افت ۱۱دلاری قیمت طلا در بازار جهانی

به دنبال تشدید نگرانی ها نسبت به بحران اقتصادی غرب و افت شاخص بورس های آمریکا و اروپا قیمت جهانی طلا با افت ۱۱ دلاری به ۱۷۵۹ دلار در هر اونس و قیمت نفت با کاهش ۲٫۴۴ دلاری به ۱۱۴٫۲۱ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت جهانی طلا در معاملات دیروز بازارهای جهانی بیش از ۱۱ دلار کاهش یافت و به ۱۷۵۹ دلار در هر اونس رسید.
افزایش نگرانی ها نسبت به تشدید بحران اقتصادی در غرب علت افت شدید قیمت طلا در روز جمعه عنوان شده است. کارشناسان انتظار انتشار آمار نا امیدکننده ای از عملکرد شرکت های غربی در سه ماهه سوم ۲۰۱۲ دارند. در نتیجه، شاخص بورس های آمریکا و اروپا در این روز با افت قابل ملاحظه ای مواجه شد. شاخص بورس های داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک به ترتیب ۰٫۰۲ درصد، ۰٫۳ درصد و ۰٫۱۷ درصد در روز جمعه کاهش یافت. شاخص یوروفرست در بازار اروپا نیز با کاهش ۰٫۵ درصدی روبرو شد.
بر اساس آمارهای بلومبرگ قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در روز جمعه ۲٫۴۴ دلار کاهش یافت و به ۱۱۴٫۲۱ دلار در هر بشکه رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز ۲۱ سنت کاهش یافت و به ۹۱٫۸۶ دلار در هر بشکه رسید.
علاوه بر تشدید نگرانی ها نسبت به بحران اقتصادی کشورهای غربی گزارش آژانس بین المللی انرژی نیز در کاهش قیمت نفت طی روز گذشته تاثیر داشته است. آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد عرضه نفت در ماه های آینده افزایش و در مقابل، تقاضا کاهش یابد. قیمت جهانی نفت طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه بیش از ۵ دلار در هر بشکه افزایش یافته بود و ورود سفته بازان به بازار برای بهره برداری از این افزایش قیمت عامل دیگر کاهش قیمت نفت در روز جمعه عنوان شده است.
به عقیده کارشناسان اگرچه بحران اقتصادی غرب می تواند قیمت نفت را بیش از پیش کاهش دهد اما نگرانی بازار از اثرات تحریم ایران و تنش های سیاسی در منطقه مانع افت شدید قیمت نفت می شود. قیمت نفت از زمان اجرای تحریم نفتی غرب علیه ایران بیش از ۲۵ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.