اعلام آمادگی کتابخانه ملی برای ارائه تجربیات خود در زمینه علوم آرشیوی به مرکز اسناد عمان

۲۹ام بهمن ،

دکتر صلاحی در دیدار با دکتر “احمدبن محمدالذوانی”، رئیس مرکز اسناد و آرشیو ملی عمان، بر ضرورت گسترش همکاری های آرشیوی میان دو کشور تأکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار که صبح امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در سالن کنفرانس حوزه ریاست سازمان برگزار شد، دکتر صلاحی ابراز امیدواری کرد تا دانش آرشیوی ایران در زمینه های حفظ و نگهداری اسناد و مرمت آثار مکتوب، در چارچوب تفاهم نامه ای به آرشیو ملی عمان انتقال یابد.

در این دیدار که علاوه بر رئیس آرشیو ملی عمان و همکاران وی، سفیر عمان در جمهوری اسلامی ایران و معاونان سازمان نیز حاضر بودند، دکتر صلاحی ضمن خوش آمدگویی به هیأت عمانی، توضیحاتی در زمینه ساختار اداری و فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ارائه کرد. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اعلام این نکته که روابط میان ایران و عمان دارای ریشه های تاریخی و کهن است و نقاط مشترک بسیاری در آن وجود دارد، بیان داشت: امیدوارم در بحث آرشیوی و همکاری ها در این عرصه بتوانیم الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه باشیم. 

دکتر صلاحی همچنین یادآور شد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی به صورت هیأت امنایی اداره می شود و نظر به اهمیت کتاب و اسناد در ایران، شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت امنای آن شناخته می شود. از طرفی به دلیل شرایط خاصی که از نظر جمعیتی برکشور حاکم است، این سازمان بیشتر در اختیار پژوهشگران است تا سایر اشخاص. چرا که کتابخانه های عمومی بسیاری در ایران وجود دارد که می تواند به اشخاص خدمات ارائه کند. 

*شیوه فهرست نویسی اسناد رقمی را به کشورهای منطقه آموزش می دهیم 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه با تشریح ظرفیت های سازمان، گفت: این سازمان در طول سال فقط سه روز تعطیل است و ارائه خدمات آن نیز به صورت ۲۴ ساعته است. به دلیل حمایت از آثار ایرانی و اسلامی در سراسر جهان، خدمات خود را از طریق سایت هم ارائه می دهد و هم اکنون بیش از ۳۴ هزار نسخه خطی و بیش از ۳ میلیون برگ سند، به روی سایت اطلاع رسانی می شود. دکتر صلاحی در ادامه با اشاره به اهمیت اسناد در ایران، تصریح کرد: با توجه به قدمت تاریخی کشور ایران و همچنین اسناد بی شماری که در زمینه های مختلف وجود دارد، کارهای مهمی در جمع آوری، حفظ و نگهداری اسناد انجام شده که یکی از آنها اسکن کردن اسناد و دسترس پذیری آن بر روی سایت است. وی همچنین در زمینه تاریخ شفاهی یادآور شد: در کنار کار سند، به تاریخ شفاهی نیز اهمیت بسیاری داده شده و توانسته ایم بیش از ۱۲۰ هزار دقیقه تاریخ شفاهی تدوین کنیم. این کار سبب می شود تا تاریخ از تحریف مصون بماند و به محققین نیز کمک شایانی می شود. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان صحبت های خویش ابراز امیدواری کرد تا با چاپ شیوه نامه فهرست نویسی اسناد رقمی، که از طرف ایران در دست اقدام است، کشورهای منطقه و از جمله کشور عمان نیز استفاده لازم را از آن ببرد. 

*هر سندی که از ایران به دست بیاوریم در اختیار آرشیو ملی ایران قرار می دهیم 

در ادامه این دیدار “احمد بن محمد الذوانی”، رئیس اسناد و آرشیو ملی عمان با بیان اینکه کشورهای عمان و ایران روابط بسیار خوب و حسنه ای در طول تاریخ داشته اند، گفت: از اینکه در ایران هستیم، بسیار خوشحالیم و نیازی به تعریف از تاریخ کهن ایران نیست. 

رئیس آرشیو ملی عمان همچنین یادآور شد: ایران با دارا بودن سابقه کهن و طولانی، دارای تجربیات خوبی در زمینه حفظ و نگهداری اسناد است و ما می توانیم از تجربیات برادران ایرانی استفاده لازم را ببریم. 

دکتر احمد بن محمد در ادامه با بیان اینکه ایران و عمان دارای تاریخ مشترکی بوده اند، گفت: اگر هر سندی در کشور عمان پیدا شود که متعلق به ایران باشد، آن را در اختیار آرشیو ملی ایران قرار می دهیم. 

رئیس آرشیو ملی عمان در ادامه سخنان خود توضیح مبسوطی در زمینه چگونگی حفظ و انتقال اسناد کشور عمان به آرشیو ملی ایران نیز ارائه کرد و برگزاری نمایشگاه ها و همایش های مشترک در زمینه های تخصصی آرشیوی را یکی از راه های گسترش همکاری ها برشمرد که مورد استقبال دکتر اسحق صلاحی واقع شد. 

در پایان این دیدار دکتر صلاحی و دکتر الذوانی، توافق کردند طی تفاهم نامه ای که پیش نویس آن تهیه شده، اهداف مشترک خود را در زمینه گسترش همکاری ها، پیگیری کنند. همچنین اهداء هدایای فرهنگی، از جمله لوح رقمی فهرست مکتوبات مربوط به کشور عمان موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، از جمله برنامه های بعدی این دیدار بود. 

گفتنی است؛ هیأت عمانی در حضور چند روزه خود در ایران از مراکز مختلف فرهنگی بازدید می کند و قرار است فردا نیز از بخش های مختلف آرشیو ملی ایران بازدید به عمل آورد. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.