افت ۲۵۰ دلاری طلا در ۳ روز

۲۷فروردین۱۳،

بینا- قیمت هر اونس طلا با افت ۲۵۰ دلاری به قیمت ها سال ۲۰۱۰ رسید که نشان دهنده بازگشت اطمینان به شاخص ارزهای بین المللی به ویژه دلار است.
در اواخر سال ۲۰۱۰ بود که قیمت طلا به سبب عدم اطمینان به اقتصاد آمریکا روند صعودی در پیش گرفت و در کمتر از یک سال رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرد.
شوک وارد شده ناشی از بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا سبب شد تا قیمت هر اونس طلا، به یک هزار و ۹۲۱ دلار در هر اونس برسد این در حالی است که بالاترین رقم برای طلا تا پیش از آن یک هزار و ۱۰۰ دلار ثبت شده بود.
اما سیاست های اقتصادی که در آمریکا در پیش گرفته شد سبب شکست در بدنه قیمت طلا در بازار جهانی شد تا جایی که امروز شاهد افت قیمت طلا تا مرز یک هزار و ۳۲۰ دلار هستیم.
کیتکو به عنوان یکی از شرکت های تحلیلگر وضعیت شاخص طلا در جهان، پیش بینی خود را از سال ۲۰۲۴ با افزایش نسبی قیمت طلا همراه کرده بود اما به سبب سرازیر شدن طلاهای بانک قبرس در بازار امروز شاهد ایجاد مازاد در بازار جهانی هستیم و این نتیجه ای جز افت شدید قیمت نداشته است.
بانک جهانی طلا نیز پیش بینی خود را از قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ در محدوده یک هزار و ۸۰۰ دلار در هر اونس بنا کرده بود.
نکته قابل توجه در بازار امروز این است که افت قیمت تنها با یک عامل و آنهم فروش طلاهای قبرس صورت گرفته است، بنابراین با اولین تقاضای کلان شاهد رشد دوباره قیمت طلا خواهیم بود.
حجم تقاضایی که کشورهایی همچون چین، هند و ایران برای طلا در بازار جهانی ارایه می کنند به مراتب بیشتر ازطلای تزریق شده به بازار است. در سال ۲۰۱۱ سه کشور یاد شده بیش از ۶۵ درصد کل طلای جهان را خریداری کردند.
افت قیمت طلا اگر چه برای فروشندگان آن خوشایند است اما برای خریدارانی که قیمت های بالای یک هزار و ۵۰۰ دلار در هر اونس را برای خرید خود تعیین کرده بودند ناگوار است به همین جهت به زودی شاهد دخالت کشورهای خریدار طلا در این بازار و بازگشت قیمت جهانی به سطح یک هزار و ۵۰۰ دلار خواهیم بود.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.