افت ۵۰۰ واحدی شاخص بورس با الزام پالایشگاه‌ها به واریز درآمد به صندوق توسعه ملی

۲۳اردیبهشت،

126[1].jpg

تصمیم امروز نمایندگان مجلس مبنی بر الزام پالایشگاه ها به واریز ۲۶ درصدی از درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی به صندوق توسعه ملی سبب منفی شدن سهام تمامی پالایشگاه‌ها در بورس تهران و افت ۵۴۹ واحدی شاخص شد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی که روز قبل بعضی نمایندگان مجلس از حذف سهم ۲۶ درصدی صندوق توسعه ملی از سود پالایشگاه‌ها خبر داده بودند که امروز در صحن مجلس واریز ۲۶ درصدی از درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی به صندوق توسعه ملی بقا شد و پالایشگاه ملزم به پرداخت این مبلغ شدند که این موضوع شاخص بورس را تا کانال ۴۴ هزار واحد پایین کشید.

به این ترتیب و در شرایطی که بورس تهران در انتظار نظر نهایی شورای نگهبان در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری است که با آغاز بررسی مفاد لایحه بودجه از روز قبل، بورس تهران تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و به دقت اتفاقات بهارستان را پیگیری می کند.

بر این اساس بورس تهران با آغاز بررسی مفاد لایحه بودجه از دیروز، تحت تاثیرموضوع حذف یا ابقای واریز ۲۶ درصدی از درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی به صندوق توسعه ملی قرار گرفته و سهام شرکت‌های پالایشگاهی با روندی محتاطانه مواجه شده است زیرا حذف سهم ۲۶ درصدی پالایشگاه ها از صندوق توسعه ملی سبب افزایش صادرات آنها می گردد.

اما تردیدهای امروز مجلس مبنی بر حذف نکردن سهم ۲۶ درصدی پالایشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی سبب شد تا شرکت‌های پالایشگاهی از ابتدای امروز به روند منفی خود شدت دهند تا جایی که در زمان معاملات بورس نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که شرکت‌ها و پالایشگاه‌های غیردولتی هم باید سهم ۲۶ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای خود پرداخت کنند.

این موضوع سبب افت شدید سهام پالایشگاه در بورس تهران شد تا جایی که شاخص کل بورس تحت تاثیر این موضوع ۵۴۹ واحد ریزش کرد و به کانال ۴۴ هزار واحدی برگشت.

به این ترتیب و در حالی که نمایندگان امروز نظرات مخالف و موافق خود را پیرامون این موضوع ارائه کرده و بعضی آن را ایجاد رانت و یارانه عظیم ناعادلانه پالایشگاه ها و بعضی آن را مغایر حمایت از بخش خصوصی دانستند که در نهایت با رای نمایندگان حکم مربوط به مستثنی شدن شرکت‌ها و پالایشگاه‌های غیردولتی از پرداخت سهم ۲۶ درصدی صندوق توسعه ملی از متن لایحه بودجه حذف شد و این شرکت‌ها نیز باید همانند بخش دولتی سهم ۲۶ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد خود را پرداخت کنند.

با این اتفاق سهام صف فروش و افزایش قیمت سهام شرکت‌های پالایشگاهی در یک ماه اخیر، تبدیل به کاهش قیمت و صف‌های فروش شد به طوری که در بازار امروز سهام پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه بندرعباس، نفت و گاز پارسیان، گل گهر، چادرملو، پتروشیمی پردیس و پالایشگاه تبریز بیشترین تاثیر را در افت ۱،۲ درصدی بورس گذاشتند.

همچنین در بازار امروز شرکت‌هایی نظیر پاکسان، سیمان تهران و پست بانک از برترین صف های خرید و شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان و نفت و گاز پارسیان از بهترین تقاضای فروش برخوردار شدند.

به این ترتیب در بازار منفی امروز بیش از ۲۴۰ میلیون سهم به ارزش ۱۳۷ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح ۲۱۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.