اعلام آمادگی سئول برای دیدار با رهبر کره‌شمالی

۳۰م دیماه ،

سفیر ویژه رییس‌جمهوری کره جنوبی در اجلاس داووس اعلام کرد، سئول بیش از این اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ‌یانگ را تحمل نمی‌کند، اما تلاش برای مذاکره با این کشور را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارات تنها چند ساعت پس از آنکه یکی از مقام‌های ارشد دولت کره شمالی اعلام کرد، این کشور به آزمایش‌های اتمی و پرتاب راکتی خود ادامه می‌دهد، مطرح شد.

“رهی این‌جی”، سفیر ویژه پارک گئوم‌ های، رییس‌جمهوری کره جنوبی در داووس، سوئیس گفت: رییس‌جمهوری کره جنوبی به شدت از پیونگ‌یانگ می‌خواهد تا از آزمایشات اتمی خود که می‌تواند تنها سبب تشدید تنش‌ها در شبیه جزیره کره شود، اجتناب کند.

وی در حاشیه نشست جهانی اقتصاد که روز پنج‌شنبه برگزار شد، افزود: رییس‌جمهوری منتخب کره جنوبی این موضوع را مشخص کرده که اقدامات کره شمالی در انجام آزمایشات اتمی و تلاش‌های تحریک‌آمیز بعدی این کشور علیه سئول اصلا قابل تحمل نخواهند بود. پارک گئوم‌های به خصوص به پیونگ‌یانگ تاکید کرده تا از اقدامات خود که تنها تنش‌ها در شبه جزیره کره را وخیم‌تر می‌کند، دست بردارد.

پارک گئوم های که ماه آینده ریاست بر دولت کره جنوبی را به دست می‌گیرد، قصد دارد تا دری را برای انجام مذاکرات با پیونگ‌یانگ باز بگذارد و به عنوان بخشی از سیاست ایجاد اعتماد میان دو کره، به تامین مواد غذایی و کمک‌های پزشکی به پیونگ‌یانگ ادامه دهد.

وی همچنین از آغاز به کار مجدد مذاکرات شش‌جانبه برای خلع سلاح اتمی کره شمالی حمایت کرد. این مذاکرات در سال ۲۰۰۹ میلادی در پی خروج پیونگ‌یانگ از آن متوقف شد.

روز سه‌شنبه هفته قبل نیز شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء بر محکومیت پرتاب موشکی‌ ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ کره شمالی که نقض آشکار قطعنامه‌های این شورا بود، رای داده و تحریم‌ها علیه این کشور را تمدید کردند.

کمیسیون دفاع ملی کره شمالی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد، سومین آزمایش اتمی خود را در اعتراض به این رای شورای امنیت انجام می‌دهد و مشخص کرد که راکت‌های دوربرد پیونگ‌یانگ نه تنها قابلیت حمل ماهواره‌ها را دارند بلکه می‌توانند کلاهک‌هایی را با هدف مورد اصابت قرار دادن ایالات متحده حمل کنند.

در حالی که کارشناسان می‌گویند، پیونگ‌یانگ قابلیت و توانایی حمله به آمریکا را ندارد، اما آزمایش‌های اخیر و لفاظی‌های مقام‌های کره شمالی نشان می‌دهد که این کشور در حال نزدیک شدن به هدف خود که همان حمله به آمریکاست، می‌باشد.

گلن دیویس، سفیر آمریکا در امور کره شمالی نیز به پیونگ‌یانگ تاکید کرد که نباید یک وسیله اتمی را منفجر کند.

وی افزود: اینکه کره شمالی این آزمایشات را انجام دهد یا خیر، به خود این کشور بستگی دارد. ما امیدواریم که این اقدام روی ندهد و از آنها می‌خواهیم که این کار را انجام ندهند. این اقدام، اقدامی اشتباه است و اگر این کار را انجام دهند، فرصت‌های خود را از دست می‌دهند.

وی همچنین قرار است پس از سفر به سئول توقفی در چین و ژاپن داشته باشد تا دربارهٔ برقراری روابط با پیونگ‌یانگ به بحث بپردازد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز با اعلام اینکه موضع خصمانه کره شمالی غیر ضروری است، نسبت به آزمایش‌های بعدی این کشور اخطار داد و گفت: اظهارات پیونگ‌یانگ و انجام آتی این آزمایشات توسط این کشور تنها سبب انزوای بیشتر این کشور می‌شود، چرا که تمرکز بیش از حد به برنامه‌های موشکی و اتمی هیچ کمکی به مردم کره شمالی نمی‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.