه که در هر سال دوبار به حساب دانشگاه ها واریز شده است 

 

دوره های زمانی تعداد دانشجو مبلغ واریز شده به ریال تاریخ واریز اعتبار
مرحله اول ۱۳۲۰ ۶۶٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ اردیبهشت ۱۳۸۹
مرحله دوم ۷۹۸ ۳۹٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ آبان ۱۳۸۹
مرحله سوم ۸۹۵ ۴۴٫۷۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
مرحله چهارم ۹۸۷ ۴۹٫۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دی ۱۳۹۰
مرحله پنجم ۷۵۸ فروردین
مرحله ششم   ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ آذرماه

 

شریفی بیشترین واجدان شرایط اعطای پژوهانه را متعلق به دانشگاه تربیت مدرس دانست و افزود: دانشگاه تربیت مدرس با ۹۵۷ دانشجو بیشترین دانشجوی واجد شرایط پژوهانه در میان دانشگاه های کشور داشته است.     


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.